چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 24785
سلامت نیوز :متخصصان به تازگی موفق به شناسایی تركیبی در نوع خاصی از جلبك‌های فیجی شده‌اند كه این تركیب می‌تواند انگل مالاریا را نابود كند.

به گزارش ایسنا، این نوع جلبك از خانواده جلبك‌های قرمز است كه یك تركیب ضدقارچی تولید می‌كند. انگل مالاریا در حال حاضر به گونه‌ای تكامل یافته كه نسبت به داروهای موجود مالاریا مقاوم شده است اما آزمایشات جدید نشان داده است كه تركیب فوق برای مقابله و نابودسازی این انگل موثر است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، در كشور فیجی دكتر جولیا كوبانك، متخصص انستیتو فناوری جورجیا و اكولوژیست شیمی، مجموعه‌ای از جلبك‌های دریایی و سایر گونه‌های آبزی را از نظر خواص آنتی بیوتیكی جدیدشان مورد ارزیابی و آزمایش قرار داد.

وی خواص ضد سرطانی، ضد ایدزی و خواص بیوپزشكی این تركیبات را به دقت بررسی كرد.

كوبانك در این آزمایشات متوجه شده كه یك نوع جلبك قرمز موسوم به كالوفیكوس سراتوس قادر به تولید تركیبات حلقه‌ای شكلی به نام بروموفیكولیدها است كه خاص ضد مالاریایی بالا دارد.

مالاریا عفونتی‌ ناشی‌ از یک‌ انگل‌ تک‌سلولی‌ است که‌ از طریق‌ گزش‌ پشه‌ انگلی آنوفل‌، تزریق‌ خون‌ آلوده‌، ‌ از خون مادر به‌ کودک‌ و یا استفاده‌ از سوزن‌ مشترک‌ در بین‌ معتادان‌ انتقال‌ می‌یابد.

بنابراین گزارش، مهمترین علائم این بیماری شامل سردرد، خستگی‌،‌ تهوع‌،‌ لرزش‌ شدید به‌ همراه‌ تب‌ به‌ مدت یك تا دو روز متوالی، تنفس‌ سریع‌، و تعریق‌ شدید همراه‌ با کاهش‌ درجه‌ حرارت‌ است.

این بیماری اگر درمان شود معمولا ظرف دو هفته‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. مالاریا‌ اگر در افراد دچار فقر تغذیه‌ای‌ یا افراد دارای‌ مقاومت‌ پایین‌ نسبت‌ به‌ بیماری‌ درمان نشود، می‌تواند کشنده‌ باشد.

شرح این مطالعه در مجله علمی انجمن پیشرفت علوم امریكا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha