ابلاغ بخشنامه استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی در اتاق عمل بیمارستان ها، با واکنش های متفاوتی همراه بوده است.

بازتاب استفاده مجدد از وسایل پزشکی در بیمارستان ها/تهدید یا فرصت!

سلامت نیوز:ابلاغ بخشنامه استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی در اتاق عمل بیمارستان ها، با واکنش های متفاوتی همراه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، از روزی که یادمان می آید همواره دیده ایم و شنیده ایم که استفاده مجدد از وسایل پزشکی، خطرناک و آسیب زا برای سلامت بیماران است. زیرا، حساسیت در رعایت نکات بهداشتی، موضوعی نیست که بتوان بی اعتنا از کنار آن عبور کرد. شاید خوردن برخی مواد خوراکی و غذایی تاریخ مصرف گذشته منجر به مسمومیت شود و البته مرگ و میر را نمی توان نادیده گرفت. اما، استفاده از وسایل و تجهیزاتی که قرار است به کار بیمار بیاید، خود به خود خطرناک و دلهره آور است.

شاید اولین تهدید برای استفاده از وسایل پزشکی دست دوم، از سوی دست اندرکاران آزمایشگاه های پزشکی مطرح شد. بروز مشکلات مالی در تامین هزینه های آزمایشگاه ، باعث شد تا صدای گلایه آزمایشگاهیان بلند شود و این موضوع را علنی نمایند که امکان استفاده از تجهیزات پزشکی دست دوم در برخی آزمایشگاه ها، دور از انتظار نیست.

در همین حال، مشکلات بیمارستان ها در تامین وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران، باعث شده تا موضوع استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی در مراکز درمانی، از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شود. دستورالعملی که با واکنش های مختلفی همراه بوده است و برخی، این ادعا را دارند که وزارت بهداشت برای مقابله با تحریم ها، این فرصت را در اختیار بیمارستان ها قرار داده تا شاید کمی از بار کمبودها و مشکلات آنها کاسته شود. اما، دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، ادعای ابلاغ این دستورالعمل در راستای مقابله با تحریم ها را نادرست دانسته و گفته است که دستورالعمل فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی موضوع جدیدی نیست و ربطی به تحریم ها ندارد.

وی در توضیح این دستورالعمل، عنوان داشته که هیچ اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده و روال ۲۰ ساله گذشته کشورهای غربی و سازنده تجهیزات پزشکی با قابلیت استفاده چندین باره، در ایران، مشابه کشورهای پیشرفته، کماکان با استاندارد علمی ادامه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه این بخشنامه در واقع جمع بندی بخشنامه های جداگانه ۲۰ سال اخیر بوده که آخرین آنها در دی ماه ۹۶ بوده است، تصریح کرد: بخشنامه اخیر ربطی به موضوع تحریم ها ندارد.

حریرچی یادآور شد: انجمن های علمی پزشکی با ارسال  نامه های رسمی، درخواست صدور مجوزهای جدید برای استفاده مجدد از این وسایل مطابق استاندارد علمی را داشته اند و بدون این بخشنامه ها هم جراحان و پزشکان برجسته ایرانی مطابق موازین علمی و درمانی و دستورالعمل های مربوط به کشورهای سازنده از این وسایل با ایمن سازی و استریل، استفاده مجدد می کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال تاکید کرد: با وجود این بخشنامه ها، هنوز استفاده مجدد از وسایل پزشکی در کشور ما نسبت به کشورهای غربی کمتر است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به ابلاغ بخشنامه وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها، مبنی بر استفاده مجدد از برخی وسایل مصرفی در اتاق عمل، با اشاره به اینکه تاکنون چنین رویه ای در حوزه سلامت وجود نداشته است، گفت: نمی توان خارج از استانداردها در اتاق های عمل اقدام کرد و هیچ دلیلی برای آن قابل پذیرش نیست، به عبارتی مجوز برای استفاده مجدد از برخی وسایل یکبار مصرف جای تعجب داشته و قابلیت پیگیری دارد.

وی با بیان اینکه مستندات و صدور هرگونه مجوز برای استفاده از وسایل دارای قابلیت استفاده در اتاق عمل باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: هیچ دلیل و بهانه ای از جمله کمبود اعتبار و یا مدیریت هزینه در حوزه سلامت در این خصوص قابل پذیرش و منطقی نیست، در چنین شرایطی بهتر است که اتاق عمل تعطیل شود، اما نمی توان اقدام غیراستاندارد در بخش جراحی و اتاق عمل داشت.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با تاکید براینکه در صورت اثبات این مسئله و روشن شدن موضوع کمیسیون مسئله را پیگیری می کند، گفت: گاهی مسائلی جزء موارد استانداردهای اتاق عمل نیست؛ اما موارد استانداردی در اتاق عمل باید رعایت شده و به دلیل کمبود اعتبارات نمی توان شرایط را با مشکل رو به رو کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha