شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 248297

سرطان واژه ای هولناک است که هیچ کس از کابوس ابتلا به آن در امان نیست اما گاهی فقر و نداری، درد این بیماری را دو چندان و زندگی را سخت می کند.

جدال با بیماری و نداری

سلامت نیوز:  سرطان واژه ای هولناک است که هیچ کس از کابوس ابتلا به آن در امان نیست اما گاهی فقر و نداری، درد این بیماری را دو چندان و زندگی را سخت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،او می گوید: «نزدیک عید بود و برای خانه تکانی آماده می شدیم که یک روز حالم بد شد اولش گمان می کردم یک معده درد ساده است اما درد بیشتر و بیشتر شد. به اصرار پسرم راهی بیمارستان شدم اول با تشخیص دکتر داروی معده می خوردم اما بعد با شدت بیشتر درد چندین بار آزمایش گرفتند و در آخر متوجه شدند که سرطان ریه دارم. »
اینها حرف های زن میانسالی است که در یکی از روستاهای اطراف بیرجند با فقر و بیماری دست و پنجه نرم می کند و از 2 سال پیش تا الان همسرش با کارگری در مزارع کشاورزی بخشی از هزینه های درمانش را تامین می کرد اما روزگار تقدیر این مرد راه هم مشابه همسرش رقم زد و او نیز از چند ماه قبل به خاطر سرطان مغز و استخوان زمین گیر شده است.
تنها روزنه امید این خانواده پسر بزرگشان هست که باید هم خرج خانواده پنج نفره اش را دربیاورد و هم مرهمی بر دردهای پدر و مادرش باشد.
دردهای جانسوز این بیماری و از آن بدتر رقم های نجومی داروها چنان بر جان و روح این زوج چنگ زده که حتی رمقی برای مصاحبه کردن ندارند.
پسربزرگشان از روزهایی می گوید که 2 ماه مادرش در بیمارستان بستری بود و او به همراه 2 خواهرش شبانه روز از وی پرستاری می کردند آن زمان هنوز پدر سرپا بود و می توانست کمی کار کند، یک خانه ارثیه ای و چند گوسفند داشت که برای خرج بیماری همسرش فروخت اما از روزی که خودش هم در چنگ این بیماری گرفتار شده بار سنگین هزینه های درمان را محمود به تنهایی به دوش می کشد.

** ذبح آرزوهای آرزو
آرزو دختر 23 ساله ای که در این 2 سال در عین پرستاری از مادر و پدر مریض دانشگاه هم می رفت. او آرزوهای زیادی داشت می خواست لیسانش را بگیرد و به دنبال شغل مورد علاقه اش برود اما دست تقدیر قلم را به گونه ای دیگر چرخاند و سرنوشت آن طور شد که او روزهای شیرین جوانی را برای پرستاری از پدر و مادر بیمارش ذبح کند.
دل کندن از آرزوهایی که می توانست اکنون او را صاحب درآمدی در یک شغل کرده یا حداقل لباس عروسی را به تن کند دشوار است ولی چاره ای ندارد.
سرطان مادر به استخوان ها نفوذ کرد و روز به روز حالش وخیم تر می شود اولین دوره شیمی درمانی را از اردیبهشت 96 آغاز می کند بر اساس فاکتورهایی که محمود از گوشی اش به ما نشان می دهد در یک دوره 10 روزه حداقل 500 هزار تومان باید دارو مصرف کند. این در حالی است که با پیگیری های مکرر از مرکز بیماران خاص توانسته ماهانه 100 تا 200 هزار تومان کمک دریافت کند.
رقم برخی از داروها به یک میلیون و 700 هزار تومان هم می رسد و محمود می گوید که مجبور شدم 2 وام 10 میلیون تومانی بگیرم تا خرج درمان مادر را تامین کنم.
در ذهنم این ارقام را برای 20 دوره شیمی درمانی جمع و تفریق کرده و نمی توانم تصور کنم که با 2 وام 10 میلیون تومانی چطور می شود این رقم ها را برای داروهای مورد نیاز پرداخت کرد.
اگر از اقساط وام بگذریم حداقل نیاز دارویی و تغذیه ای 2 بیمار سرطانی در ماه چقدر می تواند باشد؟
اردیبهشت امسال با یک MRI، بیماری پدر هم رخ نشان می دهد البته او خودش از اصل این بیماری بی اطلاع است و فقط به او گفته اند عفونت استخوان دارد اما با این وجود مدام به همسرش می گوید که من هم مثل تو شده ام.
شکستگی ظاهرش آنقدر عیان شده که دیگران می خواهند بدانند با آن وضع ناخوش جسمی چه حسی دارد. می خواهند بدانند روحش هم به همان اندازه درد می کشد؟
گرچه امید و روحیه در مبارزه با بیماری سرطان بسیار مهم است اما این زوج وقتی بال و پر زدن فرزندانشان را در تامین حداقل های زندگی می بینند نمی دانند که به چه امید داشته باشند.
همانطوری که محمود فاکتورهای متعدد را به ما نشان می دهد مادر مدام زیر لب می گوید : بیچاره همین یک نفر جور ما را می کشد خدا به او خیر بدهد از دست ما که کاری برنمی آید.
آرزو کارهای روزمره مادر و پدر را انجام می دهد و چه صبورانه جوانی اش را به پای این 2 نفر گذاشته است . برایمان شرح می دهد که هر روز باید آنها را نظافت کند، تا حمام و دستشویی همراهی کرده و غذای مورد علاقه شان را درست می کند.
صدای ناله های شبانه پدر و مادرش را به گوش سپرده و همانطور که برایمان چای می آورد مدام از آنها می پرسد چیزی که لازم ندارید؟
داماد دیگر خانواده اشاره به آرزو می کند و می گوید: نگاه به ظاهرش نکنید از لحاظ روحی خیلی ضعیف شده و چاره ای هم ندارد.
او که از فشارهای مالی محمود نیز ناراحت و نگران است ادامه می دهد: من و همسرم اینجا نیستیم و پیشنهاد داده ام که پرستاری از آنها را نوبتی کنند ولی تمایل دارند در منزل خودشان باشند تا اینکه هر شب در خانه یک فرزند به سر ببرند.

** برای همه بیماران سرطانی بنویسید
آنطور که محمود می گوید: مسیرهای زیادی را در نهادهای حمایتی برای جلب کمک رفته ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده است. پرونده شان از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) در دست بررسی است و تا سامانه از مرکز باز نشود نمی توان اقدامی برای این خانواده کرد.
تامین اجتماعی هم هنوز برای تایید ازکارافتادگی پدر پاسخی نداده است.
در شرایطی که فشارهای مالی و روحی کمر فرزندان جوان این خانواده را خم کرده است ؛ محمود سخنان آخرش را در یک جمله خلاصه می کند « اگر می خواهید بنویسید برای همه بیماران سرطانی بنویسید کاش بتوان کاری کرد که همه این افراد رنج دیگری غیر از بیماری نداشته باشند ».
دست آدم که پر نباشد دردش بیشتر می شود و این زوج فقط دلشان می خواهد که فرزندانشان عاقبت بخیر شوند و بار این دردها از دوش آنها برداشته شود.
آمار بیمارانی که روزهایی مشابه این زوج دارند در استان کم نیست ؛ نهادهای حمایتی نیز به دلیل اعتبارات محدود در سطح گسترده نمی توانند هزینه های درمان این بیماران را پرداخت کنند.
رئیس بیمارستان ایران مهر بیرجند با اشاره به راه اندازی این بیمارستان از 2 سال گذشته گفت: تاکنون 3 هزار و 810 نفر در این مکان شیمی درمانی شده اند.
سید محمود حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته آمار ارایه شده به معنای آن نیست که این تعداد بیمار سرطانی در استان داریم بلکه برخی از افراد چندین نوبت شیمی درمانی شده اند .
وی تعداد جلسات شیمی درمانی در بیمارستان ایران مهر از ابتدای تاسیس تاکنون را 7 هزار و 899 جلسه عنوان کرد و اظهار داشت: مرکز رادیوتراپی این بیمارستان نیز از 12 تیرماه سال گذشته شروع به کار کرده و تاکنون 494 بیمار از این خدمت بهره برده اند.
وی با اشاره به بستری شدن 408 بیمار سرطانی در بیمارستان ایران مهر بیرجند گفت: هزینه های شیمی درمانی سرپایی در این بیمارستان بین 58 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان متغیر است و رادیوتراپی هم از یک میلیون و 800 هزار تومان تا 10 میلیون تومان هزینه بر بوده که تمامی این خدمات در بیمارستان ایران مهر رایگان انجام می شود.
وی ادامه داد: اما بخشی از هزینه های دارویی این بیماری بسته به نوع دارو باید توسط خود افراد پرداخت شد که در این زمینه هم دولت کمک های زیادی انجام می دهد.
حسینی با این حال کمک های خیران را در کاهش آلام این بیماران اثر گذار دانست و تصریح کرد: مجمع خیرین سلامت به عنوان یک مرجع می تواند کمک های نیک اندیشان را جمع آوری و برای درمان بیماران سرطانی هزینه کند.
وی با اعلام شماره حساب 566666748 نزد بانک کشاورزی برای جمع آوری کمک های خیران عنوان کرد: البته افرادی که به این حساب با نام مجمع خیرین سلامت کمکی واریز می کنند اگر به شخص خاصی مد نظر دارند زمان واریز ذکر کنند تا این کمک ها برای همان بیمار هزینه شود.
وی با بیان اینکه در حال ساماندهی کمک های خیران برای بیماران سرطانی هستیم افزود: تا چند ماه آینده با فعال شدن بخش مددکاری، افراد توسط این بخش به خیران معرفی می شوند.

** کاهش شدید کمک های خیران
رئیس مرکز جامع بیماری های خاص خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه کمک های مردمی در 2 سال اخیر به شدت کاهش یافته است گفت: این کاهش نتیجه وضع فعلی تورم و نقدینگی کشور بوده است.
به گفته هادی دهقان، 90 درصد هزینه های درمان بیماران سرطانی از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می شود .
وی تعداد بیماران سرطانی بر اساس آخرین آمار مرکز بیماران خاص را 985 نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آمار این بیماران دست مرکز بیماران خاص نیست ولی این رقم افزایش یافته است.
علی رغم همه تلاش های دولت برای فراهم ساختن بستر درمانی بیماران سرطانی و ارایه خدمات رایگان شیمی درمانی و رادیوتراپی اما هزینه های سرسام آور برخی ازاقلام دارویی و کاهش کمک خیران خانواده های ضعیف را در مقابله مالی با این بیماری ناتوان کرده است.
به درخواست مصاحبه شوندگان از به کار برکردن نام واقعی در این گزارش معذور هستیم اما مشخصات کامل این افراد نزد خبرگزاری محفوظ است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha