چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 24790
سلامت نیوز :استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد، گفت: هیچ غذایی در طبقات هرم تغذیه قابل جایگزینی با غذاهای طبقه دیگر نیست.

دكتر محمد صفریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نیازهای غذایی در هر فرد با فرد دیگری متغیر است، افزود: غذاها در هرم غذایی گروه‌بندی می شوند، به عبارت دیگر نان و غلات جزو طبقات اول هرم غذایی هستند، طبقه دوم میوه‌جات، طبقه سوم سبزیجات،‌ طبقه چهارم گوشت، طبقه پنجم لبنیات و طبقه ششم شامل گروه‌های غذایی چرب و شیرین است.

وی تاکید کرد: در این تقسیم‌بندی غذاهای یک گروه را نمی‌توان با گروه دیگر جایگزین کرد.

وی با بیان اینکه تعادل و تنوع دو اصل مهم در تغذیه است، افزود: اصل تعادل در تغذیه به این معنی است كه هر غذایی به اندازه و در جای خود استفاده شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: هر چه غذاهای متنوع‌تری مصرف كنیم بهتر است و این بدین معناست كه هیچ غذای تكراری در برنامه غذایی هفتگی نداشته باشیم كه متاسفانه امروزه خیلی كم شاهد این امر هستیم.

وی مصرف غذاهای چرب و شیرین را یكی از علل چاقی در افراد دانست و گفت: بر خلاف تصور مصرف زیاد روغن زیتون باعث اضافه وزن در افراد می‌شود.

دكتر صفریان افزود: چاقی مشكل تمامی جوامع امروزی است كه این امر معلول عواملی چون خوردن سریع غذا، نجویدن غذا، مصرف غذاهای چرب و شیرین، كم مصرف كردن میوه و سبزیجات و حذف مواد نشاسته‌ای از برنامه غذایی است.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد خاطرنشان كرد: زندگی ماشینی و وجود وسایل رفاهی، تحرك روزانه افراد را به حداقل رسانده است و این بی‌تحركی در كودكان به خصوص زمانی كه در مقابل تلویزیون مشغول به تماشای فیلم‌های خشن و همراه با استرس زیاد هستند، منجر به چاقی می‌شود.

وی با بیان اینكه برای كاهش وزن به جای حذف مواد نشاسته‌ای مثل نان از برنامه غذایی، باید میزان مصرف روغن را كاهش دهیم، تصریح كرد: تمام این راهكارهای تغذیه سالم مربوط به افراد سالم است و افرادی كه دچار كمبود وزن هستند یا كودكانی كه در سن رشد هستند و خانم‌های باردار و مسن شامل این توصیه‌های تغذیه‌ای نمی‌شوند.

این استاد دانشگاه در خاتمه خاطرنشان کرد: در برنامه غذایی كودكان در حال رشد باید غذاهای پرچرب و لبنیات زیاد گنجانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha