سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 247321

بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از آخرین تجزیه و تحلیل از انجمن قلب و عروق اروپا، مردان انگلیسی درصدر مردان چاق 47 کشور جهان هستند که 28 کشور، شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا می شود؛ زنان انگلیسی نیز در این مقایسه، در رتبه دوم و بعد ازترکیه قرار گرفتند.

غذاهایی که افسردگی را تشدید می کنند

سلامت نیوز-*مریم حبیبی: بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از آخرین تجزیه و تحلیل از انجمن قلب و عروق اروپا، مردان انگلیسی درصدر مردان چاق 47 کشور جهان هستند که 28 کشور، شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا می شود؛ زنان انگلیسی نیز در این مقایسه، در رتبه دوم و بعد ازترکیه قرار گرفتند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اضطراب و افسردگی اختلال روانی درحال گسترش است. پیشتر «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت گفته بود، ازنظر بار بیماری ها، افسردگی رتبه چهارم را دارد و براساس پیش بینی ها در سال 2030 بیماری افسردگی دررتبه دوم بیماری ها قرارخواهد گرفت. افسردگی در میان زنان شایع تر است.
بر اساس مطالعات جدید علم پزشکی، عوامل تغذیه ای نقش به سزایی در بروز یا کاهش اختلالات روحی روانی  دارد.


غذاهای فوری، تشدید کننده افسردگی
 مشکلات خانوادگی، شرایط اقتصادی، محیط اطراف و تغییر بافت زندگی، از عوامل زمینه ساز بیماری های روحی روانی است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 80 درصد افراد مبتلا به افسردگی و بیماری های روانی، درکشورهای با درآمد کم یا درآمد متوسط زندگی می کنند.
یکی از عوامل تشدید کننده افسردگی را مصرف نکردن مواد مغذی و روی آوردن به مواد غذایی فوری دانسته اند که در کشورهای در حال توسعه رواج یافته است.
افسردگی علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، به عنوان مادر بسیاری از بیماری های جسمی شناخته می شود و ضرورت توجه به آن دوچندان است.
افسردگی یک حالت خُلقی شامل بی حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی علاقگی و بی میلی است که می تواند روی افکار، رفتار، احساسات، خوشی و تندرستی یک فرد تاثیر بگذارد.
حالاتی که مصرف برخی مواد غذایی برآن دامن می زند؛ مواد غذایی که ازنظر ترکیب وطبخ مورد تایید نیستند و می توانند تاثیرات سوئی بر سیستم عصبی داشته باشند.


افراد افسرده از رژیم غذایی پیروی نمی کنند
در بررسی وضعیت افرادی که دچار افسردگی هستند به این نکته می رسیم که این افراد در حالت های روحی روانی خاص، دچار بی انگیزگی، بی میلی و رخوت می شوند که گاهی اوقات زیر بار رژیم غذایی نمی روند و به برنامه غذایی روزانه خود، بی توجه هستند. در نتیجه به غذاهای دم دستی و فوری که زمانی برای طبخ نمی برد و ارزش غذایی ندارد، روی می آورند غافل از این که با دست خود بر دامنه بیماری شان می افزایند.


خشکاندن ریشه ها
افراد دردوران افسردگی به دو دسته بی اشتهای عصبی و پرخور عصبی تقسیم می شوند به این معنا که خوردن با ریشه های روانی و عصبی افراد ارتباط مستقیم دارد.
افرادی که با پرخوری عصبی دست و پنجه نرم می کنند، به ویژه قشر جوان، دچار تحریک پذیری و پرخاشگری می شوند.افراد بی اشتهای عصبی هم به اصطلاح راه گلوی آنان بسته می شود و میلی به غذا پیدا نمی کنند. هر دو حالت ریشه روانی دارد و به نوعی ضربه زننده به جسم و روح محسوب می شود و نیاز است که ریشه ای حل شود تا دایره افسردگی گسترش نیابد.


غذای چرب و افزودنی ها
وقتی شما غذایی مصرف می کنید که مواد چرب و افزودنی در آن زیاد است، سمومی را وارد بدن می کنید که نه تنها مواد لازم را به اندام های حسی حرکتی منتقل نمی کند بلکه بر جسم و روح تاثیر منفی می گذارد و که احتمال ابتلا به سرطان و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.
افراد افسرده باید از نظر روحی، مورد روان درمانی و روان کاوی قرار بگیرند.بعد از آن، رعایت توصیه های غذایی همانند استفاده روزانه از سبزی، شیر و لبنیات کم چرب و سبک می تواند بیماری روحی را به سمت بهبود سوق دهد. حتی اگر کسی تمایل دارد فست فود مصرف کند در خانه تهیه کند و از مصرف غذاهای پرچرب بپرهیزد.


مناطق محروم 5برابر بیشتر فست فود می خورند
اگر چه تحقیق و داده های ذیل مربوط به کشور انگلیس است اما در جامعه خودمان هم شاهد عادات نادرست غذایی هستیم که سلامت را به خطر می اندازد.به گزارش فارس، براساس داده های به دست آمده از یک مطالعه، مصرف فست فود در مناطق محروم انگلیس پنج برابر شایع تر است.
محققان تاکید می کنند، خانواده های با سطح مالی ضعیف بیش از همه گروه ها پیتزا و ساندویچ می خورند ومیزان مصرف فست فود در آن ها پنج برابر دیگر گروه هاست.
این مطالعه نشان داد، هر چه سطح فرهنگی ومالی منطقه تغییر می کند و بهبود می یابد، شرایط تغذیه نیز تغییر می کند و بهتر می شود؛ به طوری که دولت در مناطق ثروتمند انگلیس با معضل «تغذیه بی ارزش» رو به رو نیست.

 *کارشناس تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha