افزایش روز افزون فست فودی ها در هر کوچه و خیابانی، حکایت از استقبال مردم به خوردن غذاهای آماده به ویژه از نوع فرنگی آن دارد. در حالی که فست فودها به عنوان غذای سرطان زا شناخته می شوند.

سرطان با طعم پیتزای ایتالیایی

سلامت نیوز:افزایش روز افزون فست فودی ها در هر کوچه و خیابانی، حکایت از استقبال مردم به خوردن غذاهای آماده به ویژه از نوع فرنگی آن دارد. در حالی که فست فودها به عنوان غذای سرطان زا شناخته می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، هشدارهای مکرر و پی در پی کارشناسان تغذیه مبنی بر اینکه مصرف زیاد غذاهای آماده از جمله فست فودها، یکی از علل بروز سرطان تلقی می شود، نتوانسته مردم را از رفتن به سمت و سوی محل های عرضه این قبیل غذاها منصرف کند. زیرا، هر جا که چشم کار می کند، اغذیه فروشی و فست فودی است.

حالا ، این جور مکان ها تبدیل شده به پاتوق کسانی که ضمن خوردن پیتزا و ساندویچ، چند دقیقه ای را صرف دیدار و گفتگو با یکدیگر می کنند. آن طور که از شواهد امر پیداست، روستاها نیز از وجود این قبیل غذاخوری ها مصون نمانده اند و مردم روستا هم فست فود خور شده اند. بی توجه به تمامی مضراتی که این قبیل غذاهای آماده دارند.

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می گوید: بی‌تردید بخش عمده‌ای از موفقیت در کنترل بیماری سرطان به سبک زندگی افراد و پیشگیری مقدماتی برمی‌گردد، کما اینکه در شرایط کنونی تغییر رژیم غذایی که به افزایش میزان مصرف فست فودها و مواد غذایی غیرطبیعی منتهی شده است، می‌تواند عاملی در جهت افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها باشد.

وی، در بیان علل عدم موفقیت مسئولان حوزه سلامت در کنترل سرطان، می افزاید: متاسفانه وزارت بهداشت بر اساس محل زندگی بیماران مبتلا به سرطان تحقیقات گسترده‌ای را انجام نداده است که مشخص شود این بیماری در کدام مناطق و بر اثر چه عواملی رشد بیشتری داشته است تا بتوانیم با استناد بدان در جهت کنترل آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می گوید: وزارت بهداشت باید بخشنامه‌ای صادر کند تا زمانی که نمونه بیماران مبتلا به سرطان گرفته می‌شود، مشخصات محل زندگی فرد از نظر موقعیت جغرافیایی در پاتولوژی‌ها به طور دقیق ثبت شده تا به دنبال آن مشخص شود که هر نوع سرطان در کدام نقاط از کشور دارای فراوانی بیشتری بوده است تا از این طریق بتوان این بیماری را کنترل کرد.

این غذای ایتالیایی شده بلای جان ایرانی ها، چرا که کمتر کسی است که هفته ای یکبار پیتزا یا ساندویچ و سیب زمینی سرخ کرده نخورد. حالا که فرصت غذا درست کردن از دست رفته و اغلب ما تا ساعاتی از روز را بیرون از خانه سپری می کنیم، این غذاهای آماده هستند که جای غذاهای خانگی را گرفته اند و لاجرم، شکم خودمان را با غذاهایی پر می کنیم که نه خاصیتی دارند نه مقوی هستند و نه سالم. اما، در عوض تا دلت بخواهد، نمک و چربی و...، دارند و اضافه کنید به آن، سس های پرچرب را که وقتی سیر می شویم، احساس خوبی به ما دست می دهد.

دکتر فریبرز منصور قناعی رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان، با اشاره به علائم ابتلا به بیماری التهاب روده، می گوید: مصرف انواع فست فود و عدم تحرک سبب تشدید این بیماری می شود.

وی از التهاب روده به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن دستگاه گوارش در کشور نام می برد و می افزاید: به طور کلی این بیماری به دو دسته کولیت زخمی شونده( اولسراتیو) و کرون تقسیم می شود که نوع اول روده بزرگ و لایه مخاطی آن را درگیر می کند. در نوع دوم که کرون نام دارد از دهان تا مقعد تمام لایه های دستگاه گوارش اعم از مخطی، زیر مخاطی و بیرونی را درگیر می کند و علائم این بیماری نیز بستگی به محل درگیری دستگاه گوارش دارد.

قناعی با اشاره به اینکه این بیماری بیشتر در سنین جوانی و بین ۱۵ تا ۳۵ سال شایع است، می گوید: علت بیماری دقیقا مشخص نیست و می تواند علل ژنتیکی یا محیطی باشد ولی عدم مصرف سبزیجات و میوه های تازه، زندگی ماشینی و مصرف انواع فست فود و عدم تحرک سبب دامن زدن به این بیماری می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم در استفاده از مواد غذایی، می گوید: متاسفانه سفره های ما امروز رنگ سلامت گذشته را ندارد و استفاده مکرر از فست فودها، عوارضی مانند کبد چرب را برای ما به همراه داشته اند.

مطالعه محققان دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا نشان می دهد خوردن فست فود فرد را احتمالا در معرض مواد شیمیایی مضر موسوم به «فتالیت ها» قرار می دهد.

محققان دریافته اند افرادی که میزان زیادی فست فود مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که به ندرت اینگونه غذاها را می خورند معمولا ۲۴ تا ۴۰ درصد فتالیت بیشتری در ادرارشان یافت می شود.

از عوارض مضر این مواد شیمیایی تاثیر آن بر رشد سیستم تناسلی مردان است. همچنین این مواد شیمیایی در بروز نارسایی های هنگام تولد، مشکلات رفتاری دوران کودکی، و بیماری های مزمن کودکی نظیر آسم تاثیر دارند.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، معضل چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات تغذیه ای جامعه عنوان می کند و می گوید: در حال حاضر ۶۰ درصد افراد زیر ۱۸ سال کشور دچار این مشکل هستند، در حالی که در سال ۱۳۹۰ این میزان ۵۰ درصد بود. ضمن اینکه، ۲۰ درصد از کودکان دچار چاقی شکمی هستند، زیرا مصرف روغن، نمک، قند و شکر بیش از حد مجاز و مصرف میوه و سبزی و لبنیات کمتر از میزان لازم است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، معتقد است؛ اولین ریسک فاکتور بیماری های غیر واگیر، الگوی غذایی و تغذیه نامناسب در کشور است. در سال ۱۳۸۰ بالغ بر ۵۷ درصد علت مرگ و میرها، ابتلا به بیماری های غیر واگیر بوده که در سال ۱۳۹۰، این میزان به ۷۶ درصد رسید.

دکتر محمدرضا قوام‌نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، با اشاره به اینکه سرطان دستگاه‌ گوارش فوقانی شامل مری و معده و سرطان های دستگاه گوارش تحتانی شامل روده بزرگ و انتهای روده است، می گوید: سرطان معده با رژیم غذایی در ارتباط بوده و غذاها با نگه دارنده بنیان‌های نیتریت در صورت تبدیل شدن به نیتروزامین، سرطان معده و مری را ایجاد می‌کند که نیتریت نگهدارنده مواد گوشتی همچون کالباس و سوسیس بوده و در شهرهایی با جمعیت بالا همچون تهران مصرف این غذاها و سایر فست‌فودها بسیار زیاد است.

فست فود در تمام دنیا حتی در کشورهای پیشرفته هم اکنون به یک معضل تبدیل شده و طبق تحقیقات ۹۸ درصد تبلیغات محصولات غذایی در آمریکا با استانداردهای جهانی از نظر نمک، سدیم و چربی و شکر تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت فست فود در مجموع دشمن سلامت است، غذایی عموما بی ارزش، پر از چربی غیر اشباع که منجر به دیابت، سکته مغزی و قلبی، بیماری های قلبی و عروقی می شود. فست فود به خصوص اگر ماده اولیه آن گوشت باشد، فرآوری شده است یعنی با افزودن مواد نگه دارنده که در بدن صددرصد منجر به جهش های ژنتیکی می شود تولید می شود، البته همیشه جهش های ژنتیکی مساوی با بروز سرطان نیست اما می دانیم که گوشت فرآوری شده موجود در فست فود منجر به ایجاد موادی می شود که می توانند در پی جهش ژنتیکی به ابتلای فرد به سرطان بینجامند، به خصوص به علت وجود موادی مثل نیترات سدیم که فست فود را خوشمزه تر می کند و در کالباس، سوسیس و برگر استفاده می شود. این ماده در بدن تبدیل به نیتروزامین که صددرصد سرطان زاست می شود. مهم ترین علت ایجاد سرطان های دستگاه گوارش همین ماده است و تاثیر آن در به وجود آمدن سرطان قطعی است.

در کشور ما آلودگی مواد غذایی به مواد سرطان زا و روش پخت مواد غذایی، دو علت اصلی افزایش سرطان های دستگاه گوارش است. در هر نوع فرآوری گوشت یا موادی مثل سیب زمینی، ماده ای سرطان زا به نام آکریل آمید تولید می شود که شاید سرطان زاترین ماده طبیعی است، در فرآوری ممکن است گوشت سرخ، برشته یا کباب شود و یا به وسیله جوش شیرین گریل شود. چنین گوشتی اگر در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد پخته شود تا ۳۰۰ برابر استاندارد، آکریل آمید ایجاد خواهد کرد. آکریل آمید از اسیدآمینه هایی که به طور طبیعی در مواد غذایی مختلف به خصوص گوشت وجود دارد در دمای بالا تولید می شود. بنابراین به عنوان اولین توصیه باید بگوییم دمای پخت گوشت یا مواد غذایی شبه گوشتی نباید حداکثر ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد بیشتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha