جمعه ۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 24825

عضو شورای عالی نظام پزشكی گفت: لغو تعرفه گذاری نظام پزشكی در برنامه پنجم به سازمان نظام پزشكی ابلاغ نشده بنابراین تعرفه گذاری خدمات پزشكی سال 90 همچنان به عهده این سازمان است كه در حال تدوین نهایی است و با حدود 15 تا 20 درصد افزایش به زودی اعلام می شود.

سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشكی گفت: لغو تعرفه گذاری نظام پزشكی در برنامه پنجم به سازمان نظام پزشكی ابلاغ نشده بنابراین تعرفه گذاری خدمات پزشكی سال 90 همچنان به عهده این سازمان است كه در حال تدوین نهایی است و با حدود 15 تا 20 درصد افزایش به زودی اعلام می شود.

انوش برزیگر در حاشیه پنجمین كنگره بین المللی قلب و عروق در كیش در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره لغو اختیار تعرفه گذاری از سازمان نظام پزشكی در برنامه پنجم ، افزود: لغو اختیار تعرفه گذاری نظام پزشكی اشتباه بزرگی بود كه در تدوین و تصویب برنامه توسعه پنجم اعمال شد ودر آینده با اجرای آن عواقب این تصمیم اشتباه آشكار خواهد شد.

وی گفت: لغو این اختیار از سازمان نظام پزشكی موجب افزایش زیرمیزی پزشكان می شود زیرا جامعه پزشكی به احترام مسئولان صنف خود در این سازمان تعرفه های نظام پزشكی را رعایت می كردند اما در صورتی كه تعرفه گذاری از سوی سازمان نظام پزشكی وضع نشود این تعهد اخلاقی دیگر وجود نخواهد داشت و با توجه به اینكه امكان نظارت بر تمام جامعه پزشكی از سوی وزارت بهداشت وجود ندارد شاهد افزایش زیرمیزی پزشكان خواهیم بود.

عضو شورای عالی نظام پزشكی ادامه داد: با وجود این هنوز مصوبه مجلس در برنامه پنجم مبنی بر لغو اختیار تعرفه گذاری نظام پزشكی به این سازمان ابلاغ نشده بنابراین سازمان نظام پزشكی و شورای عالی این سازمان كماكان تعیین كننده تعرفه های پزشكی بخش خصوصی برای سال 90 خواهد بود. این تعرفه ها مراحل نهایی تدوین رامی گذراند وتا آخر سال اعلام می شود.

وی درباره میزان افزایش تعرفه های نظام پزشكی برای سال آینده گفت: هنوز نمی توانیم رقم دقیق افزایش تعرفه ها را برای سال آینده اعلام كنیم اما هر سال به طور متوسط افزایشی بین 15 تا 20 درصد را داشته ایم كه برای سال آینده نیز احتمالاً افزایش تعرفه های نظام پزشكی در همین حدود خواهد بود.

برزیگر ادامه داد: سازمان نظام پزشكی مثل سالهای گذشته تعرفه های خدمات پزشكی را با توجه به میزان توان پرداختی مردم تعیین می كند اما راه حل اساسی برای رفع مشكل تعرفه گذاری خدمات پزشكی تقویت بیمه ها و حذف رابطه پزشك و بیمار است.
وی ادامه داد: اگر برنامه هیئت امنایی شدن بیمارستانهای دولتی و افزایش 3.6 برابری تعرفه های این بیماستانها اجرا شود تا حد زیادی مشكلات این بیمارستانها و تخلفات زیرمیزی كم می شود.

این فوق تخصص بیماریهای قلب و عروق در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره وضعیت بیماریهای قلبی و عروقی در كشور توضیح داد: بیماریهای شایع قلبی و عروقی به دو دسته مهم بیماریهای دریچه قلب و بیماری های عروق كرونر(عروق تغذیه كننده قلب) تقسیم می شوند.
وی گفت: مهمترین عامل ضایعات دریچه قلب ناشی از عفونت های حلق است كه خوشبختانه طی سالهای اخیر بر اثر مصرف آنتی بیوتیك ها و بهبود بهداشت عمومی شیوع این بیماری بسیار كم شده است اما در بین افرادی كه به این بیماری مواجه هستند 70 درصد روستانشین و30 درصد شهری هستند.

برزیگر ادامه داد: در زمان حاضر شایعترین بیماری قلبی و عروقی، بیماری عروق كرونری است كه مهمترین عامل مرگ و میر ناشی از این نوع بیماری و مهمترین عامل مرگ در كشور است.

وی گفت: فشار خون بالا، چربی خون بالا، استعمال دخانیات، كم تحركی و بیش از همه استرس عامل بروز بیماری و گرفتگی عروق كرونر قلب است.

وی افزود: تحقیقات نشان داده كه مصرف آسپرین در پیشگیری از بیماریهای عروق كرونر بسیار موثر است بنابراین پیشنهاد بنده این است كه همه افراد بالای 40 سال هفته ای 3 قرص آسپرین مصرف كنند تا از بروز این نوع بیماری پیشگیری كنند.

برزیگر ادامه داد: شیوع بیماری های عروق كرونر قلب تا سن 55 سالگی در بین مردان بیش از زنان است اما در زمان بعد از سن یائسگی میزان شیوع این بیماری ها بیشتر می شود.

وی گفت: ثابت شده افراد تیپ شخصیتی A كه معمولاً افراد پر استرسی هستند و همین طور افراد دارای گروه خونی A بیش از دیگران در معرض بیماری عروق كرونر قلب هستند، علاوه بر آن عوامل محیطی و |ژنتیكی نیز در بروز این بیماری موثر است و البته تحقیقات نشان داده مصرف امگا 3 از طریق غذا به خصوص ماهی های آب شور در كنترل و پیشگیری از این بیماری موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha