سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 247338

شماری از پزشکان زنان و زایمان معترض به بخشنامه اخیر وزارت بهداشت مبنی بر صدور مجوز انجام زایمان توسط ماماها روز سه شنبه در محل سازمان نظام پزشکی کشور تجمع و مطالباتشان را مطرح کردند.

پزشکان زنان و زایمان تجمع کردند

سلامت نیوز: شماری از پزشکان زنان و زایمان معترض به بخشنامه اخیر وزارت بهداشت مبنی بر صدور مجوز انجام زایمان توسط ماماها روز سه شنبه در محل سازمان نظام پزشکی کشور تجمع و مطالباتشان را مطرح کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا از محل این سازمان، تعداد پزشکان معترض افزون بر 120 نفر برآورد شد که ابتدا مقابل ساختمان نظام پزشکی کشور تجمع کردند و سپس به داخل سالن جلسات این نهاد هدایت شدند.
براساس بخشنامه اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماماها با مدرک کارشناسی ( لیسانس) نیز مجوز انجام زایمان گرفته اند و این موضوع سبب اعتراض پزشکان زنان و زایمان شده است.


این پزشکان که می گفتند از نقاط مختلف کشور به پایتخت آمده اند و امروز پلاکاردهایی با مضمون « بر سر سلامت مادران معامله نمی کنیم» در دست داشتند مدعی هستند بخشنامه اخیر وزارت بهداشت سلامت مادران باردار را به خطر می اندازد و نیز هزینه حدود یک میلیون تومانی بر زنان زائو اضافه می کند که برخلاف اهداف طرح تحول سلامت است.


دیگر اعتراض پزشکان معترض این است که خطرات احتمالی زایمان ها درحالی ممکن است دامن پزشکان را بگیرد که بیماران توسط ماماها پذیرش شده اند و نقشی در مدیریت خطرات و مشکلات بیمار نداشته اند.
دکتر «س.ک.» یکی از پزشکان حاضر در این تجمع در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این بخشنامه امسال توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده که بر اساس آن تاییدیه مامای همراه، خصوصی و نیز مامای شیفت برای کار زایمان مجاز اعلام شده است.
وی اظهارداشت: این دسته از ماماها اینک مجوز پذیرش گرفته اند.
پزشک معترض دیگری که در محل حضور داشت گفت که این بخشنامه حدود یک میلیون تومان بر هزینه های زنانی که زایمان می کنند می افزاید درحالی که هدف طرح تحول سلامت کاهش هزینه های شهروندان بوده است.
یکی دیگر از این پزشکان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سلامت مادران باردار از جمله شاخص های مهم بهداشت و درمان هر کشور از نظر سازمان بهداشت جهانی است و حتی یک مورد مرگ و میر مادر باردار نیز توسط این سازمان جهانی پیگیری می شود لذا با این بخشنامه سلامت مادران باردار به مخاطره افتاده است.


این پزشک که خواست نامش در خبر ذکر نشود افزود: ماماها همکاران عزیز ما هستند و تاکنون هم در کنار ما فعالیت داشته اند اما این افراد مدرک کارشناسی دارند و پزشک نیستند درحالی که همه می دانیم هر زایمان هرگونه خطر و بیماری ممکن است همراه داشته باشد.
به گفته وی، براساس بخشنامه وزارت بهداشت، ماماها درحالی مجوز پذیرش مریض برای انجام زایمان پیدا کرده اند که قبل، حین یا بعد از زایمان همواره خطری نهفته است و این بیماران درصورت بروز خطر به پزشکان ارجاع می یابند.


وی اضافه کرد: این درحالی است که قبل از بروز خطرات ناشی از بیماری، پزشکان نقش و نظارتی روی بیمار نداشته اند و گاه ممکن است کار از کار گذشته باشد.
وی اضافه کرد: به طور قطع یک ماما نمی تواند همه مشکلات یک مریض را هنگام بارداری و زایمان مرتفع کند که درصورت بروز خطر جدی، پزشکان را به کار می گیرند و پزشکان نمی توانند مسئولیت های خطرات را بپذیرند.
این پزشک در پاسخ به خبرنگار ایرنا که آیا این بخشنامه تاثیری هم در کاهش مراجعات به پزشکان داشته یا خیر، معتقد است: شخص خودم تاکنون کاهش بیمار نداشته ام و بعید می دانم عمده پزشکان با چنین مشکلی مواجه شوند اما مشکل اصلی هم اینک بحث خطرات ناشی از این بخشنامه و خدشه دار شدن شاخص های سلامت مادران بیمار در کشور است.


وی اعتراض دیگر و مهم پزشکان را مسئولیت خطرات ناشی از بیماری زنان زائو دانست که به گفته وی، صدای پزشکان را درآورده است.
این پزشک در مورد دلایل بار شدن هزینه اضافی بیماران با اجرای این بخشنامه نیز توضیح داد: اگر زایمان به صورت طبیعی انجام نشود و مجبور به سزارین شوند، هزینه ها اضافه می شود درحالی که قبل از آن اینطور نبود.
به گزارش خبرنگار ایرنا «محمد جهانگیری»معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران امروز در جمع این پزشکان حاضر شد و ابتدا گفت که در جریان این بخشنامه، کم و کیف و مشکلات ناشی از آن نیست و اطلاعی ندارد که با اعتراض پزشکان حاضر مواجه شد و گفتند یکی از مسئولان سازمان که مطلع است برای گفت وگو حاضر شود.
معاون نظام پزشکی درعین حال وعده داد که مطالبات پزشکان زنان و زایمان را پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha