رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: در حال حاضر بیشتر آمار مبتلایان به هپاتیت C در بین مصرف کنندگان مواد مخدر، زندانیان و کسانی که سابقه خالکوبی غیربهداشتی داشته اند دیده می شود، بطوریکه می توان اعتیاد را عامل اصلی ابتلا به این بیماری در ایران دانست.

اعتیاد عامل اصلی ابتلا به هپاتیت C در ایران است

سلامت نیوز: رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: در حال حاضر بیشتر آمار مبتلایان به هپاتیت C در بین مصرف کنندگان مواد مخدر، زندانیان و کسانی که سابقه خالکوبی غیربهداشتی داشته اند دیده می شود، بطوریکه می توان اعتیاد را عامل اصلی ابتلا به این بیماری در ایران دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر سید مؤید علویان به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: هرچند اقداماتی برای شناسایی و درمان مبتلایان به این بیماری در بین گروه های پرخطر انجام می شود اما این روند باید با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.


به گزارش شبکه هپاتیت ایران،وی همچنین با توجه به عوامل خطر در اقشار آسیب پذیر و نیز وجود داروهای کارآمد در درمان قطعی هپاتیت C، همکاری و تعامل تمامی ارگان ها از جمله سازمان بهزیستی، کمیته امداد، مراکز ترک اعیتاد و زندان ها را در امر آموزش، واکسیناسیون، غربالگری و پیگیری روند درمان افراد مثبت ضروری دانست.


این فوق تخصص گوارش و کبد ضمن تاکید بر الگوسازی و اثربخشی این قبیل فعالیت ها به همکاری موسسه طلوع بی نشانها و شبکه هپاتیت ایران در واکسیناسیون تعدادی از بهبود یافته گان از دام اعتیاد این مرکز اشاره کرد و گفت: در این طرح 100 نفر در سه نوبت علیه هپاتیت B واکسینه و بروشورهای آموزشی هپاتیت B و C میان آنان توزیع شد.
علویان امیدواری کرد با ترویج آموزش با هدف پیشگیری و غربالگری با هدف درمان در اینگونه مراکز گام موثری در جهت ساختن جامعه ای عاری از هپاتیت برداشته شود.


روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق غیر قانونی آن طی تصمیم ویژه‌ای در زمینه مواد مخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۷ میلادی به عنوان گامی مهم در مسیر مبارزه با مواد مخدر و اعلام آن به عنوان مشکلی جهانی تعیین شد.
این روز هر ساله در تاریخ ۲۶ ژوئن ( پنجم تیرماه ) به عنوان فرصتی برای ایجاد آگاهی در مورد خطرات سوء استفاده از مواد مخدر و قاچاق غیر قانونی و همچنین ارائه مواد آموزشی برای معلمان، کارکنان دولت و عموم مردم جهت گسترش این آگاهی‌ها گرامی داشته می‌شود.
سازمان ملل متحد در این روز تمامی کشورهای عضو را به مبارزه علیه عرضه و تقاضای مواد مخدر و در عین حال ارتقای دسترسی به درمان برای افرادی که پیش از این با چالش‌های مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند، جهت تشکیل جوامعی سالم‌تر دعوت می‌کند.
شعار امسال این روز با عنوان «ابتدا گوش بسپار» این واقعیت را ثابت می‌کند که گوش سپردن به کودکان و نوجوانان اولین گام برای کمک به آنها جهت رشد سالم و امنیت آنها در برابر همه انواع مواد مخدر و تاثیرات منفی آن است.

** یک میلیون و 400 ایرانی مبتلا به هپاتیت B هستند
وی اظهار داشت: با توجه به تعهد ایران به کنترل هپاتیت B و حذف هپاتیت C تا سال 1410 و نیز با توجه به آمار یک میلیون و 400 هزار نفری مبتلایان به هپاتیت B و 186 هزار نفری مبتلایان به هپاتیت C در کشور، ایجاد فرهنگ آگاهی از این بیماری ها در کنار شناسایی و درمان مبتلایان نقش بسزایی در کاهش بار آنها ایفا می کند.
رئیس شبکه هپاتیت ایران در خصوص میزان شیوع هپاتیت های ویروسی افزود: با اجرای برنامه جامع واکسیناسیون هپاتیت B نوزادان از سال 1373 و واکسیناسیون 4 گروه سنی در دوران مدرسه شاهد کاهش این بیماری در کشور هستیم، بطوریکه نگرانی در خصوص شیوع این بیماری در افراد زیر 24 سال وجود ندارد و سعی داریم با تشویق افراد بالای 24 سال به تزریق واکسن و نیز واکسیناسیون افراد در معرض خطر از شیوع این بیماری بکاهیم.
وی همچنین افزود: اعضای شبکه هپاتیت ایران درصدد هستند تا با کمک بخش‌ های علمی کشور تا سال 1410 بیماری هپاتیت C را در کشور حذف کنند که برای تحقق این هدف لازم است سالانه 20 هزار بیمار شناسایی و درمان شوند.
رئیس شبکه هپاتیت ایران اظهار داشت: در حال حاضر حدود 180 هزار نفر تا 230 هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند که بسیاری از آن‌ها، از بیماری خود مطلع نیستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha