سلامت نیوز :وزیر بهداشت، افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ها و حمایت از بیماران صعب‌العلاج و از جمله بیماران سرطانی را خواستار شد.

به گزارش  ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه دیدار با رییس و جمعی از اعضای پارلمان كشور اكوادور درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج از سال آینده در بودجه سال آتی گفت: هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت بودجه سال آینده ندارم چرا كه بودجه بخش بهداشت و درمان برای سال آتی چندین بار تغییر كرد باید دقیقا بودجه سال آتی را مطالعه كنم. در مجموع امیدوارم برای بیماران صعب العلاج اعتبارات لازم و كافی در بودجه سال آتی لحاظ شده باشد.

وی افزود: آنچه كه مهمتر از اعتبارات برای بیماران صعب العلاج است، پوشش بیمه‌ای برای این بیماران است. پوشش بیمه‌ای برای حمایت از این بیماران باید كامل باشد چرا كه هزینه‌های درمانی آنها از جمله هزینه‌های رادیوتراپی، شیمی درمانی و داروهای این بیماران بسیار گران است. بر این اساس امیدواریم ضریب نفوذ بیمه‌ها بر حمایت از این بیماران افزایش یابد. این موضوع درخواست اصلی ما برای رسیدگی به بیماران صعب العلاج است.

وزیر بهداشت در ادامه درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش 40 تا 60 درصدی هزینه‌های سلامت به دنبال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: نمی‌دانم این موضوع بر چه مبنایی اعلام شده است. در حال حاضر ستادی به عنوان ستاد هدفمندی یارانه‌ها در وزارت بهداشت طراحی شده است این ستاد بر اساس فیش‌های حامل‌های انرژی، افزایش هزینه‌های مراكز درمان خصوصی، دولتی، دانشگاه‌ها و غیره را بررسی خواهد كرد. بر این اساس از آنجا كه هنوز در ابتدای این كار قرار داریم اعلام هر عدد و رقمی پایه و اساسی ندارد.

دستجردی همچنین درباره آزمون ششم اسفند ماه برای استخدام 23 هزار پرستار به منظور اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت گفت: به زودی خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم داشت. در مجموع استخدام 23 هزار پرستار در مسیر قانونی خود در حال حركت است. فراخوان‌های این موضوع داده شده و آزمون مربوطه در تمام استانهای كشور برگزار می‌شود. همچنین تمام گروه‌های پرستاری شامل پرستاران، بهیاران، كمك بهیاران، ماماها، تكنسین‌های فوریت‌ها و اتاق عمل و بیهوشی و حتی پزشكان عمومی در این آزمون شركت خواهند كرد.

وزیر بهداشت گفت: در اوایل سال آینده به تدریج شاهد پذیرش گروه‌های پرستاری در بخشهای مختلف خواهیم بود.

وی با تاكید بر آن كه استخدام 23 هزار پرستار تنها به منظور اجرای قانون ارتقای بهره وری صورت می‌گیرد، افزود: این قانون تقلیل ساعت كاری پرستاران را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب كاهش ساعت كار پرستاران منجر به افزایش كیفیت خدمات و به دنبال آن رضایتمندی پرستاران و بیماران خواهد بود. در زمینه برگزاری آزمون ششم اسفند ماه نیز استانداری‌ها و معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری همكاری‌های بسیار خوبی را با وزارت بهداشت داشته‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به كلنگ زنی بیمارستان جامع زنان تهران در بیمارستان میرزا كوچك خان كه صبح امروز انجام شد نیز گفت: بیش از 70 سال از ارائه خدمت بیمارستان میرزاكوچك خان می‌گذرد. این بیمارستان قدیمی‌ترین بیمارستان زنان كشور است. با كلنگ زنی بیمارستان جامع زنان در این بیمارستان تمام تخصص‌ها و بخش‌های مورد نیاز زنان توسعه یافته و همكاری میان بخش خصوصی و دولتی می‌تواند ثمرات زیادی را در این زمینه به دنبال داشته باشد چرا كه زنان محور سلامت خانواده و اجتماع هستند.

وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای توسعه بیمارستان‌های مخصوص زنان گفت: در حال حاضر نیز بیمارستان‌های مخصوص زنان در كشور وجود دارد. همچنین برخی از بیمارستان‌های موجود در كشور تك تخصصی و تك بخشی هستند. به نظر می‌آید در بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان میرزا كوچك خان كه امكان توسعه آنها به صورت بیمارستان جامع وجود دارد باید این كار انجام شود. چرا كه دسترسی زنان را به تمام خدمات و نیازهای بهداشتی درمانی‌شان بیشتر می‌كند.

وی همچنین درباره سمپوزیوم مددكاری اجتماعی در بلایای طبیعی كه امروز در تالار امام جواد (ع) وزارت بهداشت در حال برگزاری است نیز گفت:‌ مدتهاست مددكاری اجتماعی از بیمارستان‌های كشور جمع شده است. از آنجا كه سیستم بیمه‌ای فراگیری در كشور داریم هرچه زمان می‌گذرد احساس می‌كنیم كه خدمات پیشرفته پزشكی نیازمند حمایت‌های گسترده‌ای خواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم سطح حمایت‌ها را در جامعه افزایش دهیم قطعا از مددكاری اجتماعی نیز بی‌نیاز نخواهیم بود. بنابراین باید سیستم مددكاری در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی كشور داشته باشیم.

وی افزود: در ساختار جدید وزارت بهداشت، مددكاری لحاظ نشده است بنابراین اگر بخواهیم در زمینه نیروهای مددكاری كار جدیدی و یا استخدامی صورت گیرد حتما باید در ساختار سازمانی وزارتخانه دیده شود این موضوع نیاز به همكاری بیشتری از جانب معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری دارد. از طرف دیگر در حال حاضر وظیفه مددكاران در بیمارستان‌ها را پرستاران، سوپروایزران و مدیران شب بر عهده گرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha