سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 247877

یک پژوهشگر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح راه‌های پیشگیری از بروز زخم پا در بیماران دیابتی پرداخت.

راه‌های پیشگیری از زخم پا در مبتلایان به دیابت

سلامت نیوز:یک پژوهشگر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح راه‌های پیشگیری از بروز زخم پا در بیماران دیابتی پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،محمدرضا امینی  درباره ریسک فاکتورهای بروز زخم پای دیابتی، بیان کرد: عدم کنترل قندخون در بیماران دیابتیک عوارض جبران‌‌ناپذیری به همراه دارد به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود طبق دستور پزشک به صورت مداوم قند خون خود را کنترل و در زمان‌های تعیین شده برای معاینه و انجام بررسی‌های بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه اختلال حسی و عروقی در پا زنگ خطری برای بروز زخم پای دیابت است، افزود: این دو عامل در بروز زخم نقش بسزایی دارد به همین دلیل بیماران به محض مشاهده اختلال حسی، عدم خونرسانی و یا هر گونه تغییر در پا باید به پزشک مراجعه کنند.

این پژوهشگر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ریسک فاکتورهای بروز زخم پای دیابتی به دو دسته سیستماتیک و موضعی دسته‌بندی می‌شود که از جمله عوامل خطر سیستماتیک می‌توان به افزایش فشار خون، عدم کنترل قند خون، طولانی شدن بیماری، چاقی و اضافه وزن و ... اشاره کرد.

امینی تصریح کرد: از جمله عوامل خطر موضعی نیز می‌توان به داشتن سابقه ابتلا به زخم پا، مشکلات پا و ناخن و ... اشاره کرد.

به گفته وی، استعمال سیگار و استفاده از کفش و کفی کفش نامناسب نیز می‌تواند موجب بروز زخم پا در بیماران مبتلا به دیابت شود.

این پژوهشگر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره راه‌های پیشگیری از بروز زخم پا خاطرنشان کرد: بیماران باید تلاش کنند تا حد امکان با انجام معاینات دوره‌ای، انجام آزمایش‌های لازم، حفظ سلامت پا و ... از بروز زخم پیشگیری کنند زیرا زخم پای دیابتی می‌تواند عوارض ثانویه برای بیماران به همراه داشته باشد.

امینی افزود: حفظ سلامت و شادابی پوست پا در بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است به گونه‌ای به افراد توصیه می‌شود با استفاده از انواع لوسیون‌ها و مرطوب‌ کننده‌ها مانع بروز خشکی پوست، ترک‌های پا و ... شوند.

وی ادامه داد: ترک کف پا و خشکی پوست احتمال نفوذ عفونت‌ها به داخل پا و بروز زخم را افزایش می‌دهد.

این پژوهشگر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: هم‌چنین بیماران به محض مشاهده هر گونه تغییری در پوست و ناخن‌های پا باید به پزشک مراجعه کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha