بسیاری از زوج‌ها در روبه رو شدن با قهر همسر خود به دنبال راه حلی برای آشتی کردن می‌گردند و یا کاری می‌کنند که در جهت حفظ رابطه باشد. ظاهراً این امر یعنی پیشقدم شدن شما برای آشتی کردن، امری پسندیده است اما اگر همیشه به همین شیوه رفتار کنید در طولانی مدت باعث می‌شوید که این رفتار همسرتان، یعنی قهر کردن او را تقویت کنید و این امر باعث می‌شود که اصطکاک رابطه شما زیاد شده و در طولانی مدت رابطه را برای شما فرسایشی کند.

به همسری که قهر می‌کند جایزه ندهید

سلامت نیوز: بسیاری از زوج‌ها در روبه رو شدن با قهر همسر خود به دنبال راه حلی برای آشتی کردن می‌گردند و یا کاری می‌کنند که در جهت حفظ رابطه باشد. ظاهراً این امر یعنی پیشقدم شدن شما برای آشتی کردن، امری پسندیده است اما اگر همیشه به همین شیوه رفتار کنید در طولانی مدت باعث می‌شوید که این رفتار همسرتان، یعنی قهر کردن او را تقویت کنید و این امر باعث می‌شود که اصطکاک رابطه شما زیاد شده و در طولانی مدت رابطه را برای شما فرسایشی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که با همسر خود دچار تنش شده باشید و همسرتان رفتاری را به نشانه قهر از خود بروز داده باشد. نکته اول اینکه شما تنها کسی نیستید که با این تنش رو به رو شده اید؛ پس سعی کنید به جای فاجعه سازی و مقصر دانستن خودتان یا بخت و اقبال تان و یا برچسب زدن به همسرتان، به دنبال حل مسئله باشید.

اصل مهم در حل مسئله

منظور ما از مهارت حل مسئله این نیست که شما همیشه به دنبال راهی باشید تا با همسر خود آشتی کنید، وقتی با قهر همسرتان روبه‌رو می‌شوید و بدون اینکه بدانید چه اتفاقی افتاده و یا حتی آن اتفاق چقدر می‌تواند برای قهر او، منطقی باشد اما با این حال برای آشتی پیشقدم می‌شوید، در اینجا شما با مسئله پیش آمده با بی مهارتی برخورد کرده‌اید.

بسیاری از زوج‌ها در روبه رو شدن با قهر همسر خود به دنبال راه حلی برای آشتی کردن می‌گردند و یا کاری می‌کنند که در جهت حفظ رابطه باشد. ظاهراً این امر یعنی پیشقدم شدن شما برای آشتی کردن، امری پسندیده است اما اگر همیشه به همین شیوه رفتار کنید در طولانی مدت باعث می‌شوید که این رفتار همسرتان، یعنی قهر کردن او را تقویت کنید و این امر باعث می‌شود که اصطکاک رابطه شما زیاد شده و در طولانی مدت رابطه را برای شما فرسایشی کند. رابطه فرسایشی رابطه‌ای است که یکی از طرفین همیشه در آن نادیده گرفته می‌شود و طرف دیگر همیشه سرویس گیرنده است و همین امر خودش می‌تواند در طولانی مدت باعث نارضایتی زناشویی و به دنبال آن ناسازگاری‌های زناشویی و در نتیجه طلاق عاطفی و بسیاری مشکلات دیگر شود.

تقویت رفتار همسر؛ مثبت یا منفی؟!

وقتی حق با همسرتان است شما برای آشتی کردن پیش قدم شوید؛ اما در صورتی که همسرتان مقصر است اگر بازهم شما بخواهید پیش قدم شوید، خودتان به قهر کردن همسرتان جایزه داده‌اید و باید باز هم منتظر این واکنش باشید. باید بدانید که، خیلی از رفتارهای اطرافیانمان را خودمان پاداش می‌دهیم و تقویت می‌کنیم پس نباید از دیگران توقع داشته باشیم در مقابل رفتاری که به آن پاداش می‌دهیم، واکنشی نشان ندهند.

راهکار

وقتی در مورد موضوعی با همسرتان به مشکلی بر می‌خورید و او با قهر کردن شما را تسلیم می‌کند و خواسته خودش را عملی می‌کند، شما دو راه پیش رو دارید:اول اینکه بدون حل شدن مسئله و پاک شدن علامت سوال از ذهن هر دوی شما، شروع به عذرخواهی کنید و همسرتان را ظاهراً از خودتان خشنود نگه دارید.

راه دوم این است که وقتی هر دوی شما کمی آرام شدید در محیطی دو نفره در مورد مسئله پیش آمده به گفتگو بنشینید و با هم برای آن راهکاری را ارائه دهید که هر دوی شما در مورد آن اتفاق نظر دارید. در ابتدای امر شاید پرداختن به این نکته و مهارت برقراری ارتباط با همسر در آن لحظه، برای شما کمی سخت باشد و یا گفتگوی شما به تنش منجر شود، بهتر است به جای این که در گفت و گوی خود به دنبال مقصر بگردید، به دنبال کسب مهارت‌های ارتباطی سازنده و دوطرفه با همسر خود باشید.

از این رفتارها اجتناب کنید

در یک بده ـ بستان کلامی دو طرفه، نمی‌توانیم به طرف مقابل برچسب بزنیم و یا او را سرزنش کنیم و در مقابل توقع داشته باشیم که او از ما عذرخواهی کند و یا با نظر ما موافقت کند، بلکه باید بتوانیم در مورد احساس‌ها و خواسته‌ها و نیازهای مان

صحبت کنیم. از این که وقتی در کنار او احساس خوب یا بدی داریم، آن حس چگونه است! همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که همسرمان خواهان ایجاد شادی در زندگی ماست، پس همه خوبی‌های او را با یک ناراحتی هرچند بزرگ، نسوزانید. شما فقط حق دارید از همان رفتار ناراحت باشید نه کمتر و نه بیشتر.

بیان جمله‌هایی مثل: «تو همیشه همینجوری هستی، تو هیچ وقت عاطفه و احساس نداری، همیشه پیش خانواده خودت مخصوصاً مادرت منو تحقیر می‌کنی و…»، پر از سرزنش و کلی‌گویی‌های غیرمنصفانه‌ای هستند که باعث می‌شود همسر شما گارد دفاعی بگیرد و به جای گوش دادن به احساسات شما، به دنبال رفع این اتهام‌ها باشد و در نهایت صحبت شما به یک دعوای بزرگ تبدیل شود.

پس اگر بتوانید یک تعامل سازنده در رابطه زوجی خود داشته باشید می‌توانید هم مسئله پیش آمده را حل کنید و هم اینکه رفتار قهر کردن همسرتان را تقویت نکرده باشید؛ علاوه بر این، با هر بار عذر خواهی کردن بدون توجه به پیدا کردن راه حل برای مسئله پیش آمده، شما احساس قربانی بودن می‌کنید و این امر باعث فراگیر شدن نارضایتی طرفین از یکدیگر در طولانی مدت می‌شود.

راه حل نهایی

بعد از پیدا شدن راه حلی که هر دوی شما در مورد آن با هم به توافق رسیده‌اید، می‌توانید خیلی صمیمانه از یکدیگر عذرخواهی کنید و به این ترتیب به یکدیگر ثابت کنید که برای بهتر شدن رابطه تان به همفکری طرف مقابل احتیاج دارید نه به رفتارهای نابالغانه او؛ پس زمانی که با تنشی در رابطه زوجی خود رو به رو می‌شوید در ابتدا بدانید که رفتار منفی و قهر کردن همسرتان را تقویت نکنید و از طرف دیگر به این نکته توجه داشته باشید که برای پیدا کردن راه حل مناسب با همسرتان به یک گفتگوی دونفره نیاز دارید تا اینکه بر سر یک راه حل

با یکدیگر به تفاهم برسید؛ نه خیلی سخت گیر باشید و مدام در حال نق زدن، نه اینکه بدون در نظر گرفتن نوع مسئله پیش آمده مدام عذر خواهی کنید، اگر خودتان اشتباه کردید عذرخواهی کنید

و اگر همسرتان اشتباه کرده بود از طریق صحبت کردن در مورد احساس منفی خودتان و نیازی که به وجود او برای آرامش و احساس خوشبختی دارید، در رابطه زوجی خود شرایطی را به وجود آورید که در آن هر دوی شما بده ـ بستان عاطفی و کلامی داشته باشید. برای یادگیری کامل این مهارت‌ها می‌توانید از یک مشاور یا روانشناس خبره در این زمینه کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha