مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: رضایت و سپردن مسئولیت به بیماران تالاسمی در رابطه با احتمال ابتلا به ویروس ایدز و هپاتیت در هنگام انتقال خون شایعه است.

ماجرای گرفتن رضایت نامه از تالاسمی ها بعد از تزریق خون/مسئولیت ابتلا به ایدز و هپاتیت بعد از تزریق خون با بیمار است؟

سلامت نیوز:مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: رضایت و سپردن مسئولیت به بیماران تالاسمی در رابطه با احتمال ابتلا به ویروس ایدز و هپاتیت در هنگام انتقال خون شایعه است.
                                                                                                   
                                                                                                                                                             
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، انتشار تصاویری در فضای مجازی از فرم و به نوعی رضایتنامه ای که در بیمارستان شهید رجایی تنکابن از افراد دچار تالاسمی برای تزریق خون گرفته می‌شود، انتقاداتی را متوجه وزارت بهداشت کرد که چرا باید برای عفونت‌های ناشی از تزریق خون نظیر هپاتیت و ایدز نیز از بیماران رضایت گرفت.

 


مدیر روابط عمومی دانشگلاه علوم پزشکی استان مازندران در رابطه با انتشار تصاویر فرمی در جهت رضایت و امضای بیماران تالاسمی در زمینه احتمال ابتلا به بیماری ایدز و هپاتیت پس از تزریق خون، با ارائه توضیحاتی اظهار کرد: خبر احتمال آلوده بودن خون‌های تزریقی و گرفتن رضایت و سپردن مسئولیت به بیمار شایعه بوده و هیچ گونه صحتی ندارد و تنها برای اطلاع رسانی بیمار از عوارض انتقال خون ذکر شده است.


فرزاد گوهر دهی با اشاره به انتشار این فرم از سوی یک بیمار در بیمارستان رجایی شهر تنکابن، بیان کرد: این فرم‌ها برای آگاهی بیمار از عوارض ناشی از تزریق خون به بدن است نه هیچ‌گونه آلودگی خون‌های تزریقی.


وی افزود: طی روز‌های گذشته نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که تمامی بیمارستان‌ها موظفند فرم رضایت آگاهانه را به بیماران تالاسمی هنگام تزریق خون داده و آن‌ها را از وجود عوارضی مانند تب، آلرژی، وجود ویروس نهفته هپاتیت و ایدز و همچنین موارد قانونی که متوجه بیمار و کادر پزشکی است، آگاه کنند.

گوهردهی در ادامه بیان کرد: اطلاع از وجود نهفته ویروس ایدز و هپاتیت به این معناست که متاسفانه این ویروس ممکن است هنگام دریافت خون و یا تزریق در مدت نهفته و پنهانی‌اش باشد و نتواند در آزمایش‌های سلامت خون خود را نشان دهد که این اتفاق بسیار نادر رخ خواهد داد.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اطمینان خاطر به بیماران تالاسمی از عدم آلوده بودن خون‌های تزریقی اظهار داشت: سازمان انتقال خون پس از دریافت خون ابتدا آن را آزمایش و از وجود هرگونه آلودگی اطمینان پیدا می‌کند و سپس به بیمارستان‌ها انتقال می‌دهد و بیماران مطمئن باشند که صد درصد این خون‌ها پاک است. هر عملی عوارضی دارد که توسط دکتر ذکر می‌شود. انتقال خون هم چنین عوارضی دارد که در همه جای دنیا این اطلاع رسانی به بیمار انجام می شود.


وی در رابطه با مشاهده هرگونه عوارض در بیماران تالاسمی، افزود: در صورت عوارض، تیم درمان کار‌های درمانی را انجام می‌دهند و حق پیگیری و رسیدگی برای بیمار محفوظ است.

گوهردهی از اصلاح و بازنگری فرم‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: مکاتباتی از طریق انجمن‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی با وزارت خانه روی داده که قرار است این فرم‌های رضایت و آگاهی دهی در روز‌های آینده تجدید نظر و برخی مفاد آن اصلاح و یا همراه با توضیحات بیشتر ارائه شود.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha