چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 24765

یک متخصص پوست استفاده معمولی از رنگ مو، روغن و ژل های دارای تاییدیه بهداشتی را برای ساختمان مو بی خطر دانست

سلامت نیوز :یک متخصص پوست استفاده معمولی از رنگ مو، روغن و ژل های دارای تاییدیه بهداشتی را برای ساختمان مو بی خطر دانست و گفت: مصرف بیش از حد از این مواد باعث بروز عوارض و آسیب های جدی به مو می شود كه برای تقویت مو و ناخن مصرف مواد حاوی ژلاتین مفید است.

دکتر محمد جواد ناظمی، در گفت‌وگو با ایسنا  در رابطه با خط قرمز استفاده از محصولات آرایشی مو اظهار داشت: زمانی كه افراد به طور معمول از رنگ مو استفاده كنند چون این رنگ ها وارد ریشه نشده و در سطح ساقه باقی می مانند مو آسیب چندانی نمی بیند، با این وجود، افرادی که حساسیت و آلرژی به این مواد شیمیایی دارند، بهتر است از آنها استفاده نکنند.

دكتر ناظمی در خصوص عوارض استفاده بیش از حد رنگ موها تصریح کرد: استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو ها باعث ایجاد حساسیت، تحریک، خشک شدن، شکنندگی و کدر شدن موها می شود.علاوه بر این استفاده مکررمی تواند، عوارض برگشت ناپذیری برا ی بدن به همراه داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به قدمت استفاده از رنگ مو در بین مردم اظهار داشت: در گذشته مردم از رنگ مو هایی با منشا گیاهی استفاده می کردند که از جمله ی آنها می توان به حنا اشاره کرد که کاملا برای پوست مفید است.با این حال امروزه مواد شیمیایی جای این مواد گیاهی را گرفته اند اما هر دوی این مواد بر روی رنگدانه ی مو قرار گرفته و باعث رنگ پذیری موها می شود.

 شكنندگی و تغییر رنگ ناخن، مهمترین عوارض استفاده از لاك

وی افزود: ساقه مو به مانند ناخن مرده به نظر می رسد، اما ساختمان و بافت مخصوص به خود را دارد که از لایه های مختلفی تشکیل شده اند اما در صورت استفاده ی بیش از حد از رنگ مو و لاک این لایه ها با تغییر شکل روبه رو می شوند که این امر در لاک زدن با تغییربافت لایه سطحی، شکننده شدن و تغییر رنگ طبیعی ناخن همراه است،که این مسئله در مورد موها هم تکرار می شود.

این متخصص پوست ادامه داد: بسیاری از افراد برای استحکام و تقویت هر چه بیشتر ناخن و موی خود از ترکیبات کلسیم دار استفاده می کنند اما به دلیل اینکه تنها یك چهار هزارم سطح ناخن را کلسیم تشکیل می دهد تاثیر زیادی بر تقویت ناخن ها ندارند.بنا بر این افراد بهتر است از ترکیبات دی سولفیدی موجو در ژله و ژلاتین ها برای تقویت مو و ناخن خود استفاده کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران پیرامون تروماهای وارده به مو گفت: صاف کردن و گلدکردن ویا هرترومای دیگری که همراه با یک نیرو و فشار خارجی بر روی سطح موها هستند،همانند برس کردن باعث ریزش و کنده شدن موها می شوند. درهنگام صاف کردن موها، سطح مو که دارای بافتی استوانه ای است تغییرشکل داده و شکل اولیه ی خود را از دست داده و صاف می شود که این امر نوعی آسیب به مو به شمار می آید.

دكتر ناظمی در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از روغن های معدنی و گیاهی از گذشته رواج داشته است با این حال امروزه استفاده از ژل های صنعتی رواج بیشتری دارند، اما هر دوی این مواد باعث چسبندگی و درخشش موها می شوند، بنابراین ژل های موجود در بازار اگر دارای تاییدیه بهداشتی از مراکز داخلی باشند و در حد اعتدال و به نحو صحیح از آنها استفاده شود، خطر خاصی برای موها ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha