در حالی که مدیرکل دامپزشکی استان کرمان معتقد است از هفته گذشته تاکنون مورد جدیدی از تلفات ناشی از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی «خبر» در دام‌ها به دامپزشکی گزارش نشده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از شیوع دوباره این بیماری در منطقه خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه از روز گذشته (سه‌شنبه 19 تیرماه) بیماری طاعون نشخوارکنندگان در منطقه دوباره مشاهده شده است.

یک بام و دو هوای شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی «خبر»

سلامت نیوز:در حالی که مدیرکل دامپزشکی استان کرمان معتقد است از هفته گذشته تاکنون مورد جدیدی از تلفات ناشی از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی «خبر» در دام‌ها به دامپزشکی گزارش نشده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از شیوع دوباره این بیماری در منطقه خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه از روز گذشته (سه‌شنبه 19 تیرماه) بیماری طاعون نشخوارکنندگان در منطقه دوباره مشاهده شده است.

به گزار ش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،"حسین رشیدی" مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ، در خصوص شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی «خبر» گفت: اوایل تیرماه سال‌جاری، تلفات حیات وحش در پارک ملی «خبر»  توسط محیط‌بانان گزارش شد.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از اعلام این گزارش، تیم‌های امنیت و بررسی بیماری‌های دام به منطقه اعزام شدند که حدود شش راس لاشه دام در منطقه «روچون» مشاهده شد اما به علت گندیده بودن لاشه‌ها امکان کالبد شکافی از همه لاشه‌ها وجود نداشت و تنها در یکی از لاشه‌ها امکان کالبد شکافی بود که آزمایشگاه پس از کالبد شکافی وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) را تائید کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان این بیماری را یک بیماری مشترک بین انسان و دام ندانست و عنوان کرد: بیماری نشخوارکنندگان کوچک هیچ مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

وی به تاریخچه شیوع این بیماری اشاره و اظهار کرد: این بیماری به صورت بومی از سال 1373 در دام‌های کشور گزارش شده و تنها گوسفند و بز به این بیماری مبتلا می‌شوند. به همین علت همه ساله در مناطقی که این بیماری گزارش شود، واکسیناسیون انجام می‌شود.

رشیدی با تاکید بر اینکه دامی که این واکسن را دریافت می‌کند تا پایان عمر از این بیماری مصون خواهد ماند، افزود: به علت حساسیت این موضوع هر ساله گوسفند و بز که در حاشیه حیات وحش پارک ملی «خبر» که شامل مناطق بافت و ارزوئیه است، واکسیناسیون ptr دریافت می‌کنند و در سال‌های اخیر موردی در دام‌های اهلی منطقه مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی شدید سال‌ جاری و افزایش ورود دام عشایری به مناطق ییلاق استان از جمله بخش «خبر»، سبب شده شیوع این گونه بیماری‌ها نگران کننده شود زیرا تراکم دام در منطقه یک عامل خطر برای انتشار بیماری‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اکیپ‌های بیماری یاب دامپزشکی و مراقبت از بیماری‌ها، در منطقه مذکور روزانه حضور پیدا کنند، ضمن آنکه توصیه‌های بهداشتی به اداره کل محیط زیست استان انجام شده و مواد ضد عفونی کننده برای ضد عفونی آبشخورهای حیات وحش در اختیار این نهاد قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از هفته گذشته تاکنون مورد جدیدی از تلفات به دامپزشکی گزارش نشده است.

شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی خبر از روز گذشته

اما "رضا جزینی‌زاده" مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان به ایسنا گفت: با توجه به تلاش‌های گسترده‌ای که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست طی چند روز گذشته و بدون کمک‌های استانی مخصوصا مدیریت بحران استان، انجام شد، منطقه پایش و تا روز گذشته بیماری کنترل شد.

وی از شیوع دوباره این بیماری در منطقه خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه از روز گذشته بیماری طاعون نشخوارکنندگان در منطقه دوباره شیوع پیدا کرده است، لذا لازم است که مدیریت بحران استان به کمک محیط زیست بیاید زیرا اگر مدیریت بحران به موقع اقدام نکند، هزینه‌های بیشتری به بدنه دولت تحمیل خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و عنوان کرد: ساعات اولیه و روزهای اولیه شیوع بیماری، ساعات و روزهای طلایی نام دارند که اگر در این روزها اقدامات لازم صورت نگیرد، هزینه‌های زیادی به استان تحمیل خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از حساسیت سرپرست استانداری کرمان به این موضوع تصریح کرد: سرپرست استانداری کرمان دستورات لازم را صادر کرده‌ که امیدواریم دستورات وی اجرایی شود و برای جلوگیری از خطر نابودی حیات وحش و دام اهلی، اقدام به‌موقع انجام گیرد.

جزینی‌زاده از مذاکرات این سازمان با مدیریت بحران استان سخن به میان آورد و مطرح کرد: ضمن تماس‌های مکرر با مدیریت بحران، چندین نامه نیز برای آنها ارسال کرده‌ایم که امیدواریم هرچه زودتر اهمیت این موضوع روشن شود تا از بحرانی که احتمالا در آینده نزدیک بوجود خواهد آمد، جلوگیری شود.

وی به علل انتقال این بیماری به حیات‌وحش اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به رصد و پایش و کنترل‌های انجام شده، حیات وحش ما پاک بوده و انتقال این بیماری از طریق دام‌های اهلی که واکسیناسیون نشده‌اند یا از طریق دام قاچاق بوده است، همچنین خشکسالی بر تشدید این بیماری می‌افزاید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان حیات وحش استان را نماد تنوع زیستی کشور دانست و به ایسنا گفت: استان کرمان بهترین ویترین تنوع زیستی کشور را در خود جای داده و همانند عضوی از خانواده ما محسوب می‌شود و همه در قبال این ذخایر ارزشمند مسئولیم، لذا باید آگاهی خود را در قبال مسئولیتی که در زمان بحران برعهده داریم، بیشتر کرده و مسئولیت‌پذیر و جوابگو باشیم ودر غیراینصورت نوع عملکرد برخی مسئولان جفا به محیط زیست و نسل‌های آینده خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha