سلامت نیوز : رئیس مؤسسه رازی شمال غرب كشور گفت: مركز سرم‌سازی شمال غرب كشور با مرکزیت مرند، به عنوان مركز سازنده واكسن در كشور به بهداشت جهانی معرفی شده است.

به گزارش ایسنا، ایرج خلیلی که در جلسه هماهنگی تولید واكسن سیزنا (واكسن آنفلوانزای انسانی) در استان آذربایجان شرقی سخن می گفت؛ افزود: كارهای مقدماتی ساخت واكسن آنفلوانزای انسانی صورت گرفته و در صورت تأیید نهایی سازمان بهداشت جهانی، تولید این واكسن در استان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به همكاری‌های صورت گرفته با بهداشت جهانی در این رابطه گفت: كارهای مقدماتی صورت گرفته و در صورت تائید نهایی، تولید این واكسن در استان صورت خواهد گرفت.

اریك لوران نماینده سازمان بهداشت جهانی نیز در این جلسه، بر قابلیت ویژه ایران و آذربایجان شرقی در تولید واكسن آنفلوانزای انسانی تاكید كرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی علاوه بر حمایت از واكسن‌سازی، در مقابله با بیماری‌های مختلف نیز فعالیت گسترده دارد و به دلیل اهمیت بیماری آنفلوانز،  در این بخش نیز همچنان فعالیت گسترده خواهد داشت.

وی اظهار داشت: از سال 2007 مذاكرات در مود واكسن‌سازی با موسسه رازی انجام می‌شود و بازدیدهای مختلف از سایت تولید واكسن آنفلوانزا در آذربایجان شرقی صورت گرفته است.

لوران گفت: انتخاب موسسه رازی با توجه به تجارب چند ساله این فرصت را فراهم خواهد كرد تا تولید واكسن عملیاتی شود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: انتخاب استان آذربایجان شرقی علاوه بر توان علمی به عنوان مركزی استراتژیك مطرح است و می‌تواند به كشورهای همسایه نیز صادرات صورت گیرد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ادامه سخنان خود تصریح كرد: حمایت فنی از طریق انتقال نرم‌افزاری و دانش ساخت محصول صورت خواهد گرفت و البته قبلاً نیز حمایت مالی كوچكی صورت گرفته و تجهیزاتی برای موسسه رازی خریداری شده است.

لوران افزود: تولید واكسن آنفلوانزی انسانی پروژه‌ای بزرگ است كه نیازمند حمایت مالی قابل توجه از سوی مسئولان است و در صورت تامین مالی ، تخصص و توان موسسه رازی می‌تواند این پروژه را عملیاتی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha