چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2468

محققان دانشگاه کورنل با انجام تحقیقی روی موش های آزمایشگاهی نر دریافتند: یک جهش ژنی خاص عامل بروز ناباروری در این حیوانات است.

 به گزارش سلامت نیوز، از آنجاکه این کشف برای نخستین بار یک جهش قطعی را در زمینه ناباروری در پستانداران به اثبات می رساند، محققان امیدوارند با آزمایش روی دی ان آی مردان نابارور به نتایج مشابهی در این زمینه دست یابند.

ژن Dmc1 رمزی را برای پروتئین کلیدی دخیل در تقسیم سلولی فراهم می سازد. این تقسیم اسپرم و تخم را برای تکثیر تولید می کند. این سلول ها حاوی تنها یکی از مجموعه کروموزوم هایی هستند که در جریان لقاح با هم ترکیب شده و یک سلول جنینی متشکل از دو دسته کروموزوم را به وجود می آورند. این دو گروه کروموزوم از هر یک از والدین به جنین منتقل می شوند.

جهش ژن مذکور باعث تغییر آمینواسید Dmc1 شده و با توقف تقسیم سلولی از تولید اسپرم جلوگیری می کند. یکی از نسخه های متناوب این ژن حالت مسلط دارد و زنان حامل آن ویژگی باروری خود را حفظ می کنند اما ناقل نوع معیوب این ژن بوده و آن را به نسل های بعدی منتقل می کنند.

بنا بر گزارش "ساینس دیلی"، دانشمندان در تحقیق خود نخست جهش هایی را در ژنوم موش ها ایجاد کرده و شاهد بروز ناباروری در این حیوانات بودند. سپس دی ان آی موش های نرعقیم را مورد آزمایش قرار دادند و به نسخه متناوبی از این ژن که عامل ناباروری است، دست یافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha