نماینده استان خوزستان گفته است پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و کارون و برداشت بی رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر باعث شوری آب خرمشهر شده است. این در حالی است که فعالان محیط زیستی می‌گویند آبی که در رود کارون جریان دارد آب فاضلاب است!

خوزستان مُرد از بس که جان ندارد!/ تشکیل 100 هزار هکتار نمک‌زار در 6 ماه

سلامت نیوز: نماینده استان خوزستان گفته است پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و کارون و برداشت بی رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر باعث شوری آب خرمشهر شده است. این در حالی است که فعالان محیط زیستی می‌گویند آبی که در رود کارون جریان دارد آب فاضلاب است!

به گزارش سلامت نیوز، رویداد۲۴ نوشت: یک فعال محیط زیست در آبادان، بر این عقیده است که عملکرد مدیران ناکارآمد باعث بروز فاجعه در خرمشهر و آبادان شده و مردم با کمبود آب تصفیه و بیماری‌های پوستی و گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تجمع از شرکت ملی فولاد اهواز و پتروشیمی و هفت تپه به اداره آب خوزستان رسید؛ استانی که این روزها رکورددار اعتصاب و تجمع است. این بار اما اعتراض نه به تعطیلی کارخانه است و نه میزان حقوق یا خصوصی‌سازی است. این بار مردم برای به دست آوردن ابتدایی‌ترین نیازهایشان یعنی استفاده از آب شرب تجمع کرده‌اند و مسئولان در حالی وعده تامین حل آب شرب آبادان و خرمشهر را به یک ماه آینده موکول می‌کنند که مردم این مناطق با نبود آب دچار بیماری‌های گوارشی و پوستی شده‌‌اند.

نماینده استان خوزستان گفته است پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و کارون و برداشت بی رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر باعث شوری آب خرمشهر شده است. این در حالی است که فعالان محیط زیستی می‌گویند آبی که در رود کارون جریان دارد آب فاضلاب است!

خادم النخیل یکی از فعالان محیط زیست به رویداد۲۴ می‌گوید رودخانه کارون آب ندارد و آبی که پشت سد گتوند است، شور است و مردم خوزستان هم از بالادست آب شور بگیرد و هم از پایین با پیشروی دریا به سمت داخل، آب شور دریافت کنند.

میزان شورای آب اعلام نمی‌شود!

مسعود کنعانی که او را با نام «خادم‌النخیل» فعال محیط زیست استان خوزستان می‌شناسند می‌گوید: شوری آب در برخی ازمناطق به میزان شوری آب دریا رسیده است اما مسئولان این موضوع را اعلام نمی‌کنند.

آنگونه که این فعال محیط زیستی به رویداد۲۴ خبر داده است در 48 ساعت گذشته جلسات متعددی با مسئولان شهری برگزار شده تا مشکل شوری آب سریعا حل شود.

حل مشکل آب آبادان دو هفته، آب خرمشهر یک ماه!

این فعال محیط زیست می‌گوید مسئولان ابتدا قول دو ماهه داده‌اند اما اکنون اعلام کردند مشکل آب تا اواسط تیرماه حل خواهد شد اما حل مشکل خرمشهر به بیش از یک ماه به طول خواهد انجامید.

او می‌گوید مردم به انجام همین وعده مطمئن نیستند زیرا ابتدا باید لوله کشی‌ها طرح الغدیر انجام بشود و اگر بخواهند روزانه یک کیلومتر لوله‌گذاری هم انجام بدهند، رسیدن آب تا 15 تیرماه خیلی عجیب است. این هم در حالی است که به گفته مردم خوزستان، آنها بین سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان آب پاسکاری می‌شوند و در نهایت همین عدم هماهنگی باعث شده کارها به کندی پیش برود.

طرح الغدیر بزرگترین طرح آبرسانی کشور با پیمانکاری اصلی قرارگاه خاتم سپاه است که از سال 1387 با هدف تامین آب شهرها و روستاهای خوزستان اجرا شده است. این طرح با رقم 1300 میلیارد تومان قرار بود سه ساله به اتمام برسد که از آغاز آن تا کنون 9 سال گذشته است.

خرید آب چند برابر قیمت

قدیمی بودن زیرساخت‌های شهری مشکل دیگر خوزستان در تامین آب شرب منطقه است. چنانچه یک کارمند قدیمی آب خوزستان به رویداد24 می‌گوید زیرساخت‌های آب خرمشهر و آبادان مربوط به دهه 40 است و بعد از جنگ بازسازی نشدند لذا فرسودگی یکی از دلایلی است که موجب تخریب و شکستن لوله‌ها و قطعی آب می‌شود تا مردم منطقه برای تامین آب تصفیه مورد نیاز، چندین برابر پول بدهند. این در حالی است که مردم می‌گویند آب تصفیه نیز به سختی گیر می‌آید. خادم النخیل می‌گوید کمبود آب باعث شده بیماری‌های پوستی و گوارشی در سطح شهر در حال گسترش باشد و مردم و کودکان به دلیل استحمام با آب شور، بدنشان دچار آلرژی و قارچ بشود.

بی‌آبی مردمان ناامید در جنوب

یکی از افراد معترض به وضعیت آب خوزستان به رویداد24 می‌گوید ما در حالی در حساس‌ترین منطقه مرزی کشور یعنی خرمشهر و آبادان زندگی می‌کنیم که بهداشت روانی مردم دچار مشکل کرده و یاس عمومی شهر را فرا گرفته و شهروندان در حال تبدیل شدن به مردمانی خشن هستند.

100 هزار هکتار نمک‌زار در 6 ماه

خادم النخیل فعال زیست‌محیطی به طرح‌های نادرست تامین آب در استان خوزستان اشاره می‌کند و می‌گوید انتقال آب از سرچشمه رودهای کارون و کرخه باعث یک فاجعه زیست محیطی در قرن اخیر شده و به جرات می‌توانم بگویم که صد هزار هکتار نمک‌زار فقط در 6 ماهه گذشته ایجاد شده که به سمت نخلستان‌ها در حرکت است و ما متاسفانه با مرگ چندمیلیون نخل و پایان قصه‌ای به نام نخلستان در خوزستان مواجهیم.

او می‌گوید ما با فاجعه عظیم روبرو شده‌ایم و ما در حال از دست دادن تمام زندگی‌مان هستیم و انتظار داریم رسانه‌ها و اصحاب قلم به داد ما برسند. رسانه‌ها به نقش و رسالت خود به خوبی عمل نکرده‌اند و ما صدایمان به مرکز نمی‌رسد.

مسئول تامین آب کیست؟

یکی از مدیرانی که این روزها در معرض انتقادهای شدید قرار دارد، محمدرضا شمسایی مدیر آب و برق خوزستان است. او سال گذشته گفته بود سازمان متبوعش اشتباه‌های بزرگی کرده و نه وزارت نیرو و نه جهاد کشاورزی زمان اجرای شبکه‌های زهکشی توجهی به مسئله زهاب نکرده است.

شمسایی پیش از این یک دوره مدیریت ۱۱ ساله (۸۴-۷۳) را در سازمان آب و برق عهده‌دار بوده و از سال ۹۲ مجددا مدیرعامل این سازمان شده است. زمان طولانی مدیریت او بر سازمان متولی آب خوزستان کافی است تا سیل انتقادها به سوی او روانه شود و این سوال مطرح شود که متولی تامین آب چه می‌کند؟

یکی از شهروندان خوزستانی با اشاره به موقعیت آبی این استان می‌گوید: از منطقه‌ای با شما صحبت می‌کنم که همانند یک جزیره‌ است و میان سه رود آب شیرین قرار دارد. اینکه مردم در منطقه‌ای زندگی کنند که از سه طرف آن با رود آب شیرین همجوار باشند اما حتی آب شرب نداشته باشند، یک علامت سوال است که پس مسئولان چه می‌کنند؟

جیره آب یک‌ساعته در گرمای 60 درجه

این شهروند خوزستانی و فعال محیط زیستی مشکلات را ناشی از مدیریت دو دهه اخیر می‌داند و می‌گوید محمدرضا شمسایی به عنوان فردی که دو دهه در سازمان آب خوزستان فعالیت دارد، مسئول اصلی وضعیت کنونی است. او که اهل روستای «چوئبده» است می‌گوید جیره ما روزانه تنها یک ساعت آب آنهم در گرمای 60 درجه است، با این حال مدیر آب منطقه در طول دوران مدیریت خود حتی به این منطقه نزده است و ما اکنون علاوه بر حل مشکل آب، خواهان تغییر مدیران ناکارآمد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha