نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه تا پایان سال به حدود سه میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیاز است، گفت: تامین ارز در زمان مناسب و به اندازه کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که لازم است بانک مرکزی ارز مورد نیاز را برای بخش سلامت اختصاص دهد.

به ۳ میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیازمندیم

سلامت نیوز:نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه تا پایان سال به حدود سه میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیاز است، گفت: تامین ارز در زمان مناسب و به اندازه کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که لازم است بانک مرکزی ارز مورد نیاز را برای بخش سلامت اختصاص دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمدنعیم امینی‌فرد با بیان اینکه دغدغه جدی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ تامین ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: اخیرا جلسه‌ای را کمیسیون بهداشت با وزیر بهداشت داشته که در آن جلسه درباره میزان ارز تخصیص داده شده گزارشی ارائه شده است.

وی افزود: نیاز ارزی کشور برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است که با در نظر گرفتن ضریب اطمینان‌بخشی می‌توان گفت که ما حداقل تا پایان سال به سه میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی نیاز داریم آن هم در شرایطی که در این وضعیت ارز به انواع و اقسام خدمات و کالاها داده می‌شود اما ارز لازم به بخش سلامت اختصاص نمی‌یابد که در این چند ماه این موضوع به خوبی دیده شد.

امینی‌فرد ادامه داد: از طرف دیگر علاوه بر امر مهم و خطیر اختصاص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی مساله زمان‌بندی نیز مهم است چون فرآیند تولید دارو و تامین مواد اولیه دارای زمان‌بندی مشخص و تعیین‌ شده‌ای است که باید بر اساس آن جلو رفت لذا تخصیص به موقع ارز برای دارو بسیار مهم است، این قاعده درباره تجهیزات پزشکی نیز وجود دارد.

وی افزود: میزان واردات تجهیزات پزشکی و تولید آن همگی از قبل برنامه‌ریزی شده، با توجه به اینکه ممکن است تحریم‌ها شدیدتر شود باید اقدامات لازم نسبت به تدارک مواد اولیه تجهیزات پزشکی و ایجاد یک حاشیه اطمینان تا پایان سال صورت گیرد. تاکید کمیسیون بهداشت بر این است که باید بانک مرکزی به موقع و در زمان مناسب ارز مورد نیاز این صنف را تامین کند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر آن است که واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی باید نقدینگی کافی داشته باشند. وقتی آنها طلبکار هستند و هنوز برخی از شرکت‌های دارویی بخشی از طلب خود را از بیمارستان‌ها و بیمه‌ها نگرفتند، آنها نمی‌توانند نسبت به تامین دارو و تجهیزات پزشکی اقدامات لازم را انجام دهند لذا مساله اصلی کمیسیون آن است که ارز در زمان مناسب و به اندازه کافی تامین شود.

امینی‌فرد در پایان گفت: بر این اساس مقرر شد که کمیسیون رایزنی‌های لازم را داشته و حتی از بانک مرکزی پیگیری کند تا نحوه اختصاص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی مشخص شود، حتی ممکن است در جلسات آتی کمیسیون از رییس کل بانک مرکزی نیز دعوت به عمل آید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha