21آبان ۹۶ زلزله‌ در مناطق گیلانغرب، سر پل ذهاب، قصر شیرین و دیگر شهرها و روستاهای استان کرمانشاه به وقوع پیوست. در این زلزله تعداد قابل توجهی از هموطنان فوت کرده و خسارت‌های فراوان بجای گذاشت.

عمده مسأله مردم زلزله‌زده؛ ساخت‌وسازها

سلامت نیوز:21آبان ۹۶ زلزله‌ در مناطق گیلانغرب، سر پل ذهاب، قصر شیرین و دیگر شهرها و روستاهای استان کرمانشاه به وقوع پیوست. در این زلزله تعداد قابل توجهی از هموطنان فوت کرده و خسارت‌های فراوان بجای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،هم اکنون در فصل تابستان این مناطق به دلیل تخریب‌ها و نبود امکانات مناسب شاید وضعیت نامناسبی داشته باشد. هرچند که هر یک از مسئولان بنابر اختیاراتشان اقداماتی در این مناطق در دست انجام داشته یا دارند. در آغاز فصل گرما کارشناس و متخصصان حوزه بهداشت از بروز برخی بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده هشدار دادند.

در حالی که در اردیبهشت سال‌جاری معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تاکنون موردی از اپیدمی بیماری در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نداشته‌ایم، اما با توجه به گرم شدن هوا باید با جدیت بیشتر فعالیت کرد تا کارها به سرعت پیش برود. علیرضا رئیسی افزود: با توجه به نزدیکی فصل گرما نگرانی از احتمال بروز اپیدمی بیماری‌های واگیر در حال افزایش است. او تاکید کرد: زلزله قابل پیش بینی نیست، اما بیماری قابل پیش بینی است و باید از هم اکنون فکری برای آن شود.

وقوع هر یک از بلایای طبیعی برای افراد و بازماندگانش تبعات مخرب فراوان به دنبال دارد. در این میان مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه با اعلام اینکه میزان افکار خودکشی در افراد درگیر زلزله در دنیا حدود سه درصد است، گفت: بر اساس غربالگری‌های انجام شده این میزان در مناطق زلزله زده استان کمتر از نیم درصد بوده است. این امر نشان دهنده وضعیت مناسب در بین مردم این مناطق است. هر چند نمی‌توان داغ از دست دادن عزیزان و امکاناتی که در طول چندین سال جمع شده و ناگهان از دست رفته را فراموش کرد، اما برای افراد توانایی در گذر از این مرحله اهمیت دارد.

زندگی در جریان است

بهروز یکی از اهالی سر پل ذهاب در زلزله آبان برخی از اعضای خانواده‌اش را از دست داده است. به گفته این مرد جوان منزلشان در این زلزله صد در صد تخریب شده است، اما زندگی جریان دارد و باید با شرایط ساخت.

در روزهای اخیر هجوم ریزگردها به این منطقه امان مردم را بریده است. بهروز می‌افزاید: هم اکنون عمده مساله مناطق زلزله‌زده ساخت و ساز است. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که افراد کار را به شکل نیمه کاره رها کرده و از ادامه آن ممانعت می‌کنند. از سوی دیگر گرانی و نبود ثبات در بازار ارز نیز بهانه‌ای برای برخی افراد برای رها سازی ساخت و ساز است.

به گفته او هر از گاهی پس لرزه‌ها در مناطق زلزله‌زده رخ می‌دهد. این مرد جوان تاکید می‌کند: هم اکنون اغلب افراد زلزله‌زده در کانکس زندگی می‌کنند و شرایط مناسب است، طبیعتا زندگی در کانکس همچون خانه نیست، اما چاره‌ای نیست و باید با شرایط ساخت. او درباره وام‌هایی که به افراد زلزله‌زده تعلق گرفته است، می‌افزاید:‌ برای مثال منزل ما 85 متری است، در ابتدا قرار بود 30 میلیون وام پرداخت شود که بعد از گذشت مدتی این مبلغ به 15میلیون تومان کاهش یافت. درضمن بنیاد مسکن در این زمینه وام بلاعوض ارائه کرده است.

او درباره نحوه گذران اوقات افراد در مناطق زلزله‌زده می‌گوید: ‌بنده قبل از زلزله در آموزشگاه تدریس می‌کردم، اما هم اکنون کارهایی همچون تدریس در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. بهروز در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان تاکنون توانسته‌اند وعده وعیدهایشان را عملی کنند؟ تاکید می‌کند:‌ وضعیت در روستاها مناسب است.

برای مثال بنده هم اکنون در روستا بر سر زمین کار می‌کنم، اما در شهر برخی افراد مستاجر با مشکلات متعدد مواجه هستند. برای مثال برخی افراد می‌گفتند که کانکس به افراد اجاره نشین تعلق نمی‌گیرد و به این افراد چادر اهدا شد. در حالی که در فصل سرما آب به داخل چادرها نفوذ می‌کرد. هرچند وضعیت روستاها در مقایسه با شهرهای زلزله‌زده مناسب‌تر است. او درباره قطعی برق و گرمای هوا در سرپل ذهاب می‌گوید: وضعیت مناسب است، برخی از افراد کولر آبی خریداری و در کانکس نصب کرده‌اند.

زلزله و دیگر هیچ

مونا ساکن قصر شیرین  وضعیت روستاها در مناطق زلزله‌زده در مقایسه با شهرها در ابعاد مختلف مناسب‌تر است. در کرمانشاه هر یک از روستاها به شکل متراکم قرار گرفته و همین مساله روند امدادرسانی را کند می‌کند. برای مثال در روستاها فضای مناسب در اختیار افراد قرار دارد، اما در شهر با انبوه جمعیت مواجه هستیم.

به گفته او به طور طبیعی جمعیت گسترده نیازمند خدمات فراوان است. او در این زلزله اعضا نزدیک خانواده‌اش را از دست داده و از تاثیرات این بلای طبیعی بر زندگی شخصی‌اش می‌گوید: از وقتی در زلزله عزیزانم را از دست دادم، به افسردگی و مشکلات روانی متعدد مبتلا شدم. شب‌ها از بیم وقوع مجدد زلزله نمی‌توانم بخوابم و فقط با مصرف داروهای آرامبخش به زندگی ادامه می‌دهم. این دختر جوان می‌افزاید: مردم زلزله ‌زده سرمایه مادی و برخی از آنها عزیزانشان را از دست داده‌ و نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند.

درضمن مردم در سراسر کشور نیز در این مدت مردم زلزله‌ زده را فراموش نکرده و با آنها همراه بودند. او تاکید می‌کند:‌ فقط با گذران زمان طولانی شرایط عادی به منطقه بر می‌گردد؛ هم اکنون از اشتغال هم خبری نیست، البته وضعیت برای کشاورزان مناسب است. مونا درباره چگونگی تامین معاش افراد در مناطق زلزله‌زده می‌افزاید:‌

هم اکنون در کشور وضعیت اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در این شرایط برای اغلب مردم مساله زلزله و زلزله زدگان کم رنگ‌تر شده و همین امر باعث بروز و تشدید مشکلات اقتصادی برای مردم این منطقه می‌شود. به گفته او نبود ثبات در قیمت ارز نیز یکی دیگر از مشکلات مردم این خطه است، چون با هر نوسانی در بازار به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر نرخ‌ها و زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.

برخی سلبریتی‌ها در حق مردم کرمانشاه ظلم کردند

در روزهای نخست زلزله کرمانشاه شاهد کمک‌های مردمی در ابعاد گسترده بودیم، به نحوی که برخی افراد سرشناس به شکل داوطلبانه وارد عمل شدند. در حالی که کارنامه هر یک از افراد سرشناس و سازمان‌ها در این زمینه مشخص است. در اردیبهشت سال‌جاری نماینده مردم سرپل‌ذهاب و قصرشیرین با انتقاد از عملکرد برخی چهره‌ها در نحوه امدادرسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه گفت: برخی سلبریتی‌ها در حق مردم کرمانشاه ظلم کردند.

فرهاد تجری با اشاره به آخرین وضعیت کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده حوزه انتخابیه خود افزود: به دلیل اینکه در زلزله کرمانشاه وسعت منطقه و عمق فاجعه زیاد بود، امدادرسانی و بازسازی مناطق زلزله‌زده قدری به طول انجامیده است. او با بیان اینکه باید کمک‌های بیشتری به مردم زلزله‌زده کرمانشاه صورت گیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه وارد فصل گرم سال شده‌ایم، باید توجه‌ ویژه‌ای به این مناطق شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی فشارها بر مردم زلزله‌زده بیشتر شده است و دولتمردان نیز باید در کمک‌های بلاعوض بازنگری داشته باشند. او با اشاره به کمک‌هایی که سلبریتی‌ها برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه جمع‌آوری کرده‌اند، اضافه کرد: سلبریتی‌ها نهایت ظلم را در حق خودشان و مردم کرمانشاه کردند.

تجری عنوان کرد: برخی سلبریتی‌ها با تحریک احساسات مردم، پول‌هایی برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع‌آوری کردند، اما تاکنون خیلی از این پول‌ها در مناطق زلزله‌زده هزینه نشده است. به گزارش تسنیم، او ادامه داد: با توجه به اینکه از وقوع زلزله کرمانشاه چند ماه می‌گذرد، لازم است، مدعی‌ العموم به موضوع جمع‌‌آوری کمک‌های مردمی از سوی سلبریتی‌ها ورود کند تا تکلیف این موضوع مشخص شود.

افزایش مصرف برق در شهرهای زلزله‌زده

در روزهای اخیر با افزایش دمای هوا با هشدارهای متعدد از سوی مسئولان درباره تغییر ساعت کاری ادارات و صرفه‌جویی شاهد بودیم. در این وضعیت مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از افزایش 60 درصدی مصرف برق در مناطق زلزله‌زده استان خبر داد و گفت: با این وجود، تاکنون خاموشی در این مناطق نداشته‌ایم. علیمراد مرادی مجد با اشاره به افزایش دما و بالا رفتن نیاز به انرژی برق برای وسایل سرمایشی اظهار کرد: شهرهای زلزله‌ زده به ویژه سرپل‌ ذهاب در نواحی گرمسیر استان قرار دارند و مصرف برق در این نقاط در فصل گرما افزایش یافته است.

او از افزایش 60 درصدی مصرف برق در این نواحی خبر داد و یادآوری کرد: مصرف برق در شرایطی افزایش پیدا کرده که شبکه‌های ما برای وضعیت اضطراری پس از زلزله برقرار شده و نمی‌تواند، جوابگوی این حجم از مصرف باشد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان احتمال وقوع خاموشی با این شیوه مصرف را در این مناطق بعید ندانست و عنوان کرد: البته تاکنون خاموشی در شهرهای زلزله‌زده استان نداشته‌ایم. مرادی مجد با اشاره به قطعی‌های که اکنون در نقاط مختلف استان رخ می‌دهد، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم، این قطعی‌ها در مناطق زلزله‌زده رخ ندهد.

او افزود: اگر گاهی در این مناطق خاموشی رخ می‌دهد، ناشی از آسیب دیدن شبکه‌ها است که در جریان بازسازی مدام به شبکه‌ها و خطوط برق آسیب وارد می‌شود. به گزارش ایسنا، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با بیان اینکه بخش زیادی از خطوط و شبکه‌های برق در جریان زلزله آسیب دید، اعتبار مورد نیاز برای بازسازی آسیب‌های وارده را 120 میلیارد تومان برآورد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha