سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید به اجرای طرح بی‌زباله در کشور گفت: این طرح منجر به نهادینه شدن مشارکت و مسوولیت‌پذیری در جامعه و امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط‌زیست شد.

اجرای طرح «بی‌زباله» امر به معروف در حوزه محیط‌زیست بود

سلامت نیوز:سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید به اجرای طرح بی‌زباله در کشور گفت: این طرح منجر به نهادینه شدن مشارکت و مسوولیت‌پذیری در جامعه و امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط‌زیست شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت ،ابوالقاسم موسوی اشاره‌ای هم به خط مشی دولت دوازدهم داشت و مدیریت منابع آب و اصلاح الگوهای مصرف، مقابله با فرسایش خاک، بهبود کیفیت هوا و مدیریت فاضلاب و پسماند را از جمله اولویت‌های دولت برشمرد و اضافه کرد: بر همین اساس چهار اولویت مقابله با گرد و غبار، بهبود کیفیت هوا، دریافت حق‌آبه و احیای تالاب‌ها و مدیریت پسماند در اولویت کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است که خوشبختانه عناوین و سرفصل‌های آموزشی کتاب با اولویت‌های مذکور مطابقت دارد.


او با یادآوری این موضوع که یکی از معضلات مهم محیط‌زیست کشور، پسماند است، ادامه داد: یونپ با توجه به شعار امسال روز جهانی محیط‌زیست مصادف با پنجم ژوئن، ۱۵ خردادماه که «حذف آلودگی پلاستیک» بود، آماری در این حوزه ارائه داد که از جمله آنها می‌توان به تولید سالانه پنج هزار میلیارد کیسه پلاستیکی در دنیا، ورود ۱۳ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها، تایید وجود پلاستیک در ۸۳ درصد منابع آبی جهان، استفاده تنها یک‌بار از ۵۰ درصد پلاستیک‌ها و جمع‌آوری تنها یک سوم پلاستیک‌های مصرفی توسط انسان‌های ساکن بر کره زمین اشاره کرد.


سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: به دلیل وسعت معضل پسماند در کشور و البته اهمیت موضوعی آن، پیش از شعار یونپ و در دی ماه ۱۳۹۶ طی برنامه صد روزه‌ای که توسط معاونت آموزش و پژوهش سازمان تدوین و مدیریت شد بر موضوع پسماند متمرکز شدیم و با شعار «از خودمان شروع کنیم» طرح «بی‌زباله» در سراسر کشور و با مشارکت و همراهی مردم اجرا شد و اتفاق بسیار خوب مشارکت همگانی برای حفظ محیط‌زیست را رقم زد.

موسوی اشاره‌ای هم به تمرکز برنامه‌های آموزش رسمی محیط‌زیست در دنیا بر رده سنی کودکان داشت و گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث آموزش محیط‌زیست، آموزش کودکان و دانش‌آموزان در سن شکل‌گیری شخصیت آنها برای تربیت نسلی متفاوت و حافظ و دوستدار محیط‌زیست است.

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: به همین دلیل بسته‌های آموزشی در حوزه محیط‌زیست برای رده پیش‌دبستان آماده و در مرحله چاپ و انتشار قرار گرفته است که بخشی از آن کتاب کار کودکان، بخشی مرتبط با مربیان و بخشی برای آموزش خانواده‌هاست.


موسوی همچنین از تلاش برای ساماندهی مباحث محیط‌زیستی موجود در کتب درسی مقاطع میانی دوره پیش‌دبستانی تا مقطع یازدهم خبر داد و ابراز امیدواری کرد: نتیجه تلاش‌های مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت آموزش‌و‌پرورش به نفع محیط‌زیست کشور باشد.


او تاکید کرد: بدون حضور و مشارکت مردم در حفظ و ارتقای محیط‌زیست کشور و تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی یعنی مسوولیت همگانی برای حفظ محیط‌زیست کشور موفق نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha