شفاف‌سازی هیچ‌گونه چالشی برای نظام و دولت ندارد. این چالش برای انحرافاتی است كه وجود دارد. نظام و دولت برای اصلاح این انحرافات از هیچ تلاشی فرو‌گذاری نمی‌كند. به نظر من شفافیت مسیری است كه باید طی شود.

مکاتبه جمعی از پزشکان با رهبری درباره امواج رادیویی

سلامت نیوز: شفاف‌سازی هیچ‌گونه چالشی برای نظام و دولت ندارد. این چالش برای انحرافاتی است كه وجود دارد. نظام و دولت برای اصلاح این انحرافات از هیچ تلاشی فرو‌گذاری نمی‌كند. به نظر من شفافیت مسیری است كه باید طی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، «مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فركانسی نیز به صورت زنده در سطح شهرها نشان داده می‌شود تا شهروندان از آن مطلع شوند.» این اظهارات محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در حاشیه مراسم رونمایی از برخی طرح‌های نوآورانه حوزه فناوری اطلاعات در شیراز است. این نخستین‌بار نیست كه یك مقام رسمی دولتی درباره موضوع پارازیت صحبت می‌كند اما برای نخستین‌بار شاهد یك اقدام عملی درباره پارازیت هستیم. نصب نمایشگر‌های پارازیت در شهر‌ها اقدامی است كه وزیر جوان در راستای شفافیت و افزایش آگاهی افكار عمومی تصمیم به اجرای آن گرفته است. چند سالی می‌شود كه پارازیت تبدیل به معضلی جدی برای كشور و منجر به ظهور برخی بیماری‌های خاص شده است.

اینكه جهرمی تصمیم گرفته است نصب این نمایشگرها را از شیراز آغاز كند، خود حامل پیام است. دی ماه ٩٥ بود كه تعدادی از مردم شیراز با تجمع در مقابل استانداری نسبت به موضوع پارازیت معترض شدند. تجمع‌كنندگان در شعارهای خود رسیدگی مسوولان به شایعه انتشار پارازیت در شیراز و ارایه پاسخ‌هایی شفاف و صریح در این خصوص را خواستار شدند. حال وزیر دهه شصتی گام عملی برای تحقق خواسته‌های مردم برداشته و با نصب نمایشگر‌های اندازه گیر فركانسی تصمیم دارد تا مردم را در جریان مقدار این امواج قرار دهد.

برخی معتقدند كه وزارت ارتباطات خود مجوز ارسال پارازیت را صادر می‌كند اما جهرمی ضمن تكذیب این خبر می‌گوید كه وزارت ارتباطات مجوزی با این مشخصات ندارد. مشروح مصاحبه وزیر ارتباطات با «اعتماد» را در زیر می‌خوانیم.

 

برخی معتقدند كه ارسال پارازیت بدون اجازه وزارت ارتباطات ممكن نیست. آیا این موضوع صحت دارد؟ متولی ارسال پارازیت در كشور كیست؟

وزارت ارتباطات بنابر قانون وظیفه مدیریت منابع فركانسی در كشور را بر عهده دارد. یعنی اگر فردی یا نهادی قصد دارد از ظرفیت‌های فركانسی كشور استفاده كرده و فرستنده‌ای در این حوزه فعالیت كند باید مجوز‌های لازم را از وزارت ارتباطات اخذ كند. بر این اساس بخشی از باند فركانسی كشور برای پخش در اختیار صدا و سیما قرار دارد. بخشی از آن در اختیار اپراتور‌های موبایل است و برخی از آن برای بی‌سیم‌ها و امثالهم استفاده می‌شود. تمام این موارد طبق پلن‌های فركانسی بین‌المللی و استاندارد‌هایی كه وجود دارد در اختیار كسب و كار‌های مختلف قرار می‌گیرد و مدیریت و نظارت بر آن در اختیار وزارت ارتباطات است. البته برخی باند‌های فركانسی مانند وای فای وجود دارند كه آزاد بوده و متشكل از دو باند فركانسی آزاد است كه طبیعتا تمامی كسب و كار‌ها به صورت آزادانه می‌توانند از آن استفاده كنند. در حوزه فضا و ماهواره پلن فركانسی به صورت بین‌المللی مدیریت می‌شود نه توسط كشورها. اختصاص فضای فركانسی در مدارهای مختلف به وسیله سازمان (itu) انجام می‌شود. بحث مدیریت فركانسی و نظارت بر آن یكی از جدی‌ترین موضوعاتی است كه در وزارت ارتباطات درحال بررسی است. مجوزی تحت عنوان ارسال پارازیت وجود ندارد و وزارت ارتباطات هیچ مجوزی به هیچ سازمانی در رابطه با این مساله نداده است. جداول فركانسی ما مشخص است. مطرح كردن موضوعی با عنوان آنكه وزارت ارتباطات مرجع صدور مجوز برای ارسال پارازیت است، كذب است. وزارت ارتباطات هیچ نقش و دخالتی در ارسال پارازیت ندارد.

چرا وزارت ارتباطات قصد دارد نمایشگر فركانسی در سطح شهر‌ها نصب كند؟

موضوعی كه من در شیراز مطرح كردم محدود به موضوع پارازیت نیست. ما یك موضوعی داریم تحت عنوان «سلامت مردم در برابر تشعشعات رادیویی». آن چیزی كه در این موضوع مطرح شده اثر تجمعی تشعشعات رادیویی است. یك انسان در فضایی كه قرار دارد، تحت تاثیر تشعشعات فركانسی مختلف اعم از فرستنده‌های رادیویی، فرستنده تلویزیونی، فرستنده‌های ماهواره‌ای، امواج دكل‌های مخابراتی و فركانس‌های مخابراتی قرار دارد. حتی در محیط منزل نیز یك فرد تحت تاثیر امواج مایكرویو قرار دارد. اثر تجمعی این امواج روی بدن یك فرد باید مورد مطالعه قرار گرفته و از سلامت مردم در برابر اثرات تجمعی فركانسی مراقبت شود تا این امواج در حدود استاندارد و سلامت مطلوب باشد. بر این اساس برای حوزه سلامت اثرات تجمعی فركانس‌های رادیویی استاندارد‌هایی وجود دارد. اطلاعاتی كه اكنون درباره سلامت مردم منتشر شده، اثرات در معرض قرار گرفتن انسان در برابر تشعشعات تجمعی رادیویی است. در این حوزه تاكنون اثرات گرمایی، استاندارد و مطالعه شده است. بر این اساس سطوحی در نظر گرفته شده است كه به ازای آن استاندارد مشخص، كشور‌ها باید چارچوب مشخص شده را رعایت كنند. طبیعتا عبور از استاندارد‌های مشخص شده برای سلامت افراد مضر خواهد بود.

البته اثرات دیگری تحت عنوان اثرات جهشی مطرح شده است كه تاكنون استانداردی در این حوزه منتشر نشده است. البته كشور‌های مختلف جانب احتیاط را رعایت كرده و به ازای شاخص‌های بین‌المللی كه به وجود آمده است برخی كشور‌ها رفتارهای سختگیرانه‌ای در این حوزه دارند تا جایی كه میزان اثرات تجمعی را ١٠درصد میزان تشعشعات استاندارد جهانی لحاظ می‌كنند. این مقررات سختگیرانه را برخی كشور‌ها در برابر اثرات ناخواسته‌ای كه هنوز به اثبات نرسیده اتخاذ می‌كنند. درباره اثرات تشعشعی دو موضوع وجود دارد. یك موضوع مربوط به اندازه‌گیری این امواج بوده كه وظیفه وزارت ارتباطات است و موضوع دوم اثرات سلامت است كه توسط سازمان انرژی اتمی پیگیری می‌شود. سازمان انرژی اتمی نیز در این موضوع مسوولیت دارد و این سازمان نیز همواره پیگیر این موضوع است.

تصویری كه از دكل‌های مخابراتی در ذهن مردم وجود دارد آن است كه امواج این دكل‌ها مانند پارازیت مضر است. آیا این تصویر واقعیت دارد؟ وزارت ارتباطات چه اقدامی برای رفع این نگرانی انجام داده است؟

ما همواره دربرابر سوالات متعددی از سوی مردم قرار داریم. زمانی كه یك دكل مخابراتی در یك محله یا ساختمان نصب می‌شود، همواره این دغدغه وجود دارد كه آیا این دكل برای مردم مضر است یا خیر؟ این مساله سبب شده است تا مردم با حساسیت بیشتری اثرات امواج رادیویی و به‌ویژه پارازیت را پیگیری كنند. متاسفانه به همین دلیل ممانعت‌های مردمی برای توسعه سیستم‌های مخابراتی قابل توجه است. در برخی املاك و مناطقی كه تجهیزات رادیویی نصب است به لحاظ ذهنی قیمت املاك در آن منطقه كاهش پیدا می‌كند كه این مهم اعتراض مردم را در پی دارد. این یكی از جدی‌ترین موانع در مسیر توسعه ما است. یك شائبه و ذهنیتی در جامعه وجود دارد كه باید به آن پاسخ دهیم. مردم نگران سلامتی خود هستند. این موضوع محدود به پارازیت نیست بلكه مردم نسبت به تمام تشعشعات رادیویی اطراف خود امروز حساس‌تر شده‌اند. چندی پیش جمعی از پزشكان در این باره مكاتبه‌ای با مقام معظم رهبری داشتند. ایشان نیز این مطلب را با جدیت به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دادند و در این باره كارگروه‌هایی متشكل از دستگاه‌های مختلف در شورای عالی امنیت ملی تشكیل شد. وظیفه وزارت ارتباطات در این كارگروه‌ها اندازه‌گیری امواج است. بر این اساس سازمان تنظیم مقررات با استفاده از تجهیزات مخصوص، پنج شهر هدف مشخص و تجهیزات را در این شهرها را نصب كرد. یكی از این شهر‌ها تهران و شهر دیگری، شیراز است. نزدیك به یك ماه از نصب و راه‌اندازی این تجهیزات در شیراز گذشته است. همچنین در تهران نیز این تجهیزات نصب شده و اندازه‌گیری امواج در حال انجام است.

اظهارات شما درباره شفافیت در ارسال پارازیت قطعا با واكنش‌هایی همراه خواهد بود. به نظر شما چه كسانی به این موضوع واكنش نشان می‌دهند؟

اظهارنظر من بر خلاف آن چیزی كه تصور شد، سیاسی نبود. طبیعتا موضوع پارازیت موضوعی سیاسی است و با دیدگاه‌های سیاسی به این موضوع نگاه می‌شود اما من از جهت حق الناسی كه در رابطه با سلامت مردم بر گردن ما است این موضوع را مطرح كردم نه از منظر سیاسی كه دستگاهی بخواهد در این باره توضیح دهد یا ندهد. ما دررابطه با سلامت مردم با كسی تعارف نداریم و توجه نمی‌كنیم كه چه كسی می‌خواهد عكس‌العمل نشان دهد. البته چون بحث سلامت مردم در میان است، دستگاه‌ها كمال همكاری را خواهند داشت. در طول مدتی كه این كار آغاز شده است، تمامی دستگاه‌ها همیاری و همراهی لازم را با ما داشته و آنها نیز نسبت به این موضوع حساسیت دارند. سلامت مردم نزد ما امانت است و وظیفه ما حفظ و حراست از این امانت است.

برخی معتقدند بنابه هر دلیلی این نمایشگر‌ها آمار دقیق و درستی ارایه نخواهند كرد. پاسخ شما به این شائبه‌ها چیست؟

یكی از جدی‌ترین دغدغه‌های مردم آن است كه آمار دستگاه‌های دولتی درست نیست. واقعیت آن است كه ما اندازه‌گیری فنی خود را انجام می‌دهیم. مقیاس مناسب یا نامناسب بودن سطوح فركانسی سلیقه‌ای یا بر پایه اظهارنظر اشخاص نیست بلكه استاندارد‌هایی در این زمینه وجود دارند و ما با توجه به آن استاندارد‌ها باید قضاوت كنیم. البته ما آمادگی داریم برای اینكه خدشه‌ای به میزان اندازه‌گیری‌ها و نحوه انتشار آن وارد نشود، این مهم را با نظارت اعضای شورای شهر شهر‌هایی كه قرار است این تجهیزات در آنجا نصب شود انجام دهیم زیرا این اعضا منتخب مردم هستند و می‌توانند قضاوت كنند كه آیا این آمار درست است یا خیر. برخی نكاتی را درباره اثرات جهشی یا اثراتی غیر از اثرات گرمایی حوزه فركانسی بر سلامت مردم مطرح می‌كنند، در این باره باید بگویم در استاندارد‌های بین‌المللی این موضوع ثابت نشده است. هرازگاهی مقالاتی در این زمینه نوشته می‌شود اما به اثبات جهانی نرسیده است. راه‌حل این موضوع توجه سختگیرانه به استاندارد‌های موجود است. ما در این حوزه سخت‌گیری‌های خاص خود را داریم. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان تشعشعات ایران از میزان استاندارد جهانی در حدود یك‌سوم ماكزیمم شرایط است. البته می‌توان این شرایط را سختگیرانه‌تر كرد. خوشبختانه امروز شاخص‌های بین‌المللی در كشور ما رعایت می‌شود.

اخیرا شما در اصطلاح عمومی به یكی از شجاع‌ترین وزرای دولت تبدیل شده‌اید. اظهارات اینچنینی چالش جدیدی برای دولت پدید نمی‌آورد؟

شفاف‌سازی هیچ‌گونه چالشی برای نظام و دولت ندارد. این چالش برای انحرافاتی است كه وجود دارد. نظام و دولت برای اصلاح این انحرافات از هیچ تلاشی فرو‌گذاری نمی‌كند. به نظر من شفافیت مسیری است كه باید طی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha