یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 24674

گروه نان و غلات در طبقه اول هرم غذایی قرار دارد که بزرگترین بخش هرم است و به همین خاطر باید از مواد غذایی این گروه بیشتر از دیگر گروه های غذایی در طول روز استفاده کرد.

سلامت نیوز :گروه نان و غلات در طبقه اول هرم غذایی قرار دارد که بزرگترین بخش هرم است و به همین خاطر باید از مواد غذایی این گروه بیشتر از دیگر گروه های غذایی در طول روز استفاده کرد.
 
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه  گفت: بیش از نیمی از کل انرژی روزانه باید از گروه نان و غلات تامین شود ومصرف گروه نان و غلات برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.
دكتر زهرا عبداللهی اضافه كرد: مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر مثل غلات کامل به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند و در کنترل وزن نیز نقش موثری ایفا می كند.
وی با اشاره به اینكه گروه نان و غلات شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو، بیسکویت و ذرت است گفت: غلات به دو گروه غلات کامل و غلات تصفیه شده تقسیم می شوند و نان هایی که از آرد کامل (حاوی سبوس) تهیه می شوند، مثل نان سنگک و نان جو از کامل ترین نان ها هستند وافرادی که غلات کامل (حاوی سبوس) را به عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف می کنند، كمتر به بیماری های قلبی، عروقی مبتلا می شوند.
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه تصریح كرد: مصرف غلات کامل باعث می شود تا چربی خون بالا نرود و همچنین استفاده از گروه نان و غلات باعث می شود که انسان سریع تر سیر شود و مدت زمان زیادی طول بکشد تا گرسنه شود.
دكتر عبداللهی ادامه داد:گروه نان و غلات به علت داشتن مواد نشاسته ای به عنوان مواد غذایی تامین کننده انرژی محسوب می شوند و  فیبر، انواع ویتامین های گروه ب، آهن، پروتئین و منیزیم را نیز تامین می کنند.
وی در خصوص واحد اندازه گیری هر واحد گروه نان و غلات خاطر نشان كرد: یک برش 30 گرمی از انواع نان ، نصف تا سه چهارم لیوان ماکارونی یا برنج پخته،4تا 3 عدد بیسکوئیت ساده کوچک، یک چهارم لیوان غلات خام به عنوان یك واحد از این گروه شناخته می شود كه برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه 11 تا 6 واحد بر حسب قد، سن، جنس و وزن افراد توصیه می شود.
دكتر عبداللهی با بیان اینكه در روز حداقل 6 واحد از گروه نان و غلات مصرف کنید گفت: از نان هایی استفاده کنید که در تهیه آن ها جوش شیرین به کار نرفته است، نانی که با جوش شیرین تهیه می شود مانع جذب آهن و روی و کلسیم شده و به همین خاطر بهتر است نان هایی را مصرف کنید که برای ور آمدن خمیرشان به جای جوش شیرین از خمیر مایه استفاده شده باشد چراكه مصرف مواد سالم از گروه غلات ونان باعث جذب آهن، كلسیم و روی بیشتر در بدن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha