سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 24724
سلامت نیوز :رییس داره سرطان وزارت بهداشت، سرطان معده را در تمام كشورهای دنیا مرگ آورترین و كشنده‌ترین سرطان عنوان و نسبت به مصرف غذاهای با نیتریت بالا هشدار داد.
دكتر رشید رمضانی در گفت وگو با ایسنا، سرطان معده را نخستین سرطان در مردان كشور عنوان كرد و گفت: عامل سرطان معده میكروب هلیكوباكتر پیلوری و مصرف غذاهای با نیتریت بالا به اشكال مختلف اعم از مایع یا جامد است.

وی ادامه داد: عوامل دیگری نیز در بروز سرطان معده موثرند. میكروب هیلیكوباكترپیلوری ارتباط نزدیكی با بهداشت مواد غذایی دارند. بنابراین لازم است غذاهایی كه بیرون از یخچال نگه داشته می‌شود استفاده نشود. به این ترتیب با رعایت موارد بهداشتی میزان موارد عفونت به این باكتری كاهش می‌یابد.

وی افزود: خوشبختانه با ارتقای سطح فرهنگ مردم كشور پیش بینی می‌شود طی سالهای آتی میزان عفونت هلیكوباكترپیلوری در كشور كاهش یابد اما فعلا این میزان در كشور بالاست.

دكتر رمضانی با اشاره به تاثیر نیتریت موجود در مواد غذایی در بروز سرطان معده گفت: نیتریت یكی از مواد نگهدارنده است كه در بسیاری از فست فود‌ها به كار گرفته می‌شود. متاسفانه عادات غذایی ایرانی‌ها مصرف غذاهای شور و ترشیجات است كه این عوامل خطر ثابت شده برای سرطان معده هستند.


رییس اداره سرطان مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به مشخص شدن سیمای سرطان معده در كشور و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تشخیص به موقع این بیماری گفت: هرچند در حال حاضر برنامه منسجم كشوری برای این بیماری در كشور فراهم نشده است اما برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا این بیماری سریعتر تشخیص داده شود. این طرح در حال حاضر در چند استان كشور در حال اجرای آزمایشی است. پس از حصول نتایج آن، برنامه‌ كمك كننده برای جلوگیری از سرطان معده در كشور طراحی و به كل كشور توسعه می‌یابد.

وی افزود: از طرف دیگر باید در جهت افزایش سطح آگاهی‌های مردم به منظور كاهش مصرف نیتریت اقدامات لازم صورت گیرد چرا كه پیشگیری از سرطان معده راه مبارزه‌ای به جز پیشگیری ندارد.

دكتر رمضانی در پایان درباره علائم سرطان معده گفت: سرطان معده از تمام علائم سوء هاضمه مانند درد،‌ نفخ، سنگینی سر دل برخوردار است و لازم است افراد بالای40 سال این موارد را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha