شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 248224

در پی ماجرای آتش‌سوزی هورالعظیم عراق در شبكه‌های اجتماعی عكس‌های چند راس گاو میش منتشر شده كه پوست بدن‌شان به‌شدت سوخته است.

درآتش شایعه سوختند

سلامت نیوز: در پی ماجرای آتش‌سوزی هورالعظیم عراق در شبكه‌های اجتماعی عكس‌های چند راس گاو میش منتشر شده كه پوست بدن‌شان به‌شدت سوخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،در توضیح این عكس‌ها هم نوشته شده دام‌های مردم هویزه بر اثر شدت گرمای ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم سوخته است. در این باره نشان می‌دهد كه این خبر صحت ندارد. یكی از فعالان اجتماعی در هویزه عكس‌های منتشر شده مربوط به گاومیش‌هایی است كه قربانی یك دعوای طایفه‌ای در یكی از شهرهای اطراف هویزه شده‌اند.

به گفته او اختلافات خانوادگی موجب شده تا یكی از طرفین دعوا اصطبل طرف مقابل را آتش بزند و به گاومیش‌ها آسیب برساند. «ناظم ثبوتی»، فرماندار هویزه هم با تكذیب آسیب دیدن گاومیش‌ها بر اثر شدت گرمای آتش هورالعظیم، «بعد از انتشار این عكس‌ها در فضای مجازی این موضوع را شخصا پیگیری كردم و بعد از بررسی‌های فراوان متوجه شدیم حدود ٥ ماه قبل در جریان یك نزاع خانوادگی در یكی از شهرهای مجاور هویزه، یكی از خانواده‌ها شبانه اصطبل طرف مقابل را آتش زده و بر اثر این اتفاق به گاومیش‌ها آسیب رسیده است.»

دود شدید ناشی از آتش‌سوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم در كشور عراق نزدیك به ١٠ روز است كه زندگی را بر ساكنان هویزه در استان خوزستان سخت كرده است. انگار خوزستان باید دایما روی خط خبرهای بحران باشد. چند روز پیش از بروز این حادثه، پایین آمدن كیفیت آب در شهرهای آبادان و خرمشهر خبرساز شده بود. هر دو حادثه یك نقطه اشتراك داشتند؛ تولید و انتشار شایعاتی كه فضای عمومی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد.

در ماجرای شوری آب آبادان و خرمشهر شایعه صادرات آب ایران به كویت و عراق با انتشار برخی عكس‌های جعلی برای چند روز بر موضوع اصلی سایه انداخته بود تا جایی كه موجب شد وزیر نیرو و شماری دیگر از مسوولان استان خوزستان در این باره توضیح دهند و اصل خبر را تكذیب كنند.

در چنین شرایطی فرماندار هویزه تاكید كرد كه اگر چنین اتفاقی افتاده بود فرمانداری برای دریافت حمایت‌های دولتی موضوع را به مسوولان ارشد منعكس می‌كرد. او گفت: «همه كسانی كه با پرورش گاومیش آشنایی دارند می‌دانند كه مناطق گاومیش‌داری ما محدود است. چون گاومیش باید ١٢ ماه سال در آب زندگی كند و بخش‌هایی از تالاب كه دارای شرایط مناسب پرورش گاومیش باشد محدود است برای همین هم بررسی‌های ما زود به نتیجه رسید.»

در همین حال سید نورالله موالی‌زاده، مدیر جهاد كشاورزی هویزه هم یكی دیگر از مقام‌های مسوول این شهرستان است كه به انتشار برخی از شایعات در روزهای اخیر واكنش نشان داد. اشاره او به انتشار عكس‌هایی است كه ادعا شده مربوط به تلف شدن گاومیش‌ها بر اثر آتش‌سوزی در هورالعظیم است.

، موالی‌زاده در این باره گفت: «از سوی حراست جهاد كشاورزی تصاویری دریافت كردیم كه در واقع مربوط به سقط گاومیش‌ها در اثر گرما و پایین آمدن آب رودخانه است. زمانی كه آب رودخانه كاهش پیدا كند دمای بدن گاومیش بالاتر از دمای آب می‌شود و گاومیش گوساله خود را سقط می‌كند. »

مدیرجهادكشاورزی هویزه همچنین درباره سوختن گاومیش‌ها گفت: «خبر سوختن گاومیش‌ها مورد تایید نیست و احتمالا به بخش هور در حاشیه بستان ربط داشته باشد.»

 
رایزنی با طرف عراقی برای مهار آتش

آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد، هر چند كه فعلا جهت وزش باد به سوی ایران نیست. احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیركل حفاظت از محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با «مهر» گفته است بررسی تصاویر ماهواره‌ای در روز پنجشنبه گذشته از تداوم آتش‌سوزی‌ها حكایت دارد: «آتش‌سوزی كماكان در حوزه عراقی تالاب ادامه دارد ولی از مقدار آن نسبت به روزهای گذشته خیلی كمتر شده است.

هرچند وزش باد به سمت ایران نبوده ولی شاید دوباره تغییر و دودهای ناشی از آتش‌سوزی را به ایران منتقل كند.» ادامه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم كه حدود ١٣ هزار هكتار از مساحت تالاب در این كشور را در بر می‌گیرد موجب شد تا آتش در روزهای گذشته به بخش ایرانی تالاب هم سرایت كند. به گفته فرماندار هویزه این اتفاق موجب شده تا نزدیك به ٣٠٠ هكتار از مساحت تالاب آتش بگیرد اما به دلیل وجود آب در تالاب آتش گسترش نیافت و مهار شد.

در روزهایی كه وزش باد به سمت ایران است دود ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم در بخش عراق موجب شده تا سلامت شهروندان شهرهای هویزه، حمیدیه، دشت آزادگان و... تهدید شود چنان كه به گفته فرماندار هویزه به‌طور متوسط روزانه ١٠ نفر به مراكز بهداشتی و درمانی این شهر مراجعه می‌كنند.

ثبوتی از پیگیری‌های دیپلماتیك برای كمك به مدیریت بحران در عراق هم خبر داد. به گفته او علاوه بر پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در جلسه با استاندار بصره كه دو روز قبل برگزار شده از آمادگی ایران برای اعزام بالگردهای آتش‌نشان به منطقه خبر داده است؛ پیشنهادی كه البته باید دولت عراق نظرش را درباره آن اعلام كند.

فرماندار هویزه می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد كه آتش در بخش‌هایی از تالاب در كشور عراق رو به خاموشی گذاشته اما وسعت منطقه به گونه‌ای است كه در بخش‌های دیگر هنوز آتش‌سوزی نیزارهای خشك شده هورالعظیم ادامه دارد.

فعلا تا مهار آتش تمامی مراكز بهداشتی و درمانی هویزه در آماده‌باش به سر می‌برند. ناظم ثبوتی، فرماندار هویزه توضیح می‌دهد: «داروهای تنفسی مورد نیازمان تامین شده، تمام درمانگاه‌ها آماده پذیرش بیماران احتمالی هستند و در كنار اینها اتوبوس سیار پزشكی هم آماده به كار است.»

در دو ماه گذشته شایعات بسیاری در مورد خوزستان خودشان را در قالب خبر درآوردند و در شبكه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها دست به دست چرخیدند؛ خبرهایی كه در بسیاری موارد خشم و ناامیدی با خودشان به همراه آوردند اما كمی زمان و پرس‌وجو لازم بود تا مشخص شود این خبرها در حقیقت خبر نیستند.

شایعه‌ها مانند آتشی قصدخوزستان كردند و در این میان تنها اطلاع‌رسانی درست و بهنگام است كه می‌تواند آبی بر آتش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha