اولین نشست خبری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سال جدید همچون هر نشست ابتدای سال پر از برنامه‌های سال جدید بود؛ برنامه‌هایی كه مشخص نیست سال آینده همین موقع چه میزان از آنها به اجرا درآمده است.

واگذاری بیمارستان‌های نیمه‌تمام با پیشرفت كمتر از 50 درصد به بخش خصوصی


 به گزارش سلامت نیوز به نقل ازاعتماد ملی، بیشتر برنامه به پرسش و پاسخ گذشت. پیش از آن دكتر كامران باقری‌لنكرانی مهم‌ترین كار وزارت بهداشت را ارتقای سلا‌مت توسط اصل آموزش عمومی مردم دانست و درباره كسری بودجه احتمالی سال 86 در وزارت بهداشت گفت: <امسال ما در بحث بودجه هزینه‌ای سال 86 در مقایسه با سال 85 شاهد یك رشد معقول هستیم و این شروع سال 86 را با آرامش بیشتری همراه كرده است. ما متناسب با نیاز سلا‌مت مردم مجبور به برنامه‌ریزی گسترده‌تر هستیم. نوع برنامه‌های سلا‌مت هم پرخرج است و فكر می‌كنیم خرج كردن در بخش سلا‌مت نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. خوشبختانه امسال ما در بحث حقوق كارمندان با نحوه پرداخت‌هایی كه توسط وزارت اقتصاد و دارایی صورت می‌گیرد مشكل پرداخت حقوق كاركنان را نداریم. امسال بحث مهم ما ارتقای كیفیت خدمات است.

وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگاری كه در خصوص ثبت جهانی داروی كنترل ایدز <آی‌مد> پرسید، گفت: برای ارائه دارو به سازمان بهداشت جهانی باید ابتدا مرحله ثبت آن طی شود. <آی‌مد> در كشور ما ثبت شده و وزارت بهداشت با توجه به پروتكل خاصی اجازه مصرف آن را داده است.

شركت تولیدكننده دارو در حال انجام مراحل كار ثبت آن است و مراحل آن را پیگیری می‌كند. در این مرحله اگر ما مستندات خود را ارائه كنیم فرمول و زحمت خود را بدون اینكه حقوق معنوی آن را ثبت كرده باشیم در اختیار همه گذاشته‌ایم.> لنكرانی در پاسخ به سوال اعتماد ملی درباره محورهای برنامه‌های سال 86 وزارت بهداشت و مهم‌ترین چالش پیش روی وزارت بهداشت در سال 86 گفت: <برنامه‌های سال جدید ما با توجه به نقاط بحران سال قبل است.

وزارت بهداشت یك‌سری برنامه‌هایی دارد كه همیشه باید آن را انجام بدهد مثل برنامه‌های واكسیناسیون كشوری. در مورد مساله بیمارستان‌ها، ما در حال حاضر 530 بیمارستان در سراسر كشور داریم كه باید خدمات درمانی ارائه دهند. یك بحث در بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری از آنهاست. در بحث سلا‌مت مردم و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، پوشش وسیع‌تر بیمه به خصوص كه در قانون بودجه 86 تعیین شده كه بیمه‌های پایه باید برای آحاد مردم تعریف شود، گسترده‌تر كردن بحث پزشك خانواده به عنوان راه‌حل مهم برای افزایش دسترسی و بهبود كیفیت خدمات درمانی، در بحث درمان با توجه به اینكه اورژانس‌ها پیشانی بیمارستان‌های ما هستند بهبود وضعیت آنها نیز از برنامه‌های جدی ماست. مواردی كه نام بردم نافی وظایف دیگر ما نیست.>

وی درباره تشكیل سازمان غذا و دارو گفت: <یكی از مشكلا‌ت ما در حوزه غذا در كشور نبود مدیریت هماهنگ در بحث غذا است. مسوولیت غذا در بین دستگاه‌های مختلف تقسیم شده و گاهی ناهماهنگی در سلا‌مت غذا دیده می‌شود.

به ازای هر تخت بستری 007 نفر پرستار

وزیر بهداشت در مورد وضعیت تعرفه درمان‌بخش خصوصی كه بر اساس تعرفه درمانی بخش دولتی مشخص می‌شود و اینكه با تاخیر در اعلا‌م تعرفه درمانی بخش دولتی وضعیت تعرفه درمانی بخش خصوصی چگونه خواهد بود، گفت: <شورای عالی بیمه باید تعرفه بخش دولتی را اعلا‌م كند و به هیات دولت پیشنهاد بدهد.

ما هنوز مصوبه شورای‌عالی بیمه را نداریم. قرار است شنبه آینده در جلسه شورای عالی بیمه، تعرفه‌ها مطرح شود. امیدوارم شورای عالی بیمه تصمیم خود را بگیرد.> وزیر بهداشت درباره كمبود پرستار در بیمارستان‌ها گفت: <در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده كه به ازای هر یك تخت بستری 007 نفر پرسنل پرستاری داشته باشیم. ما در حال حاضر داریم به این سمت می‌رویم كه پرسنل تخت ویژه را افزایش بدهیم. ‌ICU و ‌CCU احتیاج به پرسنل بیشتری دارند.> مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها یكی دیگر از مواردی بود كه از وزیر درباره آن سوال شد. وی پاسخ داد: <در سالی كه گذشت غیر از اینكه یك تعداد از بیمارستان‌ها برنامه تعمیرات اساسی را پیگیری می‌كنند یك اعتبار یك میلیارد تومانی داشتیم برای مقاوم‌سازی كل بیمارستان‌ها كه درخور توجه نیست. و البته تنها 825 میلیون تومان آن تخصیص یافت. با استفاده از سایر منابع سعی می‌كنیم در برنامه مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها اقداماتی انجام دهیم. هزینه بحث مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها از ردیف‌های متفرقه تامین می‌شود و باید صبر كنیم تا ببینیم هر بار چه میزان به این بحث مقاوم‌سازی اختصاص می‌یابد.> لنكرانی در این‌باره كه مرگ و میر بیماران در بیمارستان‌ها به علت كمبود پرسنل است، گفت: <علی‌رغم كمبود نیرو، تلا‌ش می‌كنیم استانداردها را حفظ كنیم. ما در بحث مراقبت ویژه تعداد پرسنل را با اینكه سازمان مدیریت برای ما 007 نفر تعیین كرده، به 4 رسانده‌ایم. به قیمت گرفتن نیروی طرحی، اضافه كاری و قرارداد حجمی سعی كردیم در بخش مراقبت‌های ویژه از استانداردها فاصله نگیریم. البته ما حداقل استانداردها را رعایت می‌كنیم. ما استاندارد سقف و كف داریم، ادعا نمی‌كنیم كه به استاندارد سقف رسیده‌ایم اما تلا‌ش ما این است كه استاندارد كف را همه جا رعایت كنیم.>

برنامه‌های ما با آمد و شد افراد تغییر نمی‌كند

وزیر بهداشت در پاسخ به وضعیت مراكز ترك اعتیاد گفت: <مراكز ترك اعتیاد كه در برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارند از نیمه دوم سال گذشته شاهد رشد گسترده‌تری بودند و تعداد این مراكز در بعضی استان‌ها، به‌خصوص آنها كه پرخطر هستند 5 برابر شده است.> به گفته لنكرانی، با تغییر رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر كه ظرف چند روز آینده اتفاق خواهد افتاد تغییری در نگاه و برنامه‌های ستاد انجام نخواهد شد.

وی اضافه كرد: <ما در مواد مخدر شاهد یك برنامه مصوب از مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم كه مقام رهبری هم آن را ابلا‌غ كرده‌اند. ما به مرحله‌ای از بلوغ رسیده‌ایم كه برنامه‌های ما با آمد و شد افراد تغییر نمی‌كند. برنامه ما سیاست مشخصی دارد.>

مشكلا‌ت پرستاران را در نظر می‌‌گیریم

وی در خصوص نامه جمعی از پرستاران كه به وضعیت شغلی خود اعتراض كرده‌اند و به مسوولا‌ن حكومت فرستاده‌اند، گفت: <مطالب آن نامه اغلب انجام شده است. در مصوبات هیات‌های امنایی دانشگاه‌ها كه آخر اسفندماه برگزار شد آن موارد پرستاران تصویب شده و مورد توجه قرار گرفته است. مواردی مثل حق صعوبت كاری كه 35 درصد افزایش یافت، حق شیفت در گردش 2 برابر شد. در 65 درصد استفاده از ارتقای شغلی برای پرستاران برداشته شد و تمام كسانی كه امتیاز 600 بیاورند می‌توانند از مزایای ارتقای شغلی بهره‌مند شوند.>

لنكرانی تقاضا كرد كه فضای بخش سلا‌مت را با چیزهای دیگر آلوده نكنیم و روند خدمتگزاری را حفظ كنیم و گفت: <با مصوبه مجلس سال 85 مطالباتی از سال 69 كاركنان وزارت بهداشت تصویب شد و فقط بخشی از كارانه‌های افراد كه مربوط به درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها است باقی مانده است.>

وزیر بهداشت درباره تعامل با بخش خصوصی گفت: <در قانون بودجه سال 86 چند تصمیم خوب گرفته شده كه كمك به توسعه درمان در بخش خصوصی می‌كند. مصوب شد كه بیمارستان‌های نیمه‌تمام با پیشرفت كمتر از 50 درصد امكان واگذاری به بخش خصوصی دارند. مصوب شد از محل اعتبارات دولت 25 درصد برای بیمارستان‌سازی به‌طور بلا‌عوض به بیمارستان‌های بخش خصوصی ارائه شود.

مصوب شد وام‌های یارانه‌دار حدود 100 میلیارد تومان برای بیمارستان‌سازی پرداخت كنیم. با همین 4 ماده قانون، وزارت بهداشت آیین‌نامه‌ای را تنظیم و تقدیم دولت كرده كه با تصویب اینها ما در این زمینه در سال 86 شاهد تحول در بخش خصوصی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha