سلامت نیوز : پزشکان تاکید کردند مقدار کافی سدیم (نمك) در خون بویژه در دوران سالمندی با حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش ایسنا، اوونت هورن متخصص ارتوپد وطب استخوانی در هلند و دستیارانش طی آزمایشات خود روی گروهی از سالمندان دریافتند كه حفظ غلظت سدیم خون در حد سلامت و استاندارد بدن می‌تواند از بروز شکستگی‌های استخوانی در این گروه سنی جلوگیری کند، البته متخصصان هنوز از علت این ارتباط آگاه نشده‌اند.

به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، این مطالعه روی 5200 فرد بالای 55 سال با هدف بررسی رابطه کاهش سطح سدیم در خون با بروز شکستگی استخوان انجام شد.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که در 8 درصد این افراد کاهش سدیم مشاهده شد و احتمال بروز شکستگی در آن‌ها بالا بود.

بنابراین‌ گزارش، نمک منبع اصلی سدیم است. لزوم نمک در رژیم عذایی انسان از قرن‌ها پیش شناخته شده و از مدت‌ها قبل سدیم به عنوان یک عنصر ضروری به حساب می‌آید.

سدیم بیشتر در مایعات خارج سلولی بدن، مایعات داخل عروق خونی و مایعاتی که اطراف سلول‌ها را احاطه کرده‌اند، وجود دارد، در شرایط طبیعی، میزان سدیم موجود در سلول‌ها کم و به اندازه 10 درصد کل سدیم بدن است.

به گفته متخصصان تغذیه، بدن نیز همیشه سدیم را به خارج از سلول‌ها می‌راند و40 درصد سدیم باقی‌مانده در اسکلت استخوانی بدن یافت می‌شود. در کودکان غضروف استخوانی می‌تواند به عنوان ذخیره سدیم عمل کند.

آمارها نشان می‌دهد که در 61 درصد موارد، کمبود سدیم موجب افزایش خطر شکستگی ستون فقرات و در 39 درصد موارد منجر به شکستگی سایر استخوان‌ها می‌شود.

پزشکان تاكید دارند كه کمبود اولیه سدیم در رژیم غذایی انسان تاکنون دیده نشده است اما عوارض کمبود ثانویه با افزایش دفع سدیم از طریق اسهال، استفراغ، شدت تعریق در هوای گرم و یا نارسایی غده فوق کلیوی بروز می‌كند.

از نشانه‌های کمبود این املاح معدنی مهم استفراغ، بی‌اشتهایی، ضعف عضلانی و انقباض دردناک ماهیچه‌ها هستند. ضعف و از حال رفتن در اثر نارسایی جریان خون نیز در این مواقع مشاهده شده است.

در تحقیق جدید نیز تایید شد که تحلیل رفتن استخوان‌ها یکی دیگر از عوارض کمبود سدیم به خصوص در سالمندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha