با شروع موج گرما و افزایش مصرف برق در شهرهای مختلف، پایتخت 10 میلیونی هم از این قاعده مستثنی نشده و مردم از تمام توان برق کشور برای رفع گرمای موجود بهره بردند.

فیوز پایتخت پرید

سلامت نیوز:با شروع موج گرما و افزایش مصرف برق در شهرهای مختلف، پایتخت 10 میلیونی هم از این قاعده مستثنی نشده و مردم از تمام توان برق کشور برای رفع گرمای موجود بهره بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ، این مصرف که به اعتقاد برخی از مسوولان بیش از حد و بی‌رویه است باعث شده تا فشار شبکه‌های برق افزایش یابد و تهران در همین ابتدای تابستان طعم خاموشی‌های بعضاً متعدد را به خوبی بچشد.

مسوولان مختلف شهر تهران در مصاحبه‌های مختلف درباره این موضوع گفتند که امسال تمهیداتی را چیده‌اند تا از بروز خاموشی جلوگیری کنند. به گفته مسوولان در حوزه برق‌رسانی کشور مصرف برق در شهر تهران به 54 هزار مگاوات رسیده است که این مصرف نسبت به سال‌های گذشته 2 هزار مگاوات بیشتر است.

اینکه مصرف برق هر روز بیشتر می‌شود به نظر موضوعی اجتناب‌ناپذیر می‌رسد چراکه با افزایش جمعیت و همچنین استفاده روزافزون از وسایل برقی مهم‌ترین علت افزایش برق است. ادارات و سازمان‌های دولتی خود یکی از مهم‌ترین منابع مصرف انرژی محسوب می‌شوند چراکه بسیاری از بخش‌های این ساختمان‌ها بدون توجه به منابع، دست به مصرف می‌زنند.

تغییر ساعت ادارات اتفاقی بود که استانداری تهران آن را مقدمه‌ای بر کاهش مصرف برق دانسته و گفته بود قطعی برقی اتفاق نخواهد افتاد و اگر هم بیفتد مقطعی خواهد بود. 

ماجرای وارونه 
آقای محمدحسین مقیمی، استاندار تهران با اشاره به برنامه تغییر ساعت شروع به کار ادارات در استان تهران گفته بود: «با این اقدام ساعت اوج مصرف برق (پیک مصرف 30/13 الی ۱۸) در ادارات تغییر پیدا کرد و با همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی و استانی موفق شده و برق زیادی صرفه جویی شد.

قبل از اجرای این مصوبه قطعی برق در بسیاری از اماکن عمومی و منازل مسکونی مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده بود؛ اما با اجرای این طرح قطعی برق در استان تهران متوقف شد.»  او با تشکر از همراهی سازمان بهزیستی و اعلام فعالیت مهدهای کودک از ساعت ۵:۳۰ صبح همزمان با اجرای طرح تغییر ساعات اداری اضافه کرد: شرکت اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی نیز آغاز فعالیت و خدمات‌رسانی خود را با ساعت جدید ادارات هماهنگ کرد و با همراهی مردم و همه بخش‌ها کار بزرگی تا امروز در صرفه‌جویی برق استان تهران انجام شده است.

با اجرای این طرح، دستگاه‌ها مولدهای برق خود را به‌روزرسانی کردند و ساختمان‌های بلندمرتبه که تا پیش از این از برق اضطراری کمتر استفاده می‌کردند، آن را به کار گرفتند.

با وجود این اظهارات، برق در نواحی مختلف تهران قطع شد و اداره برق نیز برنامه سوم قطعی برق را ارائه کرد. این موضوع نشان می‌دهد که برنامه تغییر ساعات کاری آنچنان که استاندار گفته میسر نبوده و تهران همچنان مشکل تأمین برق دارد. مشکلی که ضعف در عملکرد استاندار و سایر مسوولان مربوطه را نشان می‌دهد.

برنامه‌ای برنامه‌ریزی شده
اعلام برنامه زمانبندی خاموشی در شهر و استان تهران نشان داد نه‌تنها برنامه ای برای افزایش تولید برق در کشور به روش‌های نوین و فراموش کردن روش‌های سنتی وجود ندارد بلکه ادامه رویه ثابت که همان اعمال خاموشی است، انجام می‌شود. مصرف برق تنها به عوامل انسانی وابسته نیست، افزایش لوازم برقی و نیاز روزافزون به این انرژی در همه جای دنیا به رسمیت شمرده شده و از فناوری‌های نوین نظیر انرژی خورشیدی، باد و امواج دریا و جریان آب رودخانه‌ها و حتی زباله برای افزایش تولیدات برقی استفاده می‌شود.


آقای حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران درباره حرف‌های ضد و نقیض برخی از مسوولان درباره خاموشی به دلیل نبود توان تولید برق،  می‌گوید: «بعد از جنگ و شرایط ثابتی که در 20 سال اخیر در حوزه انرژی داشتیم برای دومین بار است که کمبود برق و خاموشی رخ می‌دهد، در این دوران تنش و اینگونه مشکلاتی را نداشتیم و دولت به خوبی وضعیت را مدیریت کرده بود.

البته امسال به علت بالا رفتن جدی دمای هوا در نقاط مختلف کشور و افزایش گرمای طاقت‌فرسای همه‌گیر مصرف برق هم افزایش یافته است.» او اضافه می‌کند: «موضوع دیگر بدبیاری دولت و وزارت نیرو است، در فصل پاییز و زمستان نزولات آسمانی کم بود و با وجود جبران بخشی از آن در بهار، اما نیروگاه‌های برق آبی با مشکلاتی روبه‌رو شدند و تعدادی از آنها هم از مدار خارج شدند.


صرفه‌جویی نمی‌کنند
او ادامه می‌دهد: نکته دیگری که به مشکلات حوزه برق دامن می‌زند این است که چه در بخش خانگی، صنعتی، تجاری و خدمات مردم برنامه جدی‌ای برای صرفه‌جویی ندارند، البته عده‌ای هستند که از سر دلسوزی و وظیفه انسانی صرفه‌جویی می‌کنند تا دولت بتواند مدیریت کند. 


استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه همه نیازمند صرفه‌جویی هستیم، می‌گوید: بازرسان در اماکن دولتی و نهادهای عمومی باید منابع هدررفت انرژی را بررسی کرده و از مصرف بیش از اندازه برق جلوگیری کنند. کاهش مصرف برق تنها مربوط به خاموش کردن لامپ نیست. 
ما نیازمند چند متخصص انرژی در ادارات هستیم، سال‌ها پیش به وزارتخانه‌ها تأکید شد که مأموری برای صرفه‌جویی گمارده شوند که البته ستاد فرماندهی نداشته باشند! اما اتفاقی نیفتاد.

مدیریت شعاری 
مرادی می‌گوید: در دستگاه‌های دولتی باید برنامه‌ای برای صرفه‌جویی طراحی شود، اگر قرار است ادارات ساعات دو تعطیل شوند باید نیم ساعت قبل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خاموش شوند. 


طی تحقیقی در پژوهشگاه نیرو به این نتیجه رسیدیم که انرژی خورشیدی می‌تواند به انرژی سرمایشی تبدیل شود اما همانطور که در مورد گرما و آب گرم حاصل از انرژی خورشیدی به نتیجه‌ای نرسیدیم، در این بخش هم موضوع مسکوت ماند. بنابراین با تأسف می‌گویم بسیاری از موضوعات شعار بدون عمل است و برای همین هم مردم موضوع را جدی نمی‌گیرند.


مرادی ادامه می‌دهد: با وجود کمبود آب و میزان تولید برقی که داریم می‌توان کشور را مدیریت کرد، اما متأسفانه این اتفاق در مدیریت شعاری نمی‌افتد. به‌رغم همه شعارهای دولت و بخش خصوصی هیچ برنامه‌ای برای کنترل مصرف برق وجود ندارد.


مدیران شعارزده و مدیریت احساسی و بدون توجه به واقعیت‌های امروز کشور باعث شده تا به‌وضعیت امروز برسیم و به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که برای جلوگیری از مشکلات روزافزونی که به واسطه همین شعارها در کشور ایجاد شده است، اقدام معقولانه‌ای صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha