سلامت نیوز : یك فوق تخصص جراحی قلب و عروق با بیان این كه استفاده از لیزر در بیش از 95 درصد موارد در درمان واریس موفقیت آمیز است اظهار كرد: عدم استفاده از داوهای بییهوشی و نبود خونریزی به همراه نتیجه بهتر درمانی از مزایای استفاده از این روش درمانی است.

دكتر محمدرضا ظفرقندی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا ، استفاده از لیزر را انقلابی جدید در درمان لیزر دانست و اظهار كرد: واریس از شایع‌ترین بیماری‌های عروقی است كه در زنان به نسبت شایع تر از مردان است و ظاهر نازیبایی در اندام این افراد ایجاد می كند.

وی گفت: این بیماری اشكال مختلفی دارد كه طی آن وریدها و یا سیاه رگ‌های درشت اندام ها بویژه پا ها، برجسته، پیچ و خم دار شده و نمایی آبی رنگ پیدا می كنند كه گاهی در حد مویرگ ها و برجستگی آنها نمایی عنكبوتی پیدا می كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در صورت عدم كنترل بیماری، واریس در وریدها افزایش قابل توجهی خواهد داشت كه در نهایت عضلات پا شروع به درد كرده و فرد احساس سنگینی می كند.

به گفته این فوق تخصص جراحی، با پیشرفت واریس، بیماری خود را به شكل تغییر رنگ (لكه‌های قهوه‌ای)‌ و چرمی شكل شدن پوست نشان می‌دهد كه در نهایت به ایجاد زخم‌های واریسی منجر می‌شود كه خود به خود در قسمت‌های تحتانی ساق پا به وجود می‌آید و به راحتی قابل علاج نیستند.

وی افزود: جراحی با توجه به اینكه با برش دادن عضو و به تبع آن با بیهوش كردن و صرف هزینه توام است عوارض مخصوص به خود را دارد.

این فوق تخصص جراحی عروق اظهار داشت: در این بیماری با گشاد شدن رگ ها موجب برگشت خون به داخل رگ می شود كه در نهایت برجستگی رگ ها مهمترین پیامد این عارضه است. كه در صورت عدم درمان و رشد بیماری موجب بروز زخم واریس خواهد شد.

وی با اشاره به استفاده از لیزر در درمان این بیماری اظهار داشت: داشتن یك نقشه و اطلاعات دقیق از نقشه وریدها ضروری است چرا كه پزشك را موفق تر خواهد كرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: در روش لیزر ترمای چندانی به بیمار وارد نمی شود و پزشك را سریع تر به نتیجه مطلوب می رساند. چرا كه در این روش بیمار نیاز به بستری ندارد و تنها تا یك هفته بیمار باید از بانداژ كشی استفاده كند و در 3 هفته، 3 ماه و 6 ماه پس از لیزر باید تحت پیگیری بعد از درمان قرار بگیرند.

دكتر ظفرقندی خاطر نشان كرد: تنها عارضه لیزر ممكن است قرمزی در ناحیه انجام شده باشد كه مزایای این روش تنها ایرادات كوچك آن را مستور می كند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این كه واریس، در هر مرحله درمان‌های مختلفی دارد، متذكر شد: در واریس‌های خفیف، می‌توان با روش‌های تزریق موادی داخل رگ‌های واریسی (اسكلروتراپی)‌ باعث بهبود و جمع شدن رگ‌های واریسی شد ولی اگر بیماری در مراحل پیشرفته‌تر باشد، می‌توان به شكل درمان‌های سنتی (عمل جراحی و خارج كردن رگ‌های خراب شده)‌ و روش‌های پیشرفته استفاده از لیزر داخل وریدی، وریدهای واریسی را روی هم خواباند و جمع كرد كه هر یك از این روش‌های درمانی و تركیبی مستلزم نظر و صلاحدید پزشك متخصص است تا از این طریق از تبدیل بیماری ساده‌ای همچون واریس به یك بیماری پیشرفته و صعب‌العلاج جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha