سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 24716

سینوزیت شامل ورم و التهاب مخاط سینوس‌های اطراف بینی در اثر عوامل مختلف است.

سلامت نیوز :سینوزیت شامل ورم و التهاب مخاط سینوس‌های اطراف بینی در اثر عوامل مختلف است.
 در حالت عادی ترشحات داخل سینوس‌ها به درون فضای بینی تخلیه می‌شود و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حساسیت، سینوس‌ها ملتهب شده و در تخلیه ترشحات خود دچار مشکل می‌شوند. این وضعیت می‌تواند باعث احتقان و سپس عفونت سینوس شود. در هر حال اگر غشاء مخاطی حفره بینی و سینوس‌ها متورم شود، می‌توانند باعث انسداد در مسیر خروج ترشحات مخاطی شود. در سینوس‌هایی که ترشحات آنها نتوانند تخلیه شوند، امکان رشد باکتریها و قارچها بیشتر می‌شود.

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در مقاله جدیدی درباره این بیماری خاطرنشان کردند: اکثر سرماخوردگی‌ها با عامل ویروس پس از چند روز برطرف می‌شوند. اما اگر سینوس‌ها ملتهب شوند، علائم دیگری مانند سردرد و یا تورم دردناک در ناحیه صورت ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، اگر از زمان شروع سینوزیت چند روز گذشته باشد، آن را سینوزیت حاد می‌گوییم و اگر این عارضه طولانی‌تر شود سینوزیت مزمن نامیده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که در انگلیس سینوزیت حاد، شایع است. در این کشور از هر 1000 نفر حدود سه نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. سینوزیت مزمن شیوع کمتری دارد و یک نفر از هر هزار نفر را مبتلا می‌کند. کودکان زیر یک سال معمولا مبتلا به سینوزیت نمی‌شوند زیرا سینوس‌های آنها بطور کامل تشکیل نشده است ولی در سایر سنین تمام افراد ممکن است به سینوزیت مبتلا شوند. بنابراین سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی حاد، شایع‌ترین علت ایجاد کننده سینوزیت هستند.

به گفته پزشکان، برای درمان سینوزیت مزمن در ابتدا آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز می‌شوند. اگر درمان با آنتی‌بیوتیک موثرواقع نشود، اسپری‌های استروئیدی ممکن است برای بهبود ورم و آنتی‌هیستامین‌ها برای بهبود واکنش‌های آلرژیک تجویز شوند. البته آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند موجب ترشح مخاط خشک و غلیظ شوند. در حالت‌های شدید نیز ممکن است جراحی برای برطرف کردن گرفتگی حاد سینوس‌ها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha