سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 24703

هفته سلامت مردان بهانه ای است تا بار دیگر به همه پدران، پسران و برادران ایرانی یادآور شویم که سلامت آنها برایمان مهم است چراکه سلامت آنها ضامن سلامت جامعه و مایه آرامش خانواده است.

سلامت نیوز :هفته سلامت مردان بهانه ای است تا بار دیگر به همه پدران، پسران و برادران ایرانی یادآور شویم که سلامت آنها برایمان مهم است چراکه سلامت آنها ضامن سلامت جامعه و مایه آرامش خانواده است.

رییس انجمن اورولوژی ایران در نشست علمی خبری روز ملی سلامت مردان گفت: یکی از مهم ترین بیماریهای کم علامتی که می تواند منجر به از دست رفتن عمر در افراد جامعه شود سرطان مثانه است که هیچ علامتی ندارد و تنها تغییر رنگ ادرار می تواند نشانی از وجود این بیماری باشد.

دکتر سید جلیل حسینی ادامه داد: سرطان مثانه در مرحله اول اگر تشخیص داده شود با یک جراحی کوچک 100درصد درمان می شود ولی اگر پیشرفت کند با وجود عمل جراحی دشوار، طول عمر 5 ساله خواهد داشت.

وی درباره اهداف کلی برنامه روز ملی سلامت مردان ابراز داشت: حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی، پیشگیری اولیه و تشخیص زودرس بیماریهای مزمن وبدون علامت، توسعه اجرای  روز ملی سلامت مردان در شبکه های بهداشتی،درمانی کشور از طریق برنامه های اجرایی وگسترش فعالیت ها بین انجمن های علمی و نهادهای مختلف مثل شهرداری از جمله  اهداف اصلی در اجرای برنامه سلامت مردان است.

رییس انجمن اورولوژی ایران خاطرنشان کرد: راه اندازی سایت سلامت مردان(iuanet.org) جهت دسترسی سریع وآسان مردم به اطلاعات مربوط به روز ملی، ویزیت رایگان مردان در مترو، مناطق محروم وخانه های بهداشت و مساجد و معاینات کارگران از مهم ترین برنامه های انجمن اورولوژیست ایران در هفته اخیر است.

وی درباره بیماری های شایع مردان گفت: تومور مثانه، تومور پروستات و نهفتگی ارگان زاینده نطفه از جمله بیماری هایی است که علامت خاصی نداشته  و به همین خاطر بسیاری از بیماران در مراحل پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می کنند .

دکتر حسینی اضافه کرد: سرطان مثانه و پروستات آمار سالیانه تعداد مرگ ومیر زیادی را به خود اختصاص داده به طوریکه تومور مثانه 48 درصد تومورها وتومور پروستات با 33 دردصد به عنوان سومین تومور شایع شناخته شده است.

وی افزود: به علت مشکلات شغلی مردان و مواجهه این افراد با موادی همچون رنگ،لاستیک و مواد شیمیایی، ایجاد تومور مثانه در مردان بیشتر از زنان است همچنین مواردی همچون مصرف سیگار، استفاده از داروهای مسکن، وجود عفونت های مزمن و عوامل ژنتیک در تشکیل تومور مثانه نقش موثری دارند.

رییس انجمن اورولوژی گفت: تومورسرطان اگر در مخاط مثانه دیده شود با اجرای یک جراحی کوچک درمان می شود ولی اگر سرطان به دیواره مثانه رسیده باشد، باید کل مثانه برداشته شود .

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرطان پروستات از شیوع بالایی در میان مردان برخوردار است گفت: تنها علامت سرطان پروستات تغییر رنگ ادرار است و باید توجه داشت که پروستات به عنوان یک ارگان جنسی از سن 40 سالگی در تمامی مردان بزرگ می شود و قرار گرفتن پروستات برسر راه مجاری ادراری ممکن است در برخی موارد باعث ایجاد تومور سرطان شود.

ریس انجمن اورولوژی ایران درخصوص نهفتگی ارگان زاینده نطفه ابراز داشت: از هر 100 پسر بچه یک نفر دچار این مشکل است که ارگان زاینده نطفه در کیسه قرار نمی گیرد و در داخل بدن می ماند و اگر این مسئله تشخیص داده نشود در بزرگسالی فرد با مشکلاتی همچون عدم وجود نطفه در بدن مواجه می شود وقادر به باروری نخواهد بود بنابراین تمامی مردان مد نظر داشته باشند که می توانند با مراجعه به پزشک و توجه به ورزش و تغذیه مناسب بدن خود را در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن نگه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha