سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 24731
سلامت نیوز :كارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: چاقی بیماری كشنده‌ای نیست اما با بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد.

به گزارش فارس، فرشته فزونی امروز در نشست خبری برنامه بسیج كشوری اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی صحیح با محوریت پیشگیری از اضافه وزن و چاقی كه از 3 تا 10 اسفند در سراسر كشور اجرا می‌شود اظهار داشت: احتمال ابتلا به بیماری دیابت، آرتروز، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی، نقرس، دیسك كمر، نارسایی تنفسی، سكته قلبی، عفونت‌های ریوی، سنگ كسیه صفرا، واریس، نازایی، سرطان سینه، سرطان پروستات، بالا رفتن چربی خون، تصلب شرائین (سخت شدن جدار رگها) و كاهش متوسط سن و همچنین احساس محرومیت اجتماعی و حقارت در افراد چاق بیشتر است.

فزونی با اشاره به اینكه در حدود 52 درصد زنان و 36 درصد مردان بزرگسال بین 45 تا 65 سال كشور مبتلا به فشار خون بالا هستند گفت: فشار خون بالا در درازمدت می‌تواند باعث آسیب به قسمت‌های مختلف بدن شود كه در مغز این امر می‌تواند باعث خونریزی رگهای خونی و نهایتاً سكته مغزی شود و در كلیه‌ها می‌تواند با آسیب به عروق كلیوی موجب نقص فعالیت كلیه شود.

وی تصریح كرد: چاقی به عنوان یكی از عوامل مهم زمینه‌ساز برای ابتلا به فشار خون بالا می‌تواند در بروز این نارسایی‌ها نقش اساسی ایفا كند.

فزونی با بیان اینكه در حدود 40 درصد زنان و 33 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال كشور قند خون بالا دارند ادامه داد: قند خون بالا زمینه را برای بروز بیماری دیابت فراهم می‌كند كه دیابت نیز یكی از مهمترین مشكلات بهداشتی جهان محسوب می‌شود كه با افزایش قند خون مشخص خواهد شد.

وی تصریح كرد: در حال حاضر بیش از 250 میلیون انسان در جهان با دیابت زندگی می‌كنند.

فزونی افزود: بیمارهای قلبی و عروقی، بیماری كلیه، عارضه چشمی، آسیب‌دیدگی اعصاب، عفونت‌های مكرر و كاهش وزن از عوارض دیابت است و افرادی كه در بزرگسالی به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند عمدتاً افراد چاق هستند. ولی با پیشگیری از چاقی می‌توان به طرز قابل توجهی از تعداد بیمارانی كه از دیابت و عوارض آن رنج می‌برند كاست.

وی با اشاره به اینكه كلسترول بالا در 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 سال كشور وجود دارد اظهار داشت: كلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد و افراد چاق معمولاً به دلیل شیوه زندگی كه دارند از غذاهای پرچرب، سرخكرده و فست‌فودها به مقدار زیادی استفاده می‌كنند و از طرفی فعالیت بدنی كمی دارند كه مجموع این عوامل سبب می‌شود تا افراد چاق كلسترول بالاتر داشته و به دنبال آن خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در آنها افزایش یابد.

فزونی با بیان اینكه تنها 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله در كشور روزانه 5 واحد میوه و سبزی مصرف می‌كنند افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها جزء مهمی از یك رژیم غذایی سالم هستند كه مصرف روزانه و به مقدار كافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماریهای مزمنی چون دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، سكته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مصرف ناكافی میوه و سبزی‌ها علت 31 درصد از بیماری ایسكمیك قلب و 11 درصد از سكته مغزی را دربر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha