پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور گفت: هم‌اكنون 6 هزار و 500 روانشناس در كشور وجود دارد ولی با حدود 17 میلیون خانوار به 17 هزار روانشناس نیازمندیم.

سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور گفت: هم‌اكنون 6 هزار و 500 روانشناس در كشور وجود دارد ولی با حدود 17 میلیون خانوار به 17 هزار روانشناس نیازمندیم.

 غلامعلی افروز در كنگره روان‌شناسان و مشاوران ایران كه در سالن اجلاس سران برگزار شد افزود: اولین كنگره و مجمع عمومی روانشناسان و مشاوران كشور برگزار می‌شود و هدف اصلی این كنگره تعهد حرفه‌ای و اقتدار سازمانی است.

وی گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با چند هدف مشخص تأسیس شده است و كار خود را با 700 روانشناس آغاز كرد كه هم‌اكنون این تعداد به 6 هزار و 500 روانشناس و مشاور رسیده است و 2 هزار و 500 نفر آنها پروانه تخصصی از سازمان نظام روانشناسی دریافت كرده‌اند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور گفت: ارتقای بهداشت روانی جامعه، تنظیم خانواده، كاركنان و كارگزاران نظام كشوری و ارتقای دانش تخصصی از رسالت‌های اصلی سازمان نظام روانشناسی است.

افروز گفت: با تشكیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با عنایت به اهداف مندرج در قانون به ویژه ارتقای دانش تخصص روانشناسی و مشاوره و تلاش در ارتقای بهداشت و روانی جامعه ضرورت بازنگری به جایگاه روانشناسی و مشاوره در كشور و تدوین برنامه جامعه و بلندمدت و ترسیم چشم‌انداز 20 ساله روانشناسی مضاعف می‌شود كه از اهداف اصلی نظام روانشناسی است.

وی افزود: در سال 1900 به میزان 14 درصد جمعیت جهان، در سال 2000، 47 درصد جمعیت جهان شهرنشین بودند كه این رقم در سال 2010 میلادی به 421 شهر جهان بیش از یك میلیون نفر رسیده است و چندین شهر ایران از جمله تهران، مشهد، كرج، تبریز، اصفهان، شیراز، قم بیش از یك میلیون نفر جمعیت دارند و نیازمند خدمات ویژه بهداشت روانی است.

وی گفت: مطابق آمار جمعیتی در سال 1385 با مهاجرت‌های خواسته و ناخواسته فزونی فوق‌العاده‌ای در جمعیت شهرنشینی و روستانشین‌ها افزایش پیدا كرد و حدود 70 درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند و كمتر از 30 درصد جمعیت ایران در مناطق روستایی ساكن هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور افزود: این آمار بیانگر این حقیقت است كه جمعیت شهرنشین ایران از میانگین جهانی شهرنشینی (47 درصد) به طور چشم‌گیری بالاتر است كه قطعا نیاز آنها به خدمات بهداشت روانی و روانشناسان افزایش پیدا می‌كند.

افروز افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت میانگین تعداد روانشناسان به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در سال 2008 در كشورهای مختلف 15 نفر بوده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور اظهار داشت: در سال 2010 میلادی برای كشور كانادا 47 روانشناس برای جمعیت صد هزار نفری، كشور آمریكا به ازای هر صد هزار نفر 40 روانشناس، كشور فرانسه به ازای صد هزار نفر 33 روانشناس، برای ایران به ازای صد هزار نفر جمعیت 6 روانشناس و برای چین به ازای 200 هزار نفر یك روانشناس بوده است كه تعداد روانشناسان ایران به ازای هر صد هزار نفر به فوق‌العاده معناداری كمتر از میانگین جهانی است.

وی گفت: در كانادا یك روانشناس برای دو هزار و 127 نفر مشاوره می‌دهد. در كشور آمریكا یك روانشناس برای هر 2 هزار و 500 نفر فعالیت می‌كند، در فرانسه یك روانشناس برای 3 هزار و 30 نفر و در ایران یك روانشناس به ازای 15 هزار و 666 نفر فعالیت می‌كند كه رقمی تأمل برانگیز است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور اضافه كرد: از روانشناسان واجد شرایط در كشورهای كانادا، آمریكا، فرانسه 58 درصد آنها دارای مدرك فوق‌ لیسانس هستند و 42 درصد آنها مدرك دكترا دارند. ولی در ایران از 6 هزار و 500 روانشناس و مشاوره در كشور كه عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور هستند 91 درصد آنها دارای مدرك كارشناسی ارشد و 9 درصد آنها دكترا دارند و نیاز به روانشناسان مجرب و مشاوران بصیر به ویژه با درجه دكترا در كشورهای مختلف از جمله ایران روزافزون است.

افروز گفت: در ایران حدود 17 میلیون خانوار با میانگین 4.2 درصد در مناطق شهری و روستایی زندگی می‌كنند و برای 4 هزار و 200 نفر نیازمند یك روانشناس هستند كه جمعاً به 17 هزار روانشناس مجرب و واجدشرایط با مدرك كارشناسی ارشد و دكترا و دارای پروانه اشتغال از سازمان روانشناسی كشور نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha