سلامت نیوز :یك متخصص رادیوتراپی آنكولوژی گفت: سرطان پستان سومین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی است بنابراین نیاز است كه متخصصان در این زمینه آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

دكتر افشین رخشا در حاشیه برگزاری ششمین كنگره بین‌المللی سرطان پستان در جمع خبرنگاران افزود: ابتلا به سرطان پستان بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه تاثیر می‌گذارد بنابراین لازم است علاوه بر نیروهای متخصص، مردم نیز در این زمینه آموزش‌های لازم را فرا گیرند چرا كه تحقق این امر باعث افزایش طول عمر بیمار و كاهش هزینه‌های درمان می‌شود.

وی با بیان اینكه در زمینه ابتلا به سرطان پستان باید به چند نكته توجه كرد، گفت: سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری یكی از نكات مهم است. افرادی كه سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده آنها وجود دارد باید از سن 30 تا 35 سالگی به بعد به طور مرتب معاینه شوند و در این زمینه انجام ماموگرافی لازم است.پستان‌های افرادی كه سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند هم باید از 40 سالگی معاینه شود البته در سنین پایین‌تر انجام سونوگرافی بهتر از ماموگرافی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره علائم سرطان پستان اظهار كرد: تغییررنگ پوست پستان، تغییر شكل و اندازه پستان و نوك آن و برجستگی زیر بغل از جمله علائم این بیماری در موارد پیشرفته است.

وی درباره دستاوردهای جدید درمان سرطان پستان گفت: جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی، درمان‌های سرطان پستان هستند. اگر این بیماری به سایر اندامها سرایت نكرده باشد جراحی برای درمان بیمار لازم است. رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز بسته به پیشرفت بیماری انجام می‌شود.

این متخصص رادیوتراپی آنكولوژی در ادامه اظهار كرد: تكنیك‌های نوین پرتودرمانی كه هنوز وارد ایران نشده‌اند ولی به زودی وارد كشور می‌شوند، انجام می‌شود. این تكنیك‌ها افزایش نتایج درمانی و حفظ زیبایی ظاهری بیمار را به همراه دارد.

وی در ادامه اظهار كرد: در هر 5 سال، 75 بیمار از 100 فرد مبتلا به سرطان پستان به علت ابتلا به این بیماری زنده می‌مانند. عوامل ژنتیك و تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی یا پیشرفته از عوامل موثر در مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان پستان است البته داروهای جدید باعث كاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری شده‌اند. به عنوان نمونه یكی از داروها به گونه‌ای عمل می‌كند كه آنتی بادی روی گیرنده‌های سطح سلول‌های سرطانی می‌نشیند و باعث از بین رفتن این سلولها می‌شود. البته در بدن همه مبتلایان به سرطان پستان، این گیرنده‌ها وجود ندارند و این گیرنده‌ها در افرادی كه بیماری آنان پیشرفته‌تر و پیش آگهی بدتری دارند، دیده می‌شود.

این متخصص رادیوتراپی آنكولوژی افزود: در ایران، این نوع داروها تحت پوشش بیمه نیستند. این در حالیست كه هزینه‌ درمان با این نوع داروها بسیار بالاست. به گونه‌ای كه هر بیمار در هر سال باید 60 میلیون تومان بابت درمان خود به این داروها بپردازد.

رخشا با بیان اینكه این نوع درمان جدید نیست، اظهار كرد: پزشكان از حدود سه سال پیش در سطح جهانی به این نتیجه رسیدند كه از این نوع داروها برای بیمارانی كه گیرنده‌های سلول‌های سرطانی در بدن آنها وجود دارد و بیماری به غدد لنفاوی نیز سرایت كرده است، مورد استفاده قرار گیرد. در این شرایط انتظار می‌رفت كه این دارو در ایران نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد اما این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر فقط برخی از مراكز درمانی سرطان به بیماران در این زمینه كمك‌هایی را ارائه می‌دهند البته این كمك‌ها محدود است.

وی مصرف بی‌رویه داروهای گران قیمت را یكی دیگر از مشكلات موجود در زمینه تامین داروهای بیماران سرطانی برشمرد و گفت: اگر از این داروها فقط برای درمان بیمارانی استفاده شود كه به آنها احتیاج دارند، می‌توان هم هزینه‌های درمان را كاهش و هم كیفیت درمان را افزایش داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه اظهار كرد: درمان سرطان در مراكز خصوصی هزینه بسیار بالایی دارد و خانواده‌ها به علت طولانی بودن دوره درمانی سرطان از نظر روانی و مالی تحت فشار قرار می‌گیرند بنابراین به شكل گیری یك سیستم درمانی برای درمان بیماران سرطانی در داخل كشور نیاز است تا درمان بیماران سرطانی به صورت كامل صورت پذیرد.

رخشا تاكید كرد: هنگامی كه بیمار سرطانی به مراحل پایانی عمر خود می‌رسد، مصرف بی رویه داروهای گران قیمت افزایش می‌یابد و رژیم‌های گرانی برای بیمار تجویز می‌شود این در حالیست كه پروتكلی باید برای درمان مبتلایان به سرطان پستان در ایران تدوین شود و از نتایج به دست آمده در كشورهای دیگر بدون تحقیق در موسسات پژوهشی داخلی روی بیماران ایرانی صورت نگیرد و با آنان مانند موش آزمایشگاهی برخورد نشود.

وی با اشاره به نتایج استفاده بی‌رویه از داروهای گران قیمت گفت: در این شرایط سازمان‌های بیمه‌گر نمی‌توانند این‌ گونه داروها را تحت پوشش قرار دهند و بیماران مجبور به صرف هزینه‌های زیادی برای استفاده از آن‌ها هستند.

رخشا در پاسخ به این پرسش كه آیا قرارداد داشتن برخی از پزشكان داخلی با شركت‌های دارویی خارجی باعث افزایش تجویز داروهای گران قیمت برای بیماران سرطانی می‌شود، گفت:‌ به عنوان یك پزشك منكر نمی‌شوم كه برخی ازهمكارانم به خاطر ارتباط با شركت‌های دارویی، داروهای خاصی را برای بیماران سرطانی تجویز می‌كنند اما تعداد محدودی از پزشكان این گونه عمل می‌كنند.

وی تاكید كرد: دغدغه اصلی بیماران، تهیه داروهای شركت خاصی نیست بلكه دغدغه آنها شرایط روانی، اجتماعی و اقتصادی است كه به دنبال ابتلا به بیماری با آن دست به گریبان می‌شوند.

این متخصص رادیوتراپی و آنكولوژی درباره پوشش بیمه‌ای داروهای سرطان پستان اظهار كرد: بیشتر داروهای این گروه تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر هستند كه بسیاری از آنها را داروهای خارجی تشكیل می‌دهند البته كارخانه‌ای در استان گیلان راه اندازی شده است كه بخشی از داروهای خارجی را تولید می‌كند.

رخشا درپایان در پاسخ به این پرسش كه معمولا ابتلا به سرطان پستان در ایران در چه مرحله‌ای تشخیص داده می‌شود، گفت:‌ این بیماری به علت افزایش سطح سواد ایرانیان در مراحل ابتدایی تر تشخیص داده می‌شود و اگر سرطان پستان در این مرحله تشخیص داده شود می‌توان آن را بهتر و موثرتر درمان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha