جمعه ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 248175

یک متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با تاکید بر منع مصرف خودسرانه ویتامینD گفت: بهترین منبع جذب ویتامین D نور خورشید است که مردم می‌توانند از اوایل خرداد و تا دهم شهریورماه بین ساعت 10 صبح تا 14 عصر از این منبع الهی بهره گیرند.

بهترین ساعت جذب ویتامین D چه ساعتی است؟

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با تاکید بر منع مصرف خودسرانه ویتامینD گفت: بهترین منبع جذب ویتامین D نور خورشید است که مردم می‌توانند از اوایل خرداد و تا دهم شهریورماه بین ساعت 10 صبح تا 14 عصر از این منبع الهی بهره گیرند.

به گزارش سلامت نیوز، تیرنگ رضا نیستانی، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفت‌وگو با آنا در مورد عوارض کمبود ویتامین اظهار کرد: کمبود این ویتامین منجر به بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود زیرا این ویتامین در بروز انواع امراض از جمله امراض روحی، امراض قلبی عروقی، سرطان روده و پستان و پوکی استخوان موثر است؛ البته برخی به اشتباه تصور می‌کنند کمبود این ویتامین منحصرا باعث ایجاد بیماری استخوانی می‌شود اما اینطور نیست و از نظر علمی ثابت شده که از غدد درون ریز تا ماهیچه‌های استخوان و تکثیر سلول‌ها و ایمنی بدن و استحکام استخوان‌ها به جذب ویتامین دی ارتباط مستقیم دارد.

این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه ویتامین دی برای استخوان و پوست و سلامت روحی و روانی بسیار تاثیر گذار است، ادامه داد: ویتامین دی یک نوع ویتامین محلول در چربی است و بدن همه افراد به تناسب سن و جنس به میزان مختلفی از این ویتامین نیاز دارد و به طور میانگین همه افراد به صورت روزانه به 400 تا 600 واحد بین‌المللی ویتامین دی نیاز دارند؛ البته مصرف این ویتامین باید براساس آزمایشات صورت گرفته، توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن ممنوع است.

نیستانی یادآور شد: کمبود ویتامین دی منجر به ضعف ماهیچه‌ها و پوکی استخوان شده و شاهدیم که سالمندان با هر بار زمین خوردن دچار شکستگی استخوان می‌شوند، حتی براساس مطالعات علمی مشخص شده که کمبود ویتامین دی در بروز دیابت و ام اس و افسردگی نیز نقش بسزایی داشته است.

این متخصص تغدیه افزود: مهم ترین منبع ویتامین دی منبع لایزال خورشید است که متاسفانه تعداد کثیری از مردم به دلیل زندگی شهرنشینی، آلودگی هوا و نوع پوشش از دریافت آن به طور طبیعی محروم می‌شوند. جذب ویتامین دی از طریق خورشید در شهرها بسیار ضعیف است زیرا شهروندان ساعات‌ متمادی را در اماکن مسقف مشغول به کار و فعالیت هستند و مانع جذب این انرژی حیات بخش در زمان تابش نور مستقیم خورشید می‌شوند.

نیستانی در خصوص نحوه جذب ویتامین دی از نور خورشید نیز گفت: زاویه تابش، ساعت نور آفتاب، فصل و زمان تابش و رنگ پوست در میزان جذب ویتامین دی از نور خورشید مهم است و با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف نیز متغییر است، البته بین ساعت 10 صبح تا 14 عصر زمان مناسبی برای جذب ویتامین دی است که این زمان نیز در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد آغاز و تا دهم شهریور ماه نیز ادامه دارد.

این مدرس تغذیه دانشگاه با اشاره به جذب ویتامین دی در مناطق مختلف کشور بیان کرد: به عنوان مثال میزان جذب ویتامین دی از طریق نور خورشید در شهر ارومیه با شهر اهواز تفاوت دارد، به طوری که در آخرین مطالعات صورت گرفته مشخص شد بیشترین جذب ویتامین دی در ارومیه بود و کمتری میزان نیز در شهر اهواز است زیرا به دلیل گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور مردم اهواز آفتاب گریز هستند اما در ارومیه به دلیل ییلاق مردم بیرون و در مقابل آفتاب هستند.

وی بر ممنوعیت استفاده از حمام آفتاب تاکید کرد و گفت: به هیچ وجه حمام آفتاب را به مردم توصیه نمی‌کنیم؛ البته در صورتی که فرد تمام بدن خود را با کرم ضد آفتاب بپوشاند می‌تواند در مدت زمان کمی از تابش مستقیم آفتاب بهره ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha