ما این بارندگی‌ها را با صحت 98 درصد پیش‌بینی کرده بودیم بنابراین به شدت این را تکذیب می‌کنیم؛ ضمن این‌که بارورسازی ابرها استعماری است و جنبه علمی ندارد و مقرون به صرفه نیست.

بارورسازی ابرها استعماری است و جنبه علمی ندارد/ بارش‌های بهار طبیعی و مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بود

سلامت نیوز:ما این بارندگی‌ها را با صحت 98 درصد پیش‌بینی کرده بودیم بنابراین به شدت این را تکذیب می‌کنیم؛ ضمن این‌که بارورسازی ابرها استعماری است و جنبه علمی ندارد و مقرون به صرفه نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مدیرکل هواشناسی استان البرز بخشی از بارش‌های بهاری را ناشی از تغییر اقلیم در ایران دانست و گفت: بر اثر همین تغییر اقلیم تغییرات آب و هوایی زمستان به سمت بهار رفته است با این تفاوت که بارش‌های منجمد زمستان(برف) به بارش‌های مایع بهاری(باران) تبدیل شده و همین موضوع باعث فقدان ذخایر برفی شده است.

منصور رحمانیان ، در خصوص بارش‌های بهار در استان و نقش بارورسازی ابرها در این بارندگی‌ها گفت: بارش‌های بهار در استان البرز ناشی از بارورسازی ابرها نبود.

رحمانیان با بیان این‌که بارورسازی ابرها زمانی معنا دارد که ابری وجود داشته باشد افزود: با این کار فقط زمان ریزش باران کوتاه می‌شود.

وی با بیان این مطلب که ما به بارورسازی ابرها اعتقادی نداریم و از نظر علمی ثابت می‌کنیم که این کار غلط است و فقط اذهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ادعا می‌شود با این کار می‌شود بارندگی ایجاد کرد؛ ابراز عقیده کرد: از نظر علمی بارورسازی ابرها یک کار بسیار استعماری است.

این مسئول اظهار کرد: بارورسازی ابرها در هر پرواز به 800 تا 900 کیلوگرم یدورنقره نیاز دارد که بر روی ابر پاشیده شود آن هم در شرایطی که سیستم از اردبیل شروع و به سمت کویر ایران امتداد داشته باشد.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو در مورد این موضوع اشتباه می‌کند، افزود: بارش‌های بهاری امسال در شرایط بارندگی رخ داد که توسط هواشناسی هم پیش‌بینی شده بود و نمی‌شود گفت با وجود چنین پیش‌بینی‌های 72 ساعته‌ای، بارندگی‌ها به خاطر بارورسازی ابرها بوده است.

رحمانیان افزود: ما این بارندگی‌ها را با صحت 98 درصد پیش‌بینی کرده بودیم بنابراین به شدت این را تکذیب می‌کنیم؛ ضمن این‌که بارورسازی ابرها استعماری است و جنبه علمی ندارد و مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به تبعات زیست محیطی بارورسازی ابرها خاطرنشان کرد: وارد کردن یدورنقره به طبیعت برای محیط زیست آسیب‌زاست و این به صورت علمی قابل اثبات است.

مدیرکل هواشناسی استان البرز بخشی از بارش‌های بهاری را ناشی از تغییر اقلیم در ایران دانست و گفت: بر اثر همین تغییر اقلیم تغییرات آب و هوایی زمستان به سمت بهار رفته است با این تفاوت که بارش‌های منجمد زمستان به بارش‌های مایع بهاری تبدیل شده و همین موضوع باعث فقدان ذخایر برفی شده است.

وی چنین بیاناتی را مشابه صحبت‌هایی که در خصوص ابردزدی مطرح شده دانست و افزود: اگر هر کسی در حوزه خود کار می‌کرد شاهد چنین مواضعی نبودیم؛ در دنیا یک مرجع علمی به نام سازمان هواشناسی جهانی وجود دارد می‌شد این را از سازمان هواشناسی جهانی استعلام کرد.

مدیرکل سازمان هواشناسی البرز در خصوص روند پیش‌بینی سیستم‌های بارشی که به کشور وارد می‌شود، گفت: عمده سیستم‌های بارشی ما از سمت مدیترانه و سودان است؛ به عنوان نمونه سیستمی که از سودان به سمت ایران حرکت می‌کند توسط سازمان هواشناسی رصد و براساس فرمول‌های فیزیک و ریاضی و هم‌چنین در نظر گرفتن شرایط محلی(دما، پوشش گیاهی و ...) و توپوگرافی پس از ورود به ایران، در یک مدل آنالیز و مشخص می‌شود که پیامدهای این توده هوا از قبیل میزان و نوع بارندگی، میزان روان‌آب و... چیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه این اقدامات برای بارش‌های بهار نیز صورت گرفته بود و این بارش‌ها از قبل پیش‌بینی شده بود پس نمی‌توان گفت بارورسازی ابرها علت این بارش‌ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha