یک متخصص طب اورژانس با اشاره به افزایش احتمال بروز مسمومیت در فصل تابستان، راه‌های پیشگیری از این مسمومیت‌ها را تشریح کرد.

دستورات طلایی برای پیشگیری از مسمومیت در سفرهای تابستانی

سلامت نیوز:یک متخصص طب اورژانس با اشاره به افزایش احتمال بروز مسمومیت در فصل تابستان، راه‌های پیشگیری از این مسمومیت‌ها را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر غلامرضا معصومی  درباره مسمومیت در تابستان، گفت: در تابستان و فصول گرم شرایطی فراهم می‌شود که بیماری‌های فصلی مانند اسهال، وبا و مسمومیت‌های غذا از طریق مواد غذایی منتقل شده و به شکل وسیع گسترش می‌یابند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، در فصل تابستان آمار مراجعینی که دارای ناراحتی گوارشی مانند دل‌درد، استفراغ و... هستند به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستانی افزایش و شدت می‌یابد که این موارد در اثر مصرف مواد غذایی آلوده بوده و ناشی از مسمومیت غذایی هستند.

معصومی با بیان اینکه رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می‌شود، ادامه داد: در تابستان باید به تاریخ تولید و انقضا، مجوز بهداشت (پروانه بهداشت)، پروانه ساخت و علامت استانداردی که بر روی بسته‌بندی مواد غذایی به ویژه بستنی، آبمیوه، محصولات لبنی و گوشت قید شده است، توجه بیشتری کرد.


توصیه‌های اورژانسی در سفر

این متخصص طب اورژانس همچنین توصیه کرد: ضمن سفر از حمل گوشت و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری کنید؛ چرا که سریعا فاسد می‌شوند. همچنین از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کرده و مطمئن شوید که درپوش آنها شکسته نشده باشد. در عین حال اگر فرآورده‌ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید. در طی سفر نیز برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی، از یخدان مناسب استفاده کنید.


غذاهای پخته‌شده را بیش از ۲ ساعت در محیط رها نکنید

معصومی با بیان اینکه هرگز غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت (اگر هوای اتاق گرم باشد، بیش از یک ساعت) در دمای محیط رها نکنید، گفت: برای دوباره  گرم کردن غذاها باقیمانده آنهارا تا ۷۴ درجه سانتی‌گراد گرما دهید و همچنین غذاهایی را که بیش از سه روز باقیمانده‌اند، مصرف نکنید. همچنین سعی کنید در طول سفر آب بهداشتی همراه داشته باشید و در صورت لزوم از آب بسته‌بندی استفاده و از پلمب‌ بودن درب بطری‌های آب اطمینان حاصل کنید. هرگز از یخ باز برای خنک‌کردن آب و انواع نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

وی با تاکید بر اینکه همیشه قبل از آماده کردن و یا خوردن غذا، دست‌هایتان را با صابون بشویید، گفت: باید توجه کرد که نوعی از اسهال میکروبی در طی سفر و به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است. بخاطر داشته باشید دست‌هایتان را بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار کشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله‌ها حتما بشویید.

معصومی با بیان اینکه علائم و نشانه‌های برخی از مسمومیت‌های غذایی با تاخیر ظاهر می‌شود، اظهار کرد: یعنی ممکن است ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده علائم در فرد مسموم بروز کند. علائم و نشانه‌های این مسمومیت‌ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع و استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و شکم درد است.


میوه‌هایی را بخورید که قابل پوست کندن هستند

وی با بیان اینکه در سفر بهتر است از میوه‌های دارای پوست مانند موز، سیب، پرتقال، نارنگی و خیار استفاده کرد، گفت: در این صورت میتوان آنها را قبل از مصرف پوست کند، اما مصرف میوه‌هایی چون انگور و توت‌فرنگی خطر مسمومیت را بالا می‌برد.

معصومی ادامه داد: چنانچه در سفر از غذای آماده کنسرو شده استفاده می‌کنید، با جوشاندن کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه می‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری کرد. در سفر از خوردن گل‌ها و قارچ‌های خودرو اجتناب کنید. زیرا تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی‌خطر بسیار مشکل است. هیچ‌گاه گیاهان و قارچ‌ها را به دلیل مصرف آنها توسط جانوران، غیر سمی تلقی نکنید.

این متخصص طب اورژانس در ادامه با بیان اینکه هنگام بازی کودک در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند، گفت: تماس پوست با برخی از این گیاهان و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت کودکان میشود. توجه کنید که در صورت وجود خون در مدفوع یا استفراغ، تب بالا، از دست دادن مایعات بدن و یا در مواردیکه علائم بیش از یک روز طول بکشد، باید حتما به پزشک مراجعه کرد. شدت نشانه‌ها و علائم مسمومیت غذایی با توجه به سن و وضعیت سلامتی بدن متفاوت است. این علائم در سالمندان و نوزادان می‌تواند خطرناک باشد. دستور طلائی پیشگیری از مسمومیت غذایی پختن غذا و خوردن آن در همان روز است.


آب چاه نخورید

معصومی افزود: عارضه دیگری که در فصل تابستان اتفاق می‌افتد، مصرف آب آلوده است. ممکن است در سفرهای تابستانی افراد به دلیل در دسترس نبودن آب لوله کشی، از آب چاه استفاده کنند. باید بدانیم که آب چاه همیشه آلوده است، مگر آنکه خلافش ثابت شود. در صورت نوشیدن آب چاه، فرد دچار انواع بیماری‌های عفونی ازجمله وبا، بیماری‌های حاد عفونی یا بیماری‌های انگلی می‌شود.

وی ادامه داد: تنها راه پیشگیری این است که آب را جوشانده و بعد از خنک شدن مصرف کرد. آب آلوده منشاء بسیاری از بیماری‌های عفونی است که سردسته آنها بیماری‌های اسهالی هستند. این بیماری‌ها با تب، درد شکم و اسهال شدید همراه می‌شود. بیماری‌های انگلی نیز با درد شکم، اما بدون تب بروز پیدا می‌کند که در ایران نیز رایج است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha