سلامت نیوز :دبیر كنگره بین‌المللی سرطان پستان گفت: سالانه 10 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در كشور تشخیص داده می‌شود بنابراین جمعیت بسیار زیادی در ایران به این سرطان مبتلا هستند.

به گزارش ایسنا، دكتر حمیدرضا میرزایی در حاشیه برگزاری ششمین كنگره بین‌المللی سرطان پستان در جمع خبرنگاران افزود: ابتلا به سرطان پستان عوارضی به همراه دارد كه از دست دادن توانایی‌های اجتماعی بیمار و ضرورت مراقبت افراد خانواده از بیمار از جمله این عوارض است. متاسفانه به علت نبود راهنمای كامل درمان سرطان پستان و نبود زمینه مناسب برای درمان تیمی مبتلایان به سرطان پستان، بیماران دچار سردرگمی می‌شوند بنابراین برای درمان موثرتر این بیماران به برنامه ریزی كشوری نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: غربالگری، تدوین راهنمای درمان در سراسر كشور، ایجاد تیم مناسب درمان در همه شهرها، از جمله نكاتی است كه در برنامه ریزی كشوری برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان باید مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص كلینیكال آنكولوژی افزود: بیماران مبتلا به سرطان پستان باید زیر نظر متخصصانی مانند جراحان، كلینیكال آنكولوژی، پاتولوژی آنكولوژی و رادیولوژی قرار گیرند و اگر بخواهیم بیماران مبتلا به سرطان پستان به خوبی درمان شوند باید این تخصص‌ها در كنار یكدیگر به درمان بیماران بپردازند این در حالی است كه این گروه‌ها تنها در چند مركز درمانی محدود به صورت تیمی به درمان بیماران می‌پردازند.

میرزایی با اشاره به ششمین كنگره بین‌المللی سرطان پستان اظهار كرد: لازم است سرطان پستان در تمام زمینه‌ها از جمله اپیدمیولوژی، ژنتیك، تشخیصی و درمانی مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به آن كه این سرطان، شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی و پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران است، این كنگره را برگزار می‌كنیم.

وی افزود: در ایران سن ابتلا به سرطان پستان 5 تا 10 سال كمتر از كشورهای دیگر است به گونه‌ای كه زنان ایرانی بین 40 تا 45 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دبیر ششمین كنگره سرطان پستان در ادامه گفت: به علت انجام نشدن غربالگری سراسری سرطان پستان درایران، بیماری مبتلایان به سرطان پستان در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود این در حالیست كه در كشورهایی كه غربالگری در زمینه سرطان پستان انجام می‌شود، بیماری 80 درصد از بیماران در مراحل ابتدایی تشخیص داده می‌شود.

وی افزود: در ایران بیماری 40 تا 50 درصد از مبتلایان به سرطان پستان در مراحل ابتدایی تشخیص داده می‌شود و صرف هزینه‌های زیاد برای شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان‌های مهاجم مشكلات زیادی را برای بیماران به وجود می‌آورد. برای درمان بیماران در مراحل ابتدایی به شیمی درمانی نیاز نیست اما در مراحل پیشرفته به این نوع درمان احتیاج می‌شود. این در حالی است كه شیمی درمانی هزینه‌های زیادی را می‌برد و عوارض زیادی را برای بیمار به همراه دارد.

این متخصص كلینیكال آنكولوژی افزود: داروهای جدید ساخته شده برای شیمی درمانی باعث شده است كه بیماران پس از استفاده از این بیماری حالت تهوع و استفراغ نداشته باشند یا این حالات را بسیار كمتر تجربه كنند. البته بیمارانی كه به علت سرایت بیماری به غدد لنفاوی شیمی درمانی می‌كنند دچار ریزش مو می‌شوند.

میرزایی در پایان درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای مبتلایان به سرطان پستان اظهاركرد: متاسفانه به علت نبود راهنمای درمانی مناسب، داروهای شیمی درمانی هزینه زیادی را به بیماران ایران تحمیل می‌كند البته بیشتر داروهای مبتلایان به سرطان پستان را بیمه‌ها به خوبی پوشش می‌دهند ولی برخی داروها پوشش بیمه‌ای مناسبی را ندارند. در این شرایط امیدواریم كه متولیان سلامت كشور تمهیداتی بیندیشند كه این داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا عدالت درمانی برای همه بیماران محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha