سلامت نیوز :نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خدمات روانشناسان باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد و هر گونه سرمایه‌گذاری در بحث سلامت جزء سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی محسوب می‌‌شود.

 سید شهاب‌الدین صدر امروز در اولین كنگره ملی روانشناسان و مشاوران ایران كه در سالن اجلاس سران برگزار شد افزود: یكی از افتخارات نظام اسلامی تشكیل نظام‌های صنفی است.
وی گفت: اساسا این نگاه به وظایف حاكمیتی در عرصه‌های تخصصی واگذار می‌شود و نهادها و سازمان‌هایی كه با مشاركت مستقیم مردم تشكیل می‌شود بسیار موفق‌تر هستند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان نظام روانشناسی كشور با مشاركت فارغ‌التحصیلان این رشته شكل گرفته و دستاورد عظیمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است و معمولا سازمان‌ها و نهادهایی كه با مشاركت مستقیم مردم ارائه می‌شوند بهتر و با هزینه كمتر صورت می‌گیرد و موفقیت بیشتری دارد.
صدر افزود: اگر در فعالیت‌های اجرایی مشاركت بیشتری وجود داشته باشد موفقیت بیشتر می‌شود و هر مقدار كه مشاركت بیشتر می‌شود و تعامل سازنده‌تری با سازمان‌های خودمان داشته باشیم موجب اقتدار بیشتر در نظام می‌شود.
وی اضافه كرد: از 25 سال پیش توجه بیشتری به امر بهداشت می‌شود و بهداشت اولویت بالایی دارد و اگر با هزینه كمتر و كیفیت بیشتر انجام شود اثربخشی بسیاری دارد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان WHO سلامتی را به 4 جزء تقسیم می‌كند كه به سلامت جسم، سلامت روان، رفاه اجتماعی و ابعاد معنوی و روحانیت تقسیم می‌شود.
صدر گفت: سلامت روان، رفاه اجتماعی و ابعاد معنوی و روحانیت مربوط به روانشناسان است و امروزه بیش از 50 درصد از سلامت اعم از عوامل رفاهی، اجتماعی در حوزه كاری روانپزشكان قرار می‌گیرد حدود 25 درصد مربوط به پزشكان است، 10 درصد عوامل ژنتیكی و 15 درصد به عوامل سنتی بستگی دارد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: تبعیض، فساد، فقر، شرایط اقتصادی نامطلوب در شرایط جامعه تاثیر مستقیمی می‌گذارد و اگر در جامعه‌ای تبعیضی وجود داشته باشد ارتقا سلامت به خوبی انجام نمی‌پذیرد و باید قدر و جایگاه خدمات روانشناسان را ارج نهیم
صدر گفت: نقش روانشناسان با گرایش‌های مختلف باید بیشتر تبیین شود و تأثیر آن در فرآیندهای اجتماعی باید بهتر نشان داده شود، بیكاری، امنیت شغلی، تعیین مسكن، تحصیلات هر كدامشان می‌توانند بر بهداشت روان جامعه اثر بگذارند.
وی اضافه كرد: اگر در جامعه‌ای اشتغال مشخص نباشد می‌تواند در بهداشت و روان افراد جامعه اثرگذار باشد و یكی از وظایفی كه بر عهده دولت، مجلس و سیاستگذاران است.
صدر گفت: سلامت در دنیا جزء اولویت‌های پنج‌گانه است و در اولویت پنجم قرار دارد ولی در ایران سلامت در اولویت سیزدهم قرار دارد كه باید به اولویت پنجم كاهش یابد. اهمیت بخش سلامت می‌تواند در جامعه اثربخش باشد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه شاخص سهم سلامت جزء شاخص‌های توسعه‌یافتگی است كه در برنامه پنجم شاخص سهم سلامت باید به 7 درصد كه هم‌اكنون این شاخص 5.6 درصد را به خود اختصاص داده است و برخی از كشورهای منطقه توانسته‌اند شاخص‌های سلامت را 8 درصد ارتقا دهند كه در كشورهای اروپایی شاخص سهم سلامت به 16 درصد نیز رسیده است. در هر عرصه‌ای كه بخواهیم كشور را توسعه دهیم نیازمند انسان‌هایی سالم، با نشاط هستیم.
صدر گفت: امروزه در دنیا سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری زیربنایی تلقی می‌شود و انسان سالم محور توسعه پایدار است.
وی اضافه كرد: انسان‌های سالم كه از نظر جسمی و روانی سالم هستند و هم باید از نظر رفاه اجتماعی و معنویت روحانی سلامت كامل را داشته باشند و اگر برای رفاه اجتماعی سرمایه‌گذاری كنیم موجب ارتقا سلامت در جامعه می‌شود.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افراد مراجعه كننده به روانشناسان از حقوقی برخوردار هستند و مردم حق دارند از افرادی خدمت گیرند كه آنچنان با تقوا باشند و اگر پزشكان مورد اعتماد نباشند مردم نمی‌توانند به آنها اعتماد كنند اخلاق حرفه‌ای می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد و دنیا به سمت اخلاق حرفه‌ای پیش می‌رود اعتماد و مورد وثوق بودن از عوامل مهم اخلاق حرفه‌ای است.
صدر گفت: خدمات روانشناسان باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد و هر گونه سرمایه گذاری در بحث سلامت جزء سرمایه‌گذاری زیربنایی محسوب می‌شود و باید مشكلات كسانیكه در این عرصه فعالیت می كنند برطرف شود.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خطوط مرزی و حریم‌های حرفه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است كه این مرزبندی‌ها بسیار حساس است بطوریكه پزشكان گوش و حلق و بینی، جراحان فك و صورت و جراحان پلاستیك مدام با یكدیگر در تقابل هستند و باید مرزها رعایت شود و مرز روانپزشكان از روانشناسان نیز باید مشخص باشد.
صدر اضافه كرد: كار سلامت یك كار تیمی و گروهی است و تعاملات سازنده باید بین همكاران روانپزشك و روانشانس وجود داشته باشد.
وی افزود: در برنامه پنج‌ساله پنجم بیمه سلامت تعیین شده است كه می‌تواند نقش مهمی را در سلامت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha