مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دستور گرفتن آزمایش‌های اچ.آی.وی و هپاتیت باید توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صادر شود.

چرا در آزمایش‌های پیش از ازدواج، HIV و هپاتیت لحاظ نمی‌شود؟

سلامت نیوز:مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دستور گرفتن آزمایش‌های اچ.آی.وی و هپاتیت باید توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صادر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«محمدجعفر صادقی» در رابطه با موضوع آزمایش‌های پیش از ازدواج و استانداردهای آن، اظهار کرد: در همه دنیا و براساس پروتکل کشوری انجام آزمایش‌های موادمخدر و روان‌گردان، ابتدا با استفاده از تست‌های اسکرنینگ یا غربال‌گری صورت می‌گیرد که پاسخ‌دهی سریعی دارند و از دقت بالایی برخوردارند، اما می‌توانند پاسخ مثبت کاذب نیز داشته باشند. در مرحله دوم نمونه‌های مثبت با یک روش تأییدی (Thin layer chro matography) به‌منظور تقکیک نتایج مثبت از مواردی که منجر به بروز نتیجه مثبت کاذب در مرحله غربال‌گری شده، استفاده می‌شود.

مصرف برخی مواد، در آزمایش‌های پیش از ازدواج اعتیاد را پنهان می‌کند

وی افزود: امروزه با بهره‌گیری از روش‌های مناسب و ابزارهای نظارتی دقیق از جمله نظارت مستقیم بر فرآیند نمونه‌گیری، سیستم‌های دوربین مداربسته در مرحله نمونه‌گیری، در آزمایشگاه‌های پیش‌از ازدواج دست‌کاری در این فرآیند به‌حداقل رسیده است. نکته مهم این‌جاست که اطمینان به‌درستی نتیجه آزمایش بر نمونه دریافتی، صددرصد است، اما این احتمال که با استفاده از مصرف برخی مواد، نتیجه آزمایش ادرار منفی شود، منتفی نیست.

صادقی ادامه داد: به استناد دستور ابلاغی در مرداد ماه سال 90 وزارت بهداشت و درمان، آموزش پزشکی و براساس ابلاغ ستاد مبارزه با موادمخدر انجام آزمایش اعتیاد به مصرف شیشه(مت-آمفتامین و آمفتامین) به صورت اجباری در آزمایشگاه‌های تشخیص موادمخدر و روان‌گردان شبکه بهداشت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور اجباری است. نکته اینجاست که این اقدام، دقیقاً هماهنگ با دستورالعمل آزمایش‌های توضیح داده شده، انجام می‌گیرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد توضیح داد: در راستای آگاه‌سازی افراد در زیرنویس برگه نتایج آزمایش، توضیحاتی در مورد مواد تأثیرگذار در آزمایش پیش از ازدواج ارائه می‌شود. این آزمایش وجود مشتقات مورفین و آمفتامین را تا حداکثر 48 ساعت پیش از زمان گرفتن نمونه تأیید یا رد می‌کند.

وی با بیان این‌که «با توجه به بررسی‌های اپیدمیولوژیک انجام‌شده در کشور توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برنامه واکسیناسیون هپاتیت ب از سال 1372 جزو برنامه شاخص عملکرد زیست‌محیطی واکسیناسیون قرار گرفته است»، خاطرنشان کرد: همه نوزادان از ابتدای تولد علیه بیماری هپاتیت ب واکسینه می‌شوند. نکته مهم این است بررسی روند شیوع و بروز نظام مراقبت بیماری هپاتیت در کشور، نشانگر روند روبه‌کاهش شیوع  بیماری در جامعه است، به صورتی که در طول سال‌های گذشته، شیوع بیماری هپاتیت ب از 5 درصد به 1.2 درصد کاهش داشته است.

دستور گرفتن آزمایش‌های اچ.آی.وی و هپاتیت باید توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صادر شود

صادقی تصریح کرد: هم‌اکنون ایران برنامه حذف هپاتیت سی را در دستور کار خود قرار داده است. بنابراین درنظر گرفتن یک بیماری که روند روبه کاهشی در جامعه دارد، در برنامه‌های غربالگری جایز شمرده نشده است. هم‌چنین تصمیم‌گیری برای گرفتن آزمایش هپاتیت و اچ.آی.وی در آزمایش‌های پیش‌از ازدواج توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور به ریاست رئیس‌جمهور و وزرای وزارت‌خانه‌هایی چون بهداشت و درمان، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و... براساس شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... تدوین و ابلاغ می‌شود، بنابراین دانشگاه‌ها دخالتی در این زمینه ندارند و تنها مجری سیاست‌های ابلاغی این دستگاه‌ها هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: رسالت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در خصوص برنامه‌های ازدواج، شناسایی موارد مثبت تشخیص داده شده توسط کمیته‌های کشوری، اعلام موارد مثبت به هر دو طرف و اجرای برنامه‌های آموزشی  در این راستا است. بنابراین تصمیم نهایی برای ازدواج یا عدم‌ازدواج در مواقعی که موارد مثبت اعلام می‌شود، بر عهده دو طرف متقاضی ازدواج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha