شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

وزیر کار: قدرت خرید بازنشستگان 67 درصدکاهش داشته است دانش پور- رابطه بین نرخ تورم با افزایش حقوق و به دنبال آن کاهش قدرت خرید بازنشستگان معادله ای است که با یکدیگر جور در نمی آید.

زور بازنشستگان به تورم نمی رسد

سلامت نیوز:وزیر کار: قدرت خرید بازنشستگان 67 درصدکاهش داشته است دانش پور- رابطه بین نرخ تورم با افزایش حقوق و به دنبال آن کاهش قدرت خرید بازنشستگان معادله ای است که با یکدیگر جور در نمی آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، بانک مرکزی در آخرین آماری که ارائه داده گفته است که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد  ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد  ۱۳۹۶ معادل 9.4 درصد بوده است.

اما در بازار وقتی انواع واقسام گرانی کالاها، دلار،سکه ،طلا ، مسکن ، خودرو، لوازم خانگی یا کالاهای اساسی را نگاه می کنیم این رقم برایمان باور پذیر نیست آن قدر که می توان گفت زور تورم به قدرت خرید مردم به ویژه بازنشستگان می چربد.

به ویژه آن که هیئت دولت با در نظر گرفتن میزان تورم، شرایط اقتصادی جامعه و همچنین شرایط تولید و اشتغال زایی و عوامل دیگر میزان افزایش حقوق در سال ۱۳۹۷ را از 10 تا 18 درصد به صورت متغیر اعلام کرد. افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی  نیز از 13.5 تا 19.5 درصد برای سال 97 اعلام شد.

نوبخت همچنین در خصوص حفظ و تقویت قدرت خرید قشر متوسط جامعه هم گفت: مطابق گذشته به اندازه نرخ تورم تلاش می کنیم حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته را اضافه کنیم ، درکنار آن با هر گونه افزایش قیمت ها هم مقابله می کنیم تا به کارمندان فشاری وارد نشود.

سفره خالی بازنشستگان را می فهمم
این وعده ها در حالی است که دو روز پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهار نظری از کاهش 67 درصدی قدرت خرید بازنشستگان خبر داد.علی ربیعی البته اظهار کرد: من سفره خالی بازنشستگان و کارگران را می‌فهمم‌ و سیاستی که‌ پیشه کردیم‌ اندکی‌ افزایش قدرت‌ خرید بوده است‌.
این اظهار نظر در حالی است که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت وگو با خراسان از کاهش بسیار زیاد قدرت خرید بازنشستگان و افراد کم درآمد یا حتی بدون درآمد سخن گفت و تاکید کرد: حل مشکل معیشتی مردم باید به عنوان ضروری ترین موضوع در دستور کار دولت قرار داشته باشد! در عین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر حفظ تولید و کرامت و منزلت کارگران تاکید کرد و گفت: من زندگی یک بازنشسته را و سفره کم میوه مهمان و نوه و نتیجه خانه بازنشسته را می فهمم .
اگر از من سوال شود که وضع معیشت کارگران و بازنشستگان خوب است می گویم نه . اگر سوال شود که آیا سیاستی جز این دارید؟می گویم نه. اما سیاستی که پیشه کردیم سیاست حفظ قدرت خرید حداقل و اندکی هم افزایش قدرت خرید بوده است. علی ربیعی تاکید کرد: قدرت خرید بازنشستگان 67 درصد کاهش داشته و سیاست ما‌ همواره اندکی‌ افزایش قدرت‌ خرید مردم بوده است.
درباره این موضوع یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که افزایش حقوق ها جواب گوی فشار اقتصادی و افزایش قیمت ها در کشور نیست به خراسان گفت: شرایط کنونی کشور می طلبد که دولتمردان درباره افزایش درآمد و دستمزد کارگران ، کشاورزان  و به ویژه افزایش یارانه افراد محروم و ضعیف جامعه و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند فکر جدی داشته باشند.محسن بیگلری تاکید کرد: قدرت خرید بازنشستگان و افراد کم درآمد یا حتی بدون درآمد کاهش زیادی پیدا کرده است و دولت باید در این باره برنامه ریزی جدی و سریعی داشته باشد.
وی با تاکید بر این که موضوع کاهش قدرت خرید مردم و کمک به حل آن دغدغه اصلی نمایندگان مجلس است تصریح کرد: درباره این موضوع بارها در مجلس جلسه غیرعلنی برگزار شد و ما درخواست ها و نیازهای مردم را به عنوان نمایندگان مجلس از دولت  مطالبه کردیم و دولتی ها هم وعده هایی به ما دادند اما به هر صورت اقدامات اصلی باید توسط دولت انجام شود و این موضوع را می توانید از طریق سخنگوی دولت آقای نوبخت پیگیری کنید. این نماینده مجلس تاکید کرد: حل مشکل معیشتی مردم باید به عنوان ضروری ترین موضوع در دستور کار دولت قرار داشته باشد.
دست یک بازنشسته به کجا بنداست؟
درباره این موضوع دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اظهار کرد: قدرت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی روز به روز افت می‌کند و دریافتی آن‌ها کفاف هزینه‌های مسکن، ایاب و ذهاب و درمان را نمی‌دهد. هادی ابوی گفت: یک بازنشسته تامین اجتماعی دستش به کجا بند است وقتی حقوق ناچیز او کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد. اگر قرار است دولت بودجه‌ای از بیت‌المال تزریق کند، کارگران و بازنشستگان هم بخشی از بیت‌المال هستند که باید به هر دو توجه شود و عدالت را در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عزیزاله نیک فرجام ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    0 0
    خداوندا توخودشاهدی که پایه ظلم دوام نخواهدداشت وبندگانی که دست به فساد(احتکار،اختلاص ،رشوه وارتشا،رباخواری ،دروغ ،تملق گویی وچاپلوسی وریا می نمایند)عاقبت سختی درانتظارانها خواهدبود