سلامت نیوز :افسردگی یک بیماری فراگیر و ناتوان کننده است که هم زنان و هم مردان را مبتلا می‌سازد اما طبق آمار پزشکی مستدل نرخ شیوع این اختلال روانی یا به اصطلاح روانپزشکان، سرماخوردگی روانی در زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان است.

بی تردید ژن‌ها در بروز افسردگی شدید در زنان نقش مهمتری دارند. روانشناسان در چندین بررسی مختلف با این نتیجه رسیده‌اند که احتمال ارثی بودن استعداد ابتلا به افسردگی شدید در زنان به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

آنها می‌گویند هرچند ژن‌های موثر در افسردگی در هر دو جنس زن و مرد به هم ربط دارند اما دقیق شبیه به هم نبوده و عملکرد یکسانی ندارند.

به گزارش مجله آنلاین سایکولوژی تودی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور معمول تاثیر ژن‌های افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. همچنین ممکن است ژنهایی وجود داشته باشند که احتمال افسردگی را در زنان و در پاسخ به محیط متغیر هورمونی آنها، تشدید می‌کنند. برای مثال شواهد پزشکی و آزمایشگاهی وجود دارد که نشان می‌دهند گروهی از زنان بویژه در دوران پس از زایمان و در مرحله پیش از قاعدگی، مستعد افسردگی هستند. این نوع افسردگی در خانواده‌ها وجود دارد اما مردان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد چرا که آنها تقریبا هرگز به این تغییرات هورمونی دچار نمی‌شوند.

به طور کلی نوع عوامل موجود در زندگی یک زن نفش مهمی در بروز افسردگی ایفا می‌کنند. عوامل خاصی مانند بچه دار شدن و زایمان،‌ هورمون‌های ژنتیکی و شخصیتی، عوامل بیولوژیکی و رنج‌هایی که زنان در زندگی خود متحمل می‌شوند، همگی در این زمینه اثرگذار هستند. البته زنان بسیاری هستند که با این عوامل روبه رو شده‌اند اما هیچ کدام از علائم بیماری افسردگی در آنها مشاهده نشده است. بنابراین بروز یا عدم بروز این علائم تا حد زیادی به فیزیولوژی و مسائل هورمونی، تفکرات و شکل زندگی زنان بستگی دارد.
افسردگی کلینیکی روی خلق، ذهن، جسم و رفتار شما تاثیر می‌گذارد. وراثت، محیط و فاکتورهای جسمی روانی اجتماعی عوامل دسته بندی شده اصلی در بروز علائم این اختلال هستند که گاهی اوقات به حدی پیشرفت می‌کند که فرد را از زندگی معمول و ارتباط گرفتن با دیگران ساقط و ناتوان می‌کند.

روانپزشکان تاکید دارند که یکی از متداول‌ترین درمان‌ها جهت بیماری افسردگی تجویز داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو روش است. هر کدام از این درمان‌ها می‌تواند با در نظر گرفتن ماهیت و شدت افسردگی در افراد مختلف به کار گرفته شوند و البته تا حدود برتری هر کدام از انواع درمانها، بستگی به خود بیمار و شرایط وی دارد.

در افسردگی‌های جزئی و خفیف یکی از این درمان‌ها و یا هر دو نوع درمان مفید است در حالی که در افسردگی‌های شدید و ناتوان کننده معمولا اولین قدم در درمان، تجویز دارو است. در درمان ترکیبی، دارو می‌تواند به سرعت علائم جسمی مربوط به بیماری افسردگی را از بین ببرد، در حالی که روان درمانی به فرد می‌آموزد که چگونه با استفاده از طرق موثر به حل مشکلات بپردارد. تصمیم گیری برای انتخاب هر یک از این شیوه‌ها تنها بر عهده پزشک متخصص است.

این مطالعات در مجله رشد و روان درمانی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha