سلامت نیوز :نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد که بیش از 30 درصد موارد تجویز وانکومایسین به عنوان یکی از آنتی بیوتیک های پرمصرف، با توجه به جواب کشت و تعیین حساسیت میکروب، مورد نیاز نبوده است.
بهروز نقیلی، متخصص بیماریهای عفونی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: وانکومایسین، یکی از آنتی بیوتیک های پرمصرف و از دسته گلیکوپتیدها است که اولین بار در سال 1953 تولید و ایزوله شد.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته شاخص اصلی تجویز وانکومایسین، درمان استافیلوکوس آرئوس مقاوم به پنی سیلین بود، تصریح کرد: امروزه شاخص تجویز وانکومایسین برای درمان عفونت های شدید و تهدیدکننده زندگی است، زیرا درمان این عفونت ها با آنتی بیوتیک هایی باتوکیستی (سمی بودن) کمتر پاسخ مناسبی ایجاد نمی کند.

نقیلی گفت: آنتی بیوتیک ها، پرفروشترین گروه دارویی بوده و مصرف نابجای آنها مشکلات خاصی از قبیل مقاومت میکروبی را به دنبال دارد و کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها منجر به بهبود وضع حساسیت به آنها می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه وانکومایسین از معدود آنتی بیوتیک هایی است که هنوز مقاومت زیادی از آن گزارش نشده است، لذا مطالعه ای در مورد موارد تجویز نابجای این آنتی بیوتیک و برنامه ریزی برای مصرف بجای آن انجام شده است.

نقیلی با اشاره به اینکه براساس نتایج مطالعه اخیر، بیش از 30 درصد موارد تجویز وانکومایسین مورد نیاز نبوده است، تاکید کرد: نتایج این مطالعه نشان داد که در 31 درصد موارد با وجود منفی بودن جواب کشت و آنتی بیوگرام، وانکومایسین تجویز شده است و در 7/36 درصد نمونه ها بدون انجام کشت و تعیین حساسیت میکروب ایجادکننده عفونت به وانکومایسین، از این دارو استفاده شده است.

این متخصص بیماری های عفونی، افزود: در حالیکه براساس دستورالعمل های مختلف شاخص و اندیکاسیون مصرف وانکومایسین درمان عفونت های شدید و تهدیدکننده زندگی ناشی از ارگانیسم های مقاوم به پنی سیلین است، اما بارها مشاهده شده که وانکومایسین در مواردی غیر از مواقع مورد نیاز و ضروری تجویز شده است.

وی یادآور شد: هرچند که براساس برخی از شواهد و آمارها، بیمارانی که وانکومایسین دریافت کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که این دارو را دریافت نکرده بودند، به طور متوسط حدود یک روز زودتر از بیمارستان مرخص شده اند، ولی با توجه به اینکه وانکومایسین از معدود آنتی بیوتیک های استراتژیک است که هنوز مقاومت زیادی از آن گزارش نشده است؛ لذا برای مصرف و تجویز این نوع از آنتی بیوتیک ها باید دقت بیشتری شود.

نقیلی خاطرنشان کرد: بهتر است برای عفونت های معمولی که با سایر آنتی بیوتیک ها می توان درمان کرد، از وانکومایسین استفاده نشود و استفاده از این دارو به طور منطقی و براساس مستندات آزمایشگاهی و بالینی محدود شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha