سلامت نیوز : رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بهداشت روانی تنظیم فركانس وجود انسان است اگر از محور تعادل خارج شد از ظرفیت‌های انسانی دور می‌شود و اگر از جایگاه خود تكان خورد از ریل خارج شده است.

به گزارش فارس، اسفندیار رحیم مشایی امروز در اولین كنگره روانشناسان و مشاوران ایران كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: ابتدا باید ماه ربیع‌الاول را تبریك گفت كه شادی اهل بیت است.

وی گفت: شادی اصلی‌ترین اصل در حوزه روانشناسی است و این ایام خجسته را یادآوری می‌كنیم تا انرژی بیشتری بگیریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: اینكه اولین كنگره ملی روانشناسان و مشاوران ایران است تبریك می‌گویم ولی به روانشناسان و حوزه روانشناسی تسلیت می‌گویم چرا كه الان باید دهمین یا بیستمین كنگره روانشناسی باشد.

رحیم مشایی گفت: حوزه روانشناسی بنیادی و مبنایی است و میزان شناخت ما از روان انسان كم است مانند میزان شناخت انسان از جهان است. اگر روان خود را نشناسیم شما نمی‌توانید جهان خود را بشناسید.كسی كه از شناخت خود ناتوان است چگونه می‌تواند خدا را بشناسد.

وی اضافه كرد: مشكل بشر در تاریخ عدم شناخت نفس خود است. اگر امكان شناخت برای بشریت فراهم شود همه مسائل جهان هموارتر می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ‌وقتی انسان نباشد خدا فهم نمی‌شود و چیزی كه فهم نشود، باشد یا نباشد اهمیتی ندارد. خداوند با هیچ موجودی قابل مقایسه نیست. قیمت الهی و دستگاه توحیدی باید ببینیم كه از عرش به چیزی است و باید به چه چیزی بیارزد. ارزیدن با سنجش همراه است.

رحیم مشایی ادامه داد: تمام كمالات وقتی امكان پیدا می‌كند كه سنجش آن وجود نداشته باشد و كمال بودن آن زیر سوال می رود، چیزی كه دیده نمی‌شود سنجشی برای آن وجود ندارد و همچنین قیمتی نیز برای آن وجود نخواهد داشت.

وی گفت: رابطه خدا و انسان یك رابطه دو طرفه است فكر نكنید كه ما محروم هستیم و برای خود اختیار نداریم. انسان برای خلق نیز اختیاری ندارد و رابطه بین انسان و خدا دوطرفه است و در پاسخ به اصلی‌ترین سوال چرایی وجود است. فلاسفه خیلی بحث كرده‌اند كه همه اینها به حدیث قدسی خداوند برمی‌گردد كه "مخفی بودم دوست دارم شناخته شوم ". این شناخته شدن بحث شیرین زیادی دارد كه هم‌اكنون فرصت بحث كردن آن را نداریم.

رحیم مشایی گفت: همه چیز ظرفیتی دارد و دوست دارد كه این ظرفیت تجلی پیدا كند. این دوست داشتن بشر مانند دوست داشتن‌های دیگر نیست. منطق حكم می‌كند كه نور از جنس تلالو و پرتو افكنی است.

وی افزود: خداوند ظرفیت مطلق است و ما بحث‌های مربوط به آن را محسوس می‌كنیم و بیش از هر چیز دیگر باید تلالو داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه كرد: باید ببینیم كه وجود چیست. موجودیت همه آن حضور، نمایش و بروز است. خداوند جزء مصادیق غیب است و خداوند حاضر است غایب در حضور است. چطور می‌شود كه یك چیزی ظرفیت داشته باشد و اقتضای ظرفیت نمود دارد و این حداكثر عالم است.

رحیم مشایی گفت: در ادعیه و خزینه معارف ما می‌گوییم ای خدا ای كسی كه مخفی هستی قرار نیست كه من از خداوند مخفی باشم چون واجب است كه خداوند اشكار باشد در ادعیه داریم كه ای كسی كه به خاطر شدت ظهورت مخفی هستی همه چیز در پرتو ظهور آن ظاهر می‌شود ما ظاهر شدن‌ها را دیده‌ایم و با آن منطق آشنا شده‌ایم اما این ظهورها به اعتبار ظهور اوست و آن بستر همه چیز از اراده اوست.

وی افزود: خداوند چاره‌ای جز آفرینش ندارد من اگر دارا هستم اگر داراییم اعطا نداشته باشد هیچ مهم نیست و این نمی‌ارزد دارایی در اعطاست و در داشتن نیست همه گیرنده‌اند به غیر از خداوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه كرد: منظور خدا از خلق، خلق انسان است. خلق عبارت كلی است منظور از خلق شناخته شدن است. انسان است كه می‌تواند فرا را بشناسد انسان اولین خلق است و انسان یك تراز است ولی خودش یك طیفی است. مختصات انسان كامل را می‌توان نوشت و خداوند نمی‌توانست قبل از انسان چیز دیگری را بیافریند برای اینكه ممكن نیست. نمی‌تواند موجودی قبل از كاملترین موجود خلق كند قاعده كمال نیز همین است.

رحیم مشایی گفت: ما در عالم مانند ماهیان هستیم كه از آدم 1.45 سانتی تا 2.10 سانتی می‌بینیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بهداشت روانی تنظیم فركانس وجود انسان است اگر از محور تعادل خارج شد از ظرفیت‌های انسانی دور می‌شود و اگر از جایگاه خود تكان خورد از ریل خارج شده است.

وی اضافه كرد: آدمی كه متعادل نیست نمی‌تواند دریافت كند فریب می‌خورد و واقعیت‌ها را اشتباه می‌گیرد.

رحیم‌مشایی افزود: عدالت یك مسئله اقتصادی، سیاسی نیست بلكه عدالت در سیاست و اقتصاد ورود پیدا می‌كند. ظلم یعنی گرفتن، ظلم معنایش این است كه چیزی در جانشین نسبت قرار دادن است.

وی خاطر نشان كرد: فرصت‌های زیادی از بشریت رفته است انسان‌ها كه باید فرصت‌ساز باشند می‌بینیم كه در طول تاریخ فرصت‌سوز بوده‌اند. این افراد تعادل نداشتند البته بهداشت روانی بسیار مهم است كسانی كه بهداشت روانی ندارند خسارت وارد می‌كنند جنگ‌هایی كه در تاریخ بروز پیدا كرده است چه بسیار خساراتی را ایجادكرده است و چه فرصت‌هایی را از بشریت گرفته است. تعادل روانی بحث مهمی است و تنظیم آدم‌ها نیز كار بسیار مهمی است لازم است كه یك یا روزی چند بار تنظیم شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دستگاه انسان را طوری خلق كرده كه رابطه بده و بستان دارد و تعادل كه به هم بخورد بازآفرینی‌های فطرت نیز از بین می‌رود.

وی افزود: مهمترین تكلیف تنظیم انسان است باید فكری كنیم كه در برنامه‌ها توسعه و پیشرفت وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha