سلامت نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه طبق برنامه پنجم توسعه، پنج دانشگاه برتر كشور باید تشویق شوند، گفت: ما نیز بودجه ویژه‌ای را برای هر دانشگاهی كه جزء 5 دانشگاه برتر كشور باشد، تخصیص می‌دهیم.

به گزارش  فارس ، مصطفی قانعی در همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری و مدیران اجرایی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور كه امروز در ساختمان اداری دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، هدف از تشكیل این همایش را گام نهادن در راه تحقق نقشه جامع علمی كشور خواند و گفت: از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری، تولید علم و لزوم دستیابی هر چه سریع‌تر به قله‌های علم و فناوری است.

وی ادامه داد: اسناد، تهیه شده و نظریه‌ها نیز پردازش شده است و نیازی نیست تا به دنبال مفاهیم بگردیم؛ تكالیف همه دانشگاه‌ها نیز روشن است؛ در دوره جدید وزارت بهداشت، دو یا سه جلسه با رؤسای هر دانشگاه تشكیل شده و بحث‌های برنامه پنجم توسعه و نقشه راه كشور مورد بحث قرار گرفته است.

قانعی در خصوص لزوم عزم جدی هر استان در اجرایی شدن برنامه‌ها اظهار داشت: سال آینده باید به تمامی مسئولان اجرایی هر استان گزارش دهیم كه منابع اختصاص داده شده، چگونه هزینه شده است؛ با سیاست‌های كلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، دیگر مشكلی در خصوص جذب بودجه‌های پژوهشی یك درصدی از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نداریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به مصمم بودن دولت برای اجرای نقشه علمی كشور گفت: صدور انقلاب در موج بعدی نفوذ به كشورهای اسلامی با پیوست علم و فناوری انجام خواهد شد كه نخستین مدل آن نیز در كشور سوریه به شكل زیبایی انجام شد همچنین فناوری‌های روز ایران را برای نخبه‌های علمی و سیاسی در سطوح عالی به نمایش گذاشتیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به بخشی از برنامه‌های تدوین‌شده در حوزه پژوهش و تحقیقات اضافه كرد: طبق برنامه پنجم توسعه 5 دانشگاه برتر كشور باید تشویق شوند؛ ما نیز بودجه ویژه‌ای را برای هر دانشگاهی كه جزء 5 دانشگاه برتر كشور شود، تخصیص می‌دهیم.

وی در خصوص تجربیات موفق در دانشگاه‌هایی كه رتبه‌های بالا كسب كرده‌اند، بیان داشت: از رؤسای این دانشگاه‌ها كه در بخش پژوهش و تحقیقات به نقاط خوبی رسیده‌اند، تقاضا كردیم تا مدل‌ها و روش‌های خود را در جلسات مطرح كنند.

قانعی در ادامه پیشنهاد داد كه هیئت‌های علمی از اول فروردین ماه 1390برای تشكیل شركت‌های اقتصادی خصوصی دانش‌بنیان، اقدامات اجرایی را آغاز كنند و یك‌هزار میلیارد تومان از بودجه در نظر گرفته شده با تصویب هیئت امنای دانشگاه را اخذ و صرف تولید تجهیزات پزشكی و دارویی در این شركت‌ها كنند.

وی توسعه علمی ایران را بدون گسترش علوم پایه، انجام‌شدنی ندانست و گفت: در حال حاضر بخش كوچكی از هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها فعال هستند و وضعیت فعلی قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha