سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

در رابطه با گرانی یا نایاب شدن داروها چندی پیش دبیر انجمن داروسازان تهران، نسبت به بروز کمبود دارو به دنبال تغییر در نرخ ارز، هشدار داد و گفت: در حال حاضر برای تامین برخی داروهای وارداتی با کمبود مواجه هستیم.

چگونه می‌توان بیماران را نجات داد

سلامت نیوز:در رابطه با گرانی یا نایاب شدن داروها چندی پیش دبیر انجمن داروسازان تهران، نسبت به بروز کمبود دارو به دنبال تغییر در نرخ ارز، هشدار داد و گفت: در حال حاضر برای تامین برخی داروهای وارداتی با کمبود مواجه هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت، محمدرضا دری با عنوان این مطلب که کمبودهای دارویی باعث آزار و اذیت مردم و بیماران می‌شود، اضافه کرد: مسوولان امر باید به فکر باشند و تفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند تا شاهد بروز این مشکلات در حوزه دارویی نباشیم. این روند پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز‌ باعث شده واردکنندگان ندانند ارز را باید از چه کسی بگیرند. از همین رو‌ بسیاری از ثبت سفارش‌های دارویی انجام نمی‌شود. در حال حاضر خیلی از داروهای وارداتی کمیاب شده است.


داروخانه‌های خصوصی هر روز خالی‌تر می‌شوند
به گفته دری اصلی‌ترین چالش داروخانه‌ها دریافت مطالبات از بیمه‌هاست و این موضوع‌ به چالش اصلی صنعت داروسازی و نظام درمان کشور تبدیل شده است‌ زیرا‌ تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها، به چند ماه رسیده و همین مساله، آسیب جدی به اقتصاد داروخانه‌ها وارد کرده است. همچنین سود فروش دارو آنقدر کم است که تاخیر در پرداخت مطالبات، بر مشکلات داروخانه‌ها می‌افزاید و باعث می‌شود عرضه دارو‌ مقرون به صرفه نباشد.


دبیر انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: این مشکلات باعث شده مردم هنگام مراجعه به داروخانه برای تهیه دارو، با پاسخ «نداریم» مواجه شوند و تبعات این قبیل مشکلات در داروخانه‌های خصوصی باعث سرگردانی مردم برای تهیه دارو می‌شود و این موضوع سبب شده تا داروخانه‌های دولتی هر روز شلوغ‌تر و داروخانه‌های خصوصی به واسطه همین مشکلات‌ هر روز خالی‌تر شوند. این مساله باعث می‌شود که مردم برای تهیه دارو، دچار زحمت شوند و تا دیروز که می‌توانستند از نزدیک‌ترین داروخانه محل زندگی خود داروی مورد نیازشان را تهیه کنند، حالا باید در داروخانه‌های دولتی سرگردان شوند.


آرامش یا بحران، مساله این است؟


این در حالی است که همواره مسوولان اصرار دارند در این وضعیت به مردم بقبولانند هیچ تغییری در شرایط ایجاد نشده و همه چیز در آرامش است. روز گذشته در میان بحبوحه‌های افزایش مجدد و ناگهانی ارز، سخنگوی وزرات بهداشت تاکید کرد که وضعیت دارو در بازار کاملا عادی است و جای هیچ‌گونه نگرانی برای افرادی که مصرف‌کننده دارو هستند وجود ندارد.
ایرج حریرچی با بیان اینکه در حوزه دارو شرایط‌مان به وضعیت عادی بازگشته و در زمینه داروهای ژنریک و برند ژنریک هیچ کمبودی نداریم،‌ گفت: باید پرسید در دو ماهه اخیر چقدر از کالاهای خارجی دچار کمبود یا افزایش قیمت شدند.

این در حالی است که وزارت بهداشت، تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان دارو سینه سپر کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که کل افزایش قیمت دارو برای امسال تنها ۹ درصد خواهد بود. این موضوع دستاورد بزرگی است. در حال حاضر هیچ شرکت دارویی وجود ندارد که بگوید ارز ۴۲۰۰ تومانی خواسته‌ایم اما به ما نداده‌اند. بنابراین یک سیستم رسیدگی سریع گذاشته‌ایم و بانک مرکزی هم از مبادی قانونی به ما کمک می‌کند.


او همچنین ادعا کرد: ما روزانه وضعیت دارو در کشور را رصد می‌کنیم. البته در همه کشورهای دنیا در یک بازار چند هزار قلمی کمبودهای یک تا 5/1 درصد قابل قبول است‌ اما وقتی بیماری برای دریافت دارو مراجعه می‌کند و نمی‌تواند آن را تهیه کند، نگران می‌شود. در عین حال مشکل ما درباره برخی از داروهای خارجی مزمن است؛ چرا که برخی می‌گویند ما داروی گرانقیمت خارجی را می‌خواهیم اما این حرف مغایر با قانون برنامه و نظام سلامت است.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ما باید داروی ژنریک تامین کنیم و بر همین اساس داروهای ژنریک و برند ژنریک را تامین می‌کنیم. در عین حال مشکلاتی درباره برخی داروهای خارجی داریم.

البته بعضا تخلفاتی را هم شاهد هستیم. باید توجه کرد که اگر کسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی جنسی را می‌آورد باید به همان قیمت آن جنس را عرضه کند و در همان حد سود کند. حال برخی می‌گویند اگر این دارو را به همان قیمت بفروشم چه چیزی را جایگزینش کنیم.


حریرچی با بیان اینکه در یک تا دو مورد اجازه واردات موازی را داده‌ایم، تصریح کرد: در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم‌های نظارتی قرار دادیم و هر روز به تعدادی از داروخانه‌ها سرکشی کرده و وضعیت را ثبت و با متخلفان برخورد می‌کنیم. در عین حال باید بدانیم که فرهنگ مردم هم باید تغییر کند.

از مردم هم خواهش می‌کنیم که به داروی ایرانی اعتماد کنند. من به عنوان یک کارشناس صادقانه می‌گویم که داروی ایرانی کیفیت لازم را دارد و از تمام مشاهیر اعم از سیاسیون، مسوولان اجرایی، هنرمندان، ورزشکاران و‌... درخواست می‌کنم که از داروی تولید داخل حمایت کنند. چه مانعی دارد که پویشی هم برای حمایت از داروی ایرانی راه بیندازیم. البته ما در تامین داروی داخلی و خارجی مشکلی نداریم و هر اتفاقی که طی چند سال آینده رخ دهد، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ چرا که تدابیر لازم اندیشیده شده است.


نارضایتی بیماران از داروهای داخلی
حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا بیماران هم از داروهای ساخت ایران رضایت دارند؟ لااقل در مورد بیماران خاص علی‌الخصوص بیماران هموفیلی موضوع با حرف‌های حریرچی مغایرت دارد.

آنها معتقدند داروهای ایرانی اثرگذاری کمتر و عوارض بیشتری دارند، هرچند بسیاری از تولیدکنندگان داخلی معتقدند داروهای ساخت داخل هیچ تفاوتی با نمونه‌های خارجی آن ندارد و بر اساس پژوهش‌‌های متعدد تولید می‌شوند‌ اما مصرف‌کنندگان این دسته داروها می‌گویند برای نتیجه گرفتن باید مقدار بیشتری از دارو را استفاده کنیم که از عوارض استفاده این داروها تاثیرات منفی روی سایر ارگان‌های بدن از جمله کبد است.


چندی پیش در یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی با زنی همکلام شدم که برای خرید داروهای شوهرش چند ساعتی در داروخانه معطل شده بود و در نهایت هم توانست تنها بخشی از دارو‌ها را تهیه کند. او با اعتراض به اینکه داروهای ایرانی تاثیری که باید روی بیمار بگذارند را ندارند گفت: با چشمم آب شدن شوهرم را می‌بینم اما کاری از دستم ساخته نیست. داروخانه تنها اجناس ایرانی را می‌دهد. اگر بخواهیم داروی خارجی بخریم نه توان پرداخت داریم نه بیمه بخشی از آن را تقبل می‌کند. مجبوریم به هر دارویی که می‌دهند تن دهیم.


نارضایتی از داروهای سرطان ساخت داخل تنها مختص به بیماران و مصرف‌کنندگان آن نیست بلکه پزشکان هم از این دارو‌ها شکایت می‌کنند. بر همین اساس مسوول انستیتو کانسر البرز با اشاره به اینکه داروهای ساخت ایران بیماران را راضی نمی‌کنند اعلام کرد: واقعیت این است که داروهای ایرانی به نسبت داروهای مشابه خارجی عوارض بیشتری دارد و بیماران را راضی نمی‌کند.


دکتر اسدالله سلیمی در واکنش به مباحثی که از کمبود داروی بیماران سرطانی مطرح می‌شود، ادامه داد: کمبودی در داروها وجود ندارد و فقط پس از تولید برخی داروهای سرطان در داخل، از واردات برندهای خارجی جلوگیری شده است، بنابراین آن برندها دیگر در داروخانه‌ها وجود ندارد و داروهای ایرانی جایگزین آن شده است.


این پزشک در خصوص اینکه آیا داروهای ایرانی جایگزین خوبی برای برندهای خارجی بوده است یا خیر خاطر‌نشان کرد: واقعیت این است که داروهای ایرانی به نسبت داروهای مشابه خارجی عوارض بیشتری دارد و بیماران را راضی نمی‌کند. اگرچه تولید دارو در داخل کار بزرگی است اما برای کاهش عوارض جانبی و جلب رضایت بیماران باید فرمولاسیون آنها بهتر شود، در غیر این صورت بیماران تمایل به استفاده از داروهای خارجی دارند.


بیمه هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند
یکی از مخاطبان «جهان صنعت» در رابطه با افزایش قیمت‌های داروهای مصرفی‌اش به ما می‌گوید: هزینه‌های داروهای خارجی ماهانه دو میلیون و 600 هزار تومان می‌شود. مجبوریم داروهای داخلی مصرف کنیم. تنها چند نمونه از داروهای خارجی که هنوز در بازار موجود است با افزایش قیمت مواجه شده و بیمه هم چند وقتی است هزینه‌های دارو را نمی‌پردازد. او در ادامه به این اشاره می‌کند که تنها در صورت اینکه بیمار قلبی آنژیو کرده و فنر گذاشته باشد، بیمه یک سال بخشی از داروهای فرد را تقبل می‌کند و بعد از یک سال مابقی هزینه‌ها بر‌عهده خود بیمار است.


در پایان ذکر این نکته مهم است که دولت باید به جای آرامش دادن واهی به مردم شفاف و روشن درباره وضعیت و بحران‌های احتمالی صحبت و اطلاع‌رسانی کند تا مردم از سیاست‌های دولت آگاه شوند و بتوانند تصمیم بگیرند. آرام نشان دادن شرایط و از طرف دیگر برخورد مستقیم مردم با مشکلات منجر به درگیری فیزیکی و کلامی با متصدیان و از بین رفتن اندک آرامش روانی در جامعه می‌شود. از سوی دیگر حمایت از تولید داخلی امری پسندیده است اما نه به قیمت ارائه اجناس بی‌کیفیت آن هم در مقوله‌ای مهم مثل دارو که با جان و امید بیماران در ارتباط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha