نوشابه‌های انرژی‌زا علائم روانپریشی را تشدید می‌كنند

سلامت نیوز :روانپزشكان هشدار دادند كه مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در افرادی كه با مشكلات و اختلالات روانی دست به گریبان هستند، موجب تشدید علائم و سیكل‌های روانپریشی می‌شود.

به گزارش ایسنا، پروفسور دیوید منكز، استادیار رشته روانپزشكی در دانشگاه اوكلند دراین‌باره، خاطر نشان كرد: ما خود شاهد چنین واكنشی در یك مرد جوان 27 ساله بودیم كه به دلیل سابقه ابتلا به شیزوفرنی پس از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها به فاصله یك هفته دچار حملات روانپریشی شد.

پروفسور منكز تاكید كرد كه این بیمار پس از مصرف داروهای ضد روانپریشی، واكنش مثبت نشان داد و حالش بهبود پیدا كرد.

این متخصص استرالیایی تاكید كرد اتفاق فوق توجیه می‌كند كه این نوشیدنی سبب تشدید اختلالات روانی در مبتلایان به این قبیل بیماری‌ها می‌شود.

روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد چاپ استرالیا دراین‌باره گزارش داد: طبق اظهارات دكتر منكز، مورد این مرد و چند بیمار دیگر در همین زمینه تایید می‌كند كه مصرف این نوشابه‌ها می‌تواند برای این بیماران پیامدهای خطرناكی داشته باشد.

به گفته روانپزشكان، اختلالات روان‌پریشی اختلالات روانی حادی هستند که مشخصه آنها از دست دادن تماس با واقعیت و نیز رفتار ناسازگارانه است. بعضی از نشانه‌های اختلالات روان‌پریشی عبارت از اختلال فکر، اختلال خلق ‌و‌خویی، هذیان و توهمات و افسردگی هستند.

این بیماران ممکن است حالات خاصی مثل شنیدن صداها، ترس‌ها یا عقاید عجیب وغریب، سردرگمی و گیجی را نیز تجربه كنند.

متخصصان تاكید دارند كه والدین و خانواده‌ها به محض مشاهده این تغییرات و نابهنجاری‌ها باید بیمار خود را برای مشاوره و درمان نزد پزشك ببرند تا از شدت یافتن علائم جلوگیری كنند. تشدید این بیماری‌ها و بی‌توجهی به آن می‌تواند به خودكشی یا آسیب رساندن به دیگران منتهی شود.

جزئیات این مطالعه در مجله پزشكی استرالیا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha