سلامت نیوز :اضطراب زیاد منجر به تنفس سریع، ضعف و از حال رفتن فرد می‌شود و ممكن‌ است‌ همراه‌ با تب‌، بیماری‌های‌ قلب‌ و ریه‌، یا آسیب‌ شدید همراه باشد.

به گزارش فارس، دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: در تنفس‌ با سرعت‌ زیاد، میزان‌ دی‌اكسیدكربن‌ موجود در خون‌ كاهش‌ پیدا كرده و در نتیجه تعادل‌ شیمیایی‌ خون‌ موقتاً به‌ هم‌ می‌خورد كه در برخی موارد این علایم‌ ممكن‌ است‌ طوری‌ باشد كه‌ فرد احساس‌ كند دچار حمله‌ قلبی‌ شده است.

بنابر این گزارش، تنفس‌ سریع‌، احساس مور مور شدن‌ در دست‌ها و پاها، ضعف‌ و از حال‌ رفتن‌، گرفتگی‌ یا انقباضات‌ عضلانی‌ در دست‌ها و پاها، گهگاه‌ غش‌ كردن‌، درد قفسه‌ سینه‌ و منگی‌ یا احساس‌ سبكی‌ در سر از علائم شایع اضطراب زیاد است.

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت عوامل تشدید كننده و زمینه ساز این بیماری را ترس، استرس‌، احساس‌ گناه‌، خستگی‌ یا كار زیاد، بیماری های مختلف، ‌مصرف‌ دخانیات و نوشیدن‌ الكل‌ دانست و توصیه كرد تا برای پیشگیری، از موقعیت‌هایی‌ كه‌ باعث‌ اضطراب‌ می‌شود پرهیز كنند.

این گزارش اضافه می‌كند، علایم‌ معمولاً تنها چند دقیقه‌ طول‌ می‌كشند و آسیب‌ جسمانی‌ به‌ بار نمی‌آورند اگر چه‌ در بعضی‌ از موارد، علایم‌ ممكن‌ است‌ ساعت‌ها طول‌ بكشد و در صورتی‌ كه‌ تنفس‌ سریع‌ زیاد رخ‌ دهد و علت‌ آن‌ اضطراب‌ باشد، امكان‌ دارد روان‌ درمانی‌ یا مشاوره‌ توصیه‌ شود.

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت توصیه كرد: در صورت‌ بروز تنفس‌ سریع‌ و افزایش‌ دی‌اكسیدكربن‌ خون‌ و رفع‌ علایم،‌ افراد می‌توانند دهان‌ و بینی‌ خود را كاملاً با یك‌ كیسه‌ كاغذی‌ پوشانده و سپس‌ به‌ آهستگی‌ درون‌ كیسه‌ تنفس‌ كنند و از همان‌ هوای‌ كیسه‌ استنشاق‌ كنند زیرا هوای‌ موجود در كیسه‌، دی‌اكسیدكربن‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ هوای‌ آزاد دارد و بهتر است این كار را حدود 1 تا 3 دقیقه‌ ادامه دهند سپس كیسه‌ را كنار گذاشته و برای‌ چندین‌ دقیقه‌ به‌طور طبیعی‌ تنفس‌ كنند.

برای‌ این‌ اختلال‌ استفاده از دارو ضرورت‌ ندارد و افراد می توانند پس‌ از درمان‌، كارهای‌ روزمره‌ خود را هر چه‌ زودتر از سر گیرید. ورزش‌ به‌ كم‌ كردن‌ اضطراب‌ كمك‌ می‌كند و وقتی‌ كه‌ ورزش‌ می‌كنند، تندتر نفس‌ كشیدن‌ طبیعی‌ است‌ و اشكالی‌ ندارد.

این گزارش حاكی است، برای جلوگیری از این اختلال افراد باید كافئین‌ (قهوه‌، چای‌، نوشابه‌، شكلات‌) را كمتر مصرف كرده زیرا كافئین یك‌ ماده‌ محرك‌ است‌ و باعث‌ آغاز تنفس‌ سریع‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha