مدتی است که گرانی‌ها و افزایش قیمت سرسام آور کالا‌ها موجب نگرانی و نارضایتی مردم شده است.

هشدار! سرما نخورید، بیمه از شما حمایت نمی کند

سلامت نیوز: مدتی است که گرانی‌ها و افزایش قیمت سرسام آور کالا‌ها موجب نگرانی و نارضایتی مردم شده است.

به گزارش سلامت نیوز،جوان نوشت:  مدتی است که گرانی‌ها و افزایش قیمت سرسام آور کالا‌ها موجب نگرانی و نارضایتی مردم شده است. متاسفانه التهابات بازار ارز سبب شده که تمام کالا‌های مصرفی تحت تاثیر قرار بگیرد و با افزایش قیمت غیرمنطقی زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه متزلزل شود. حالا خبر خروج بسیاری از دارو‌های پرمصرف شوک دیگری را برای قشر متوسط و ضعیف جامعه ایجاد کرده است، زیرا که پیش از این برای خرید دارو‌های موردنیاز از بیمه استفاده می‌کردند، ولی حالا باید قیمتی آزاد برای خرید آن پرداخت کنند.

متاسفانه از آنجایی که دارو کالایی ضروری محسوب می‌شود و فرد بیمار برای درمان خود ناچار است که از دارو استفاده کند باید فشار اقتصادی بیشتری را متحمل شود.

صرفه جویی در بیمه از جیب بیماران سرماخورده!

آذر ماه سال گذشته بود که زمزمه‌های حذف پوشش بیمه دارو‌های پر مصرف به گوش می‌رسید و از همان موقع نیز انتقادات بسیاری نسبت به این تصمیم شد. در نهایت امروز کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به خروج ۸۰ قلم داروی بدون نسخه از لیست بیمه‌ها گفته: «با این اقدام حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای منابع بیمه‌ای صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت!»

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت دارو‌های خارج شده از پوشش بیمه از جمله دارو‌های مسکن، سرماخوردگی، محلول‌های موضعی، ضدعفونی کننده‌ها و برخی ویتامین‌ها که ارزان بوده، این اقدام را مثبت ارزیابی کرده و گفته: «دارو‌های بدون نسخه در تمام دنیا به دارویی اطلاق می‌شود که نیازی به نسخه پزشک نداشته و بدون تجویز قابل تهیه است که این روند در اغلب کشور‌های دنیا به خصوص کشور‌های پیشرفته در حال انجام است!»

باید حقوق همه افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند را در نظر گرفت

این در حالی است که یک کارشناس وزارت بهداشت که نمی‌خواهد اسمش فاش شود با انتقاد از خروج قرص سرماخوردگی و ده‌ها داروی ساده دیگر از شمول بیمه اظهار داشته: «این تصمیم و اقدام از سوی مسئولان اقدامی غیرکارشناسانه است. البته گفته می‌شود که هدف این طرح کاهش مشکلات دارویی کشور و کمک اقتصادی به آن است. اما باید این نکته درنظر گرفته شود که قشر ضعیف جامعه و آن دسته از خانواده‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تحت حمایت نهاد‌هایی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند چطور از پس هزینه‌های دارو‌های ساده و معمولی برآیند؟ به طور حتم این خانواده‌ها از تهیه همین دارو‌های بسیار ارزان، متحمل هزینه‌ای مازاد در سفره فقیرانه خود می‌شوند.»

این کارشناس با اشاره به این مسئله که وقتی یک نفر حق بیمه پرداخت می‌کند باید از حقوق خود بهره‌مند شود، ادامه می‌دهد: «حتی اگر این تصمیم از سوی وزارت بهداشت صحیح باشد و این اعتبار را برای حمایت از دارو‌های بیماران صعب‌العلاج در اختیار بیمه‌ها قرار دهد، اما باید حقوق همه افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند و دچار بیماری‌های صعب‌العلاج نمی‌شوند را نیز درنظر گرفت و حق شان را پایمال نکرد.»

تصمیمات عجیب مسئولان

هنوز از یاد‌ها نرفته است که برنامه دولت دوازدهم و براساس آنچه که حسن روحانی در برنامه صد روزه خود اعلام کرد، قرار بود تا از مردم و بیمه شدگان در حوزه بهداشت و درمان، حداکثر حمایت انجام شود، اما متاسفانه با تصمیمات عجیبی که از سوی مسئولان مربوطه در این حوزه گرفته شده، بیمه برای بیمارانی که مبتلا به بیماری صعب العلاج نیستند عملا فایده‌ای ندارد!

امید است که مسئولان کمی جدی‌تر و کارشناسانه‌تر در مورد معایب این طرح فکر کنند و سپس راجع به آن تصمیم بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha