سندرم روده تحریك پذیر حالتی است كه در آن حركات غیرارادی روده‌ها كم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می‌دهند.

سلامت نیوز :سندرم روده تحریك پذیر حالتی است كه در آن حركات غیرارادی روده‌ها كم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می‌دهند.
 این حالت با استرس و تنش شدیدتر شده و سبب بروز دل درد و علائم نامطلوب گوارشی دیگر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که حدود 10 تا 15 درصد مردم جوامع به این سندرم مبتلا می‌شوند.

مجله پزشکی مایوکلینیک در مقاله‌ای در این‌ باره آورده است كه در این سندرم، ماهیچه‌های صاف روده‌ها گاهی به طور غیرطبیعی انقباض‌های طولانی و شدیدتر از معمول پیدا می‌كنند. گاهی این انقباضات نابهنگام است. علت اختلال در انقباض ماهیچه‌ها هنوز برای پزشکان مشخص نیست. به علاوه هنوز هیچ ژنی در این رابطه كشف نشده است.

به گفته متخصصان، زنان سه تا پنج برابر بیش از مردان دچار این سندرم می‌شوند و شاید علت این امر افزایش حالت استرس در آنها باشد.

این بیماران معمولا جوان یا میانسال هستند و علائم آنها معمولا سال‌ها ادامه می‌یابد بدون اینكه عارضه خطرناكی متوجه بیمار شود. حدود 80 درصد از بیماران مبتلا به سندرم روده تحریك پذیر، اختلالات خفیف روحی دارند و هنگام استرس، علائم روده‌ای آنها شدید می‌شود.

سندرم روده تحریك پذیر با اینكه سال‌های سال بیمار را آزار می‌دهد اما عارضه خطرناكی ندارد. این سندرم شخص را مستعد سرطان روده نمی‌كند و تنگی روده هم هرگز ایجاد نمی‌شود. گاهی به علت یبوست شدید و طولانی بیمار دچار بواسیر می‌شود. همچنین بیماران مبتلا به سندرم تحریك پذیر مصونیت خاصی نسبت به بیماری‌های دیگر گوارشی ندارند و از این نظر مانند افراد سالم هستند.

به گزارش ایسنا، این سندرم قابل کنترل است اما تصور درمان آن به طور کامل و برای همیشه درست نیست. این سندرم سال‌ها با بیمار می‌ماند و با استرس‌ها، علائم آن عود خواهند كرد. چنانچه بیمار همكاری لازم را با پزشك معالج داشته باشد، می‌تواند یك زندگی معمولی مفید و موثر، مانند سایر افراد جامعه داشته باشد.

شخص مبتلا به سندرم روده تحریك پذیر بایستی كمتر در معرض عوامل استرس زا قرار گیرد. همه بیماران بویژه مبتلایان به یبوست، باید رژیم غذایی سرشار از فیبر خوراكی استفاده كنند. این افراد باید سالاد و میوه مصرف كنند. برای آنها همچنین نان سبوس‌دار مانند نان سنگك یا نان خانگی و نان جو بهتر از نان تهیه شده از آرد بدون سبوس است. این بیماران نباید از غذاهای چرب مانند كره، غذاهای سرخ شده، زرده تخم مرغ و غیره مصرف کنند. در برخی موارد پزشك معالج بر اساس علائم بیمار داروهای مختلفی ممكن است تجویز كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha